• شنبه / ۲۸ آبان ۱۴۰۱ / ۰۹:۳۵
  • دسته‌بندی: خراسان جنوبی
  • کد خبر: 1401082819070
  • منبع : نمایندگی خراسان جنوبی

به بهانه هفته ملی دیابت؛

مهم‌ترین راهکارهای درمان دیابت

مهم‌ترین راهکارهای درمان دیابت

ایسنا/خراسان جنوبی معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با تأکید بر آگاهی بخشی و آموزش در درمان بیماری دیابت، گفت: کاهش مصرف شیرینی، فعالیت بدنی منظم و تغییر شیوه‌های نادرست و حداقل ۳۰ دقیقه ورزش در روزهای هفته، از روش‌های پیشگیری از دیابت است.

مجید شایسته در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: ۹۰ درصد افراد دیابتی در گروه دیابت نوع دو قرار دارند که این امر بیشتر در افراد بالای ۳۰ سال دیده شده که این نوع دیابت کاملا قابل پیشگیری است.

وی با بیان اینکه این دیابت تا حدودی با رژیم غذایی و ورزش قابل کنترل است، افزود: نیمی از مبتلایان به این نوع دیابت از بیماری خود اطلاعی ندارند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند بیان کرد: افراد در معرض خطر ابتلا به دیابت نوع دو شامل؛ بانوانی که سابقه تولد نوزاد بالای ۴ کیلوگرم و سابقه دو بار سقط بدون علت داشته؛ همه افراد بالای ۳۰ سال که دارای اضافه وزن و فشار خون بالا بوده و یا دارای سابقه خانوادگی دیابت در افراد درجه یک خانواده هستند، بوده و درمان آن شامل مواردی چون کنترل، تحرک بدنی مناسب، استفاده از داروهای مناسب و رژیم غذایی مطلوب است.

شایسته با بیان اینکه دیابت شایع‌ترین بیماری متابولیک است، افزود: ۵۳۷ میلیون نفر در جهان در سنین ۲۰ تا ۷۹ سال مبتلا به دیابت هستند و هر پنج ثانیه یک نفر به علت دیابت یا عوارض ناشی از آن جان خود را از دست می‌دهد.

وی ادامه داد: دیابت یک بیماری غیر واگیر است که در آن میزان طبیعی قند خون بدن فرد که بین ۷۰ تا ۱۰۰ میلی گرم در دسی لیتر است به بیش از ۱۲۶ میلی گرم در دسی لیتر می‌رسد.

شایسته تصریح کرد: دیابت نوع یک اغلب در سنین کودکی بروز می‌کند که در این نوع دیابت زمینه‌های خانوادگی نقش چندانی ندارد و قابل پیشگیری نیست و این افراد برای درمان اغلب نیاز به تزریق انسولین تا پایان عمر دارند.

وی با بیان اینکه دیابت بارداری در طی حاملگی ایجاد می‌شود و اغلب با اتمام حاملگی بهبود می‌یابد، اما در این افراد احتمال ابتلا به دیابت در آینده بیشتر است، افزود: درگیری عروق خونی کوچک شامل عوارض چشمی، کلیوی، عصبی و درگیری عروق خونی بزرگ شامل عوارض قلبی عروقی مانند سکته قلبی و سکته مغزی از عوارض دیابت است؛ پرادراری، پرخوری و کاهش شدید وزن بدون علت از دیگر عوامل است.

شایسته بیان کرد: استفاده از روش آب پز و بخارپز کردن مواد غذایی، استفاده همیشگی از میوه‌ها و سبزی‌ها، پرهیز از استرس و کنترل آن، ترک سیگار، خودداری از مصرف مواد غذایی پرچرب و پرهیز از مصرف مواد غذایی سرخ شده از موارد مهمی است باعث پیشگیری از دیابت می‌شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha