• دوشنبه / ۵ دی ۱۴۰۱ / ۱۰:۵۹
  • دسته‌بندی: قزوین
  • کد خبر: 1401100502618
  • خبرنگار : 50553

غفلت طراحان ساختمان از زلزله

غفلت طراحان ساختمان از زلزله

ایسنا/قزوین یک دانش‌پژوه و دکترای مهندسی عمران گرایش زلزله گفت: متأسفانه امروزه در ساخت‌وساز ساختمان‌ها آن‌طور که باید به ضوابط و آیین‌نامه‌های ساختمانی خصوصاً ضوابط مربوط به مناطق لرزه‌خیز توجه نمی‌شود و موضوع نما و ظاهر ساختمان برای مالکین و سازندگان مهم‌تر از بطن، ایمنی و سازه است.

سیدمهدی موسوی در گفت‌وگو با ایسنا، به مناسبت، روز ملی ایمنی در برابر زلزله و کاهش اثرات بلایای طبیعی اظهار کرد: با توجه به اقبال مردم و کارفرمایان به بلندمرتبه‌سازی در شهر، باید برخی امور سازه‌ای و ایمنی بیش‌ازپیش موردتوجه مسئولان ذی‌ربط قرار گیرد؛ تا شاهد حوادثی چون متروپل در استان قزوین نباشیم.

وی ادامه داد: سازه‌های بلندمرتبه، نسبت به سایر ساختمان‌های کم‌تراکم، بیشتر در معرض حوادث طبیعی غیرمترقبه مانند زلزله و آتش‌سوزی هستند و همچنین در زمان بروز حادثه، خدمات‌رسانی به مصدومین و افراد حادثه‌دیده در ساختمان‌های بلندمرتبه بسیار مشکل است.

این مهندس عمران افزود: طراحی و چیدمان نامناسب برخی از سازه‌های بلندمرتبه و عدم پیش‌بینی در جهت تجهیز این بناها در زمان حادثه و همچنین عدم نظارت دقیق مسئولان به این بناها، منجر به بروز آسیب‌های جبران‌ناپذیر جانی و مالی می‌شود.

وی تأکید کرد: در جهت مقابله با مشکلات احتمالی در ساختمان‌های بلندمرتبه، باید کلیه الزامات در جهت ساخت این ساختمان‌ها و استفاده از تجهیزات مناسب مطابق با مباحث ۲۲ گانه مقررات ملی ساختمان و آیین‌نامه‌های ساختمانی رعایت شود.

لزوم رعایت الزامات ساخت‌وساز در قزوین لرزه خیز

موسوی گفت: باتوجه به اینکه استان قزوین در ناحیه لرزه‌خیز قرار دارد؛ باید سازمان‌های ذیصلاح در امور ساختمانی، الزامات ساخت‌وساز در محل زلزله‌خیز را به‌خوبی رعایت کنند و این مهم جزو اولویت‌های ساخت‌وساز شهری باشد.

وی بیان کرد: در ساخت‌و سازهای استان قزوین، متأسفانه به ضوابط مربوط به مناطق لرزه‌خیز توجه کافی نمی‌شود و موضوع نما و ظاهر ساختمان برای مالکین و سازندگان مهم‌تر از بطن، ایمنی و سازه ساختمان است.

این مهندس قزوینی عنوان کرد: محاسبه درز انقطاع، یکی دیگر از الزامات ساخت‌وساز و موضوعی مهم در برابر زلزله است که اکنون در سطح شهر قزوین این ضوابط چندان اجرا و رعایت نمی‌شود.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه در سال‌های اخیر زلزله‌های بسیاری باقدرت و ریشتر بالا در سطح ایران رخ‌داده، لذا ضروری است که سازمان نظام‌مهندسی قزوین در توسعه و نظارت مستمر بر ساختمان‌ها، اجرای دیوارها و اجزای غیر سازه‌ای ساختمان‌ها اهتمام بیشتری داشته باشد.

 عضو نظام‌مهندسی ساختمان استان قزوین بیان کرد: باید ارتقاء جایگاه سازمان نظام‌مهندسی ساختمان در کشور، توسط مجلس و دولت صورت گیرد تا هیچ مالکی بدون هماهنگی با دستگاه نظارت حق انجام هیچ‌گونه عملیات اجرایی در حوزه ساخت‌وساز نداشته باشد.

وی در ادامه در خصوص سازه‌های مقاوم علیه زلزله، گفت: ساختمان‌های منظم و مربع شکل به دلیل نزدیک بودن مرکز جرم و مرکز سختی از مقاومت بیشتری در برابر نیروهای جانبی ازجمله زلزله برخوردار هستند؛ چراکه هر چه میزان عرض و طول بنا یک اندازه باشد خطر کمتری ساختمان را تهدید خواهد کرد.

موسوی عنوان کرد: به‌صورت کلی نیز می‌توان گفت سازه‌ای که دارای سیستم‌های باربر جانبی هستند و یا ترکیبی از آن‌ها رادارند می‌توانند در مواقع مقابله با زلزله عملکرد بهتری از خود نشان دهند.

وی بیان کرد: کیفیت مصالح ساختمانی، نقش بسیار مهمی در کیفی سازی ساختمان‌ها بخصوص ساختمان‌های بلندمرتبه و صرفه‌جویی اقتصادی در این زمینه دارد. برای کاهش اثرات ناشی از نیروی زلزله در برج‌ها می‌بایست از مصالح نوین، سبک و باکیفیت استفاده شود.

این مهندس قزوینی درباره وضعیت ایمنی ساخت‌وسازها در قزوین تصریح کرد: موضوع ارزیابی ایمنی ساختمان‌ها خصوصاً در مناطق جنوبی و بافت فرسوده شهر قزوین، به‌صورت ویژه در حال پیگیری است و در سال‌های اخیر میزان نظارت بر ایمنی ساختمان‌ها در استان قزوین با همکاری سازمان‌های ذی‌ربط افزایش‌یافته است.

موسوی در پایان گفت: امیدواریم که با همکاری سازمان‌هایی چون شهرداری، استاندارد، مسکن و شهرسازی، بنیاد مسکن و نظام‌مهندسی ساختمان در ساخت‌وسازها شاهد استفاده از مصالح ساختمانی مناسب و باکیفیت که یکی از عوامل اصلی کیفی سازی در ساختمان‌ها محسوب می‌شود؛ باشیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha