• شنبه / ۱۲ آذر ۱۴۰۱ / ۱۶:۰۳
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1401091207782
  • خبرنگار : 50107

معاون استاندار خراسان رضوی خبر داد

صادرات ۸۰۰ هزار دلاری استان به افغانستان بعد از بازگشایی بازارچه مرزی باجگیران

صادرات ۸۰۰ هزار دلاری استان به افغانستان بعد از بازگشایی بازارچه مرزی باجگیران

ایسنا/خراسان رضوی معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی گفت: بازارچه مرزی باجگیران ۲ سال و نیم بسته بود اما این بازارچه از سه ماه پیش بازگشایی شده و در این مدت حدود ۸۰۰ هزار دلار کالا از این مرز صادر شده است.

ابوالفضل چمندی امروز، ۱۲ آذر ماه، در نشست خبری با اصحاب رسانه که در دفتر معاونت اقتصادی استاندار برگزار شد، اظهار کرد: با توجه به موقعیت ژئوپولیتیک استان در منطقه و همجواری با کشور افغانستان و سایر مملاک آسیای میانه، در دولت سیزدهم به خراسان رضوی و مرزهای آن اهمیت زیادی داده می‌شود چون رئیس‌جمهور سیاست توسعه اقتصادی منطقه‌ای را دنبال می‌کند. در آسیای میانه کشورهای مهمی نظیر قزاقستان، قرقیزستان، ترکمنستان، تاجیکستان، ازبکستان و کریدور شمال جنوب که در نهایت به روسیه و بندر عباس ختم می‌شود، به شدت اهمیت دارد.

وی افزود: تمام تلاش ما این است که بتوانیم مسیر ترانزیتی کالاها را در این کریدورها تسهیل کنیم اما این موضوع کمی زمانبر است. دولت در این زمینه تمرکز ویژه‌ای کرده تا بتواند مسائل را حل کند. حضور رئیس‌جمهور در کشورهای آسیای میانه و تمرکز بر عضویت ایران در سازمان شانگهای نشان می‌دهد دولت عزم جدی دارد.

چمندی بیان کرد: برای اولین بار توانستیم مشکلات حوزه ترانزیت را با کشور ترکمنستان را حل‌ و فصل کنیم که این موضوع باعث شده دروازه ورودی ما با آسیای میانه باز شود. در حال حاضر در خصوص ترانزیت کالا محدودیت بسیار کمتری نسبت به سال گذشته داریم.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی خاطرنشان کرد: اتفاق بسیار مهم دیگر برای کشور ما تحولات اخیر کشور افغانستان بود چون تجارت خارجی استان به شدت وابسته به این کشور است. اتفاقات اخیر افغانستان همه را غافلگیر کرد و بخش زیادی از تجارت خارجی ما را تحت تاثیر قرار داده است. دولت تلاش کرد با دیپلماسی غیر رسمی روابط خود با افغانستان را ترمیم کند. رفت‌وآمدهای غیر رسمی حتی در سطح وزرا و حضور وزرای جدید افغانستان در ایران زیاد بود؛ هر کدام از این هیات‌ها به مشهد نیز سفر داشتند. افغانستان می‌تواند نیاز خود را در زمینه کالاهای مختلف از خراسان رضوی تامین کند.

تلاش برای افزایش تردد کامیون‌ها در مرز دوغارون به ۱۲۰۰ مورد

چمندی ادامه داد: اخیرا سفری به هرات و شرکت در پنجمین اجلاسیه مشترک اقتصادی استان هرات و خراسان رضوی داشتیم که تمام مدیران کل حوزه اقتصادی در آن حضور داشتند. این اجلاس از اهمیت برخوردار بود. این سفر منجر به انعقاد تفاهم‌نامه ۴۷ بندی رسمی بین ولایت هرات و خراسان رضوی شد. یکی از مهم‌ترین محورها تسهیل حمل‌ونقل خراسان رضوی در مرز دوغارون است. با تحولات اخیر افغانستان تعداد کامیون‌های رفت‌ و برگشتی به کمتر از ۳۰۰ کامیون در روز رسیده بود اما امروز این تعداد به ۶۰۰ کامیون در روز رسیده است. در این سفر تفاهم شد این تعداد به ۱۲۰۰ کامیون در روز نیز برسد.

وی اضافه کرد: میزان صادارت از خراسان رضوی به افغانستان در هشت ماه نخست سال از نظر ارزشی ۲۴ درصد کاهش داشت اما شیب آن بهبود داشته است. همچنین در مهر امسال صادرات ما به این کشور نسبت به سال قبل ۳۴ درصد رشد داشته است. میزان صادارت استان در چهار ماه ابتدایی سال وضعیت به شدت منفی داشت اما در حال حاضر وضعیت بسیار رو به رشدی داریم.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی گفت: توافق بعدی با کشور افغانستان این بود که برای حل‌وفصل مشکلات در گمرکات ۲ کشور، نماینده ویژه‌ای از طرف والی هرات در مرز مشخص شود تا همه دستگاه‌های حاضر در مرز با هماهنگی نماینده ویژه والی هرات و نماینده ویژه استاندار در مرز که فرماندار تایباد معرفی شده، این مسائل را پیگیری کنند. امیدواریم نماینده والی هرات این هفته معرفی شود.

وی با بیان اینکه پیش از این سوءتفاهم‌هایی در حوزه راهداری، حمل‌ونقل و گمرکات استان با افغانستان وجود داشت، عنوان کرد: به طور مثال افغانستان در خصوص مساله سوخت به ما اعتراض داشت که برای آن‌ها تبیین کردیم سوختی که از ایران خارج می‌شود، هیدروکربن است اما برخی تجار افغانستان این سوخت را با تغییر اسناد به عنوان گازوئیل و بنزین وارد می‌کنند. در واقع تصور می‌شد استانداردهای ۲ کشور با هم تفاوت دارد. در توافق اولیه قرار شد این اسناد در اختیار آن‌ها قرار گیرد تا افغانستان از این سوءتفاهم خارج شود.

چمندی بیان کرد: مساله بعدی تمرکز افغانستان بر تولید داخلی است. هر کشوری باید سطح صادرات خود را از مواد اولیه یا کالای مصرفی خارج کند. برای مثال وقتی کشور ما بعد از ۴۰ سال در صنعت ماشین‌سازی که خراسان رضوی قطب آن است، تولیداتی دارد، امروز وقت آن رسیده تا خطوط تولید خود را صادر کنیم که ارزش افزوده بسیار بالایی دارد. این مورد جزو محوری‌ترین تفاهمات ما در سفر اخیر به افغانستان بوده است. در بخش کشاورزی نیز اولین کارگروه تخصصی حوزه کشاورزی و دامپروری را در استان ایجاد کردیم. صادرات خدمات فنی در این حوزه می‌تواند درآمد خوبی را برای بخش خصوصی ما در استان داشته باشد. امیدواریم با تفاهم‌هایی که با هرات منعقد شده، توسعه روابط به نفع گسترش صادرات ما رخ دهد.

بخش خصوصی واگن‌ها را از ۳۰۰۰ تا ۸۰۰۰ دلار اجاره می‌دهد

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی در خصوص مشکلات تامین واگن برای صادرکنندگان نیز تصریح کرد: این مشکل به حوزه آسیای میانه مربوط است. حدود سه ماه است که روی این موضوع متمرکز هستیم. سال گذشته بخش خصوصی اصرار داشت فروش و تامین واگن از بخش دولتی به بخش خصوصی واگذار شود که این اتفاق هم رخ داد.

وی افزود: در حال حاضر ۶۰ تا ۷۰ شرکت متعلق به بخش خصوصی تامین واگن را بر عهده داشته ‌و افزایش تامین واگن صورت گرفته است. در گمرکات و پایانه‌های استان به ازای یک واگن مورد نیاز ۱۴ واگن موجود است اما بخش خصوصی قیمت‌ها را بسیار افزایش داده و برای مقاصد نزدیک ۳۰۰۰ و برای مقاصد دور تا ۸۰۰۰ دلار اجاره دریافت می‌کند. اکنون بخش خصوصی بیان می‌کند که تامین واگن توسط بخش دولتی انجام شود. امیدواریم در یکی ۲ هفته آینده نتیجه مطلوبی برای حل این معضل به دست آید. به دلیل تحریم‌ها واگنی که در آسیای میانه سیر می‌کند، باید با پرچم‌های کشورهای آسیای میانه باشد که در این زمینه در حال مذاکره با کشورهای دیگر هستیم.

چمندی در خصوص سفر مسئولان استان به تاجیکستان هم گفت: رئیس‌جمهور سه مرتبه با رئیس‌جمهور ترکمنستان دیدار داشت. سفر استاندار به تاجیکستان نیز پیرو سفرهای متعدد رئیس‌جمهور به آسیای میانه بوده است. این سفرها موجب شده کریدور شمال جنوب و شرق غرب آماده بهره‌برداری شود؛ به صورتی که ترکمنستان هزینه تن‌کیلومتر کامیون‌ها و تریلی‌ها را به صفر رسانده و این موضوع موجب تسهیل رفت‌وآمدها شده است.

صادرات ۸۰۰ هزار دلاری بعد از بازگشایی بازارچه مرزی باجگیران

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی با بیان اینکه صادرات کالا به افغانستان از نظر ارزشی ۲۴ درصد کاهش داشته و این میزان در ابتدای سال منفی ۴۵ درصد بود، تصریح کرد: در هشت ماه نخست امسال صادرات ما به تاجیکستان ۲۲۰ درصد، روسیه ۲۰۴ درصد، قطر ۲۴۲ درصد و سوریه ۹۵۹ درصد افزایش و به قرقیزستان منفی ۱۷ درصد کاهش داشته است. در ۱۱ کشور اول مقصد صادراتی از استان افزایش صادرات کالا را در این مدت شاهد هستیم.

چمندی خاطرنشان کرد: ترانزیت خارجی استان در هشت ماه امسال نسبت به سال قبل ۵۳ درصد رشد داشته است. مرز سرخس سالانه هفت میلیون تن ظرفیت جابه‌جایی دارد که اکنون ظرفیت آن حدود ۲.۵ میلیون تن است و تلاش می‌کنیم این میزان به حداکثر برسد. سرمایه‌گذاران خارجی بسیاری در سرخس در حال سرمایه‌گذاری هستند. وضعیت کشور و تمرکز دولت بر کشورهای همسایه قابل ملاحظه است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی اضافه کرد: دولت سیزدهم در تلاش است مسیر سرخس را به چابهار متصل کند. بخشی از این مسیر که از خاش تا زاهدان است، به بهره‌برداری رسیده و مابقی آماده ریل‌گذاری است. امیدواریم سریع‌تر این هدف محقق شود زیرا از نظر اقتصادی برای استان درآمدزایی دارد.

وی با اشاره به اتخاذ تصمیمات خلق‌الساعه به دلیل نبود بسته جامع در حوزه تولید صادرات و تامین مواد در داخل تصریح کرد: با وجود اینکه ظرفیت استان برای تولید تخم مرغ بیش از نیاز است اما برای صادرات آن مشکل وجود دارد زیرا صادرکننده نیازمند ثبات است. در حال حاضر سازمان جهاد کشاورزی استان را مکلف کرده‌ایم زنجیره‌های ملی و فراملی را در این حوزه طرح‌ریزی کند تا این مشکلات را کاهش دهیم. باید نیاز داخلی و همچنین صادرات مشخص شود که برای این کار نیاز به بسته جامع داریم و امیدواریم تا پایان سال این بسته و طرح مشخص شود.

چمندی در خصوص بازارچه مرزی دوغارون گفت: این بازارچه هیچ زیرساخت مناسبی ندارد. اکنون ۱۰۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری برای توسعه این بازارچه آغاز شده  و زیرسازی آن در فاز یک اتفاق افتاده که تا پایان سال طراحی کامل می‌شود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی خاطرنشان کرد: در افغانستان سه حوزه معدن، ریل و حمل‌ونقل برای ما بسیار اهمیت دارد. کنسرسیوم ریلی زیر نظر نماینده ویژه رئیس‌جمهور در امور افغانستان قرار دارد که آن را به داخل استان انتقال داده‌ایم. در بازدید از خط آهن خواف هرات آنچه در طرف افغانستان آسیب دیده بود، ترمیم شد. البته بخشی از تعهدات ما باقی مانده که ۱۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری نیاز دارد و تلاش می‌شود تا کمتر از سه ماه این موضوع نیز انجام شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha