• شنبه / ۵ آذر ۱۴۰۱ / ۲۱:۲۷
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1401090503156
  • خبرنگار : 50405

یک تحلیلگر مسائل بین‌الملل:

غربی‌ها معترف اند که طی یک دهه آینده آمریکا سلطه خود را از دست خواهد داد

غربی‌ها معترف اند که طی یک دهه آینده آمریکا سلطه خود را از دست خواهد داد

ایسنا/خراسان رضوی یک تحلیلگر مسائل بین‌الملل گفت: غربی‌ها اعتراف کرده‌اند که طی یک دهه آینده، آمریکا موقعیت سلطه‌گری خود را در جهان از دست می‌دهد.

صبح امروز نشست تخصصی مبنا با موضوع  «آمریکا، ایران و نظم نوین جهانی»، در محل حسینه آیت‌الله سیدجواد خامنه‌ای به همت نمایندگی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای در مشهد برگزار شد. در این نشست که در آن علاقه‌مندان به مباحث سیاسی، از اقشار مختلف جامعه حضور داشتند، دکتر فواد ایزدی، تحلیلگر مسائل بین‌الملل و عضو هیات علمی دانشگاه تهران با اشاره به مناسبات بین‌المللی دنیای امروز، چگونگی ایجاد جهان دوقطبی پس از جنگ جهانی دوم و سپس تبدیل آن به جهان تک‌قطبی در پی فروپاشی شوروی سابق را در سال ۱۹۹۰ میلادی تشریح کرد و دوران امروز را، دوران گذار از جهان تک‌قطبی و ورود به جهان چندقطبی دانست. 

ایزدی اظهار کرد: در میان کارشناسان درباره تحقق جهان چندقطبی و اینکه دنیا در آستانه ورود به این مرحله است، اجماع وجود دارد و این برای کشورهایی مانند ایران خبر خوبی است. چون با تحقق این امر، از حجم فشارهای گوناگونی که امروز شاهد آن هستیم، کاسته می‌شود.

وی به نتایج چند پژوهش انجام گرفته طی سال‌های اخیر در نهادهای اطلاعاتی و امنیتی کشورهای غربی مانند آمریکا و انگلیس استناد کرد و افزود: غربی‌ها اعتراف کرده‌اند که طی یک دهه آینده، آمریکا موقعیت سلطه‌گری خود را در جهان از دست می‌دهد و کشورهایی با اقتصاد متوسط مانند ایران، طی این مدت قادر خواهند بود که در خلال یک اجماع و اتحاد با دیگر کشورها، از غرب جلو بزنند. آنچه رهبر معظم انقلاب در سخنرانی ۱۲ آبان امسال از انتقال قدرت و ثروت از غرب به شرق مطرح کردند، یک تحلیل نیست، بلکه مبتنی بر اطلاعاتی است که بر اساس عدد و رقم شکل گرفته است.

استاد دانشگاه تهران به موضوع افول آمریکا اشاره و تصریح کرد: در مورد اینکه آمریکا چگونه به آمریکای امروز تبدیل شد، می‌توان پنج دلیل ذکر کرد؛ قدرت نظامی، قدرت اقتصادی، قدرت سیاسی، قدرت نرم و در نهایت قدرت نهادسازی. این دلایل به ترتیب، وابسته به وجود یکدیگرند، یعنی قدرت نظامی، قدرت اقتصادی تولید می‌کند، قدرت اقتصادی قدرت سیاسی و همین‌طور الی آخر.

به گزارش دفتر حفظ و نشر آثار رهبر معظم انقلاب در مشهد، ایزدی در بررسی هر کدام از این دلایل، ریشه‌های تاریخی ۴۰۰ ساله شکل‌گیری آمریکا و نقش قتل‌ عام سرخ‌پوستان بومی و غصب سرزمین‌های آنها، بهره‌کشی غیرانسانی از بردگان سیاهپوست و سوءاستفاده آمریکا از فروپاشی قدرت رقبایش در جریان جنگ جهانی دوم را مورد بررسی قرار داد و گفت: در حوزه قدرت نظامی، آمریکا هنوز در جایگاه نخست دنیا قرار دارد، اما مشکل بزرگ آنها این است که دیگر قادر نیستند از این قدرت نظامی، دستاوردهای سیاسی و حتی اقتصادی حاصل کنند. ۲۰ سال اشغال افغانستان و افتضاحی که در عراق، سوریه، یمن و بسیاری از نقاط دنیا دامن آمریکایی‌ها را گرفت، دلیلی بر این مدعاست.

وی ادامه داد: آنها به همین دلیل با افرادی نظیر سردار شهید سلیمانی دشمن بودند؛ آن شهید بزرگوار یکی از اصلی‌ترین دلایل ناکامی آمریکایی‌ها در رسیدن به اهدافشان طی لشکرکشی به خاورمیانه بود. آمریکا در حوزه قدرت سیاسی نیز دچار مشکلات عدیده‌ای است. وقتی در یک کشور با ۳۳۰ میلیون نفر جمعیت، فردی مانند ترامپ یا بایدن رئیس‌جمهور می‌شود و انسداد سیاسی به وجود می‌آید، حتماً مشکلات عدیده‌ای وجود دارد. همین مسئله به جایگاه قدرت نرم آمریکا نیز آسیب جدی وارد کرده‌است، به این معنا که آمریکا دیگر مانند قبل در دنیا علاقه‌مند ندارد. 

این تحلیلگر مسائل بین‌الملل با اشاره به قدرت آمریکا در حوزه تبلیغات و رسانه عنوان کرد: تنها جایی که نمی‌توان در آن آمریکا را دچار افول دانست، همین بخش است. آنها قدرت تبلیغاتی خوبی دارند، رسانه و مفهوم علم ارتباطات را می‌شناسند و از آن برای اهداف خودشان استفاده می‌کنند. در جریان اغتشاشات اخیر شاهد این نوع از فعالیت‌های آمریکایی‌ها بودیم. آنها در این بخش سرمایه‌گذاری کلانی کرده‌اند و از ابزارهای علمی برای اثرگذاری بیشتر استفاده می‌کند که باید به آن توجه ویژه داشته‌باشیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha