• دوشنبه / ۵ دی ۱۴۰۱ / ۱۵:۵۳
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 1401100502969
  • خبرنگار : 71021

کشف تازه در شوش

کشف تازه در شوش
عکس هوایی از چهارراه کاوش شده

درحالی‌که معاون پارلمانی وزارت میراث فرهنگی به تازگی از بازنگری حریم و عرصه‌ میراثی شوش سخن گفته است، باستان‌شناسان در کاوش‌های تازه در چهارراهی در شهر شوش، بقایای یک کوره ذوب فلز، دو سکه اشکانی و یک سرپیکان مفرغی را کشف کرده‌اند.

به گزارش ایسنا، گمانه‌زنی باستان‌شناسان در تقاطع ورودی چهار راه شهر شوش به آشکار شدن آثاری از جمله  بقایای یکپارچه یک کوره ذوب فلز منجر شد که با توجه به نتایج کاوش‌های سال‌های ۱۳۹۶ و ۱۳۹۷ در نزدیکی این محدوده، می‌توان این کورۀ ذوب فلز را به اواخر دوران تاریخی یا اوایل سده‌های نخست اسلام متعلق دانست.

مهدی امیدفر ـ سرپرست هیأت باستان‌شناسی شوش ـ درباره این یافته جدید گفت: شوش یکی از مهمترین محوطه‌های باستانی جنوب‌غربی آسیا است که در شمال دشت خوزستان قرار دارد. این محوطۀ منحصربه‌فرد، از پشته‌های متعددی تشکیل شده که تپه‌های آکروپل، آپادانا، شهر شاهی و محدودۀ شهر صنعتگران، از مهمترین قسمت‌های آن به شمار می‌آیند.

این باستان‌شناس یادآور شد: به دنبال کاوش‌های باستان‌شناسان انگلیسی و فرانسوی در شوش، استقرار جوامع انسانی در این محوطه از نیمه دوم هزاره پنجم پیش‌ از میلاد آغاز شده و تقریباً به طور پیوسته تا سده‌های میانه اسلامی ادامه داشته است.

امیدفر ادامه داد: با پایان حضور هیأت باستان‌شناسی فرانسوی و همزمان با انقلاب اسلامی در ایران، پژوهش‌های باستان‌شناسی در شوش با وقفه‌ای طولانی روبرو شد. از آن پس، کاوش‌های محدود انجام شده توسط هیأت‌های ایرانی در محوطه باستانی شوش، بیشتر با ماهیت نجات‌بخشی صورت گرفت که گمانه‌زنی در تقاطع چهارراه ورودی شهر شوش در منتهی‌الیه شرقی شهر صنعتگران نیز از آن جمله به شمار می‌رود.

سرپرست هیأت باستان‌شناسی شوش همچنین گفت: از پروژه‌های عمرانی چالش‌برانگیز شهر شوش در دهۀ گذشته، برچیدن سازۀ پل روگذر محور ترانزیت اهواز- اندیمشک به منظور ایجاد مسیر زیرگذر بوده است. این پل، یکی از سازه‌های جدید در محدوده عرصۀ محوطه شوش به‌شمار می‌آمد که برچیدن آن موجب سازگار شدن شرایط این محدوده با ضوابط مصوب عرصه و حریم محوطۀ باستانی از سوی نهادهای متولی شد.

کشف تازه در شوش
گمانه‌زنی باستان‌شناسان در چهارراه شوش که به کشف بقایای یک کوره ذوب فلز منجر شد

او افزود:‌ بر اساس نتایج کاوش‌های اخیر و ضوابط حاکم بر عرصه محوطۀ باستانی شوش، امکان احداث مسیر زیرگذر در جادۀ اهواز- اندیمشک (محور شمال به جنوب) در محل تقاطع چهارراه ورودی شهر شوش، به‌دلیل آسیب رساندن به یکپارچگی و ماهیت باستانی این بخش از محوطه وجود نداشت. از این رو، پروژۀ احداث مسیر زیرگذر در محور شمال به جنوب جادۀ اهواز-اندیمشک از سوی مسؤولان شهری و استانی با برنامه‌ریزی برای ایجاد یک سازه در محور دزفول- شوش (شرق به غرب) جایگزین شد که کاهش مشکلات ترافیکی و سامان‌دهی این محدوده از شهر را در پی خواهد داشت.

سرپرست هیأت باستان‌شناسی شوش ادامه داد: با پیشنهاد این طرحِ جایگزین از سوی مسؤولان شهری به پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری، گمانه‌زنی به منظور بررسی احتمال آشکار شدن بقایای فرهنگی در محدودۀ مورد نظر در دستور کار هیأت باستان‌شناسی پایگاه میراث جهانی شوش قرار گرفت. محدودۀ پیشنهادی برای ایجاد سازۀ جایگزین در چهارراه ورودی شهر شوش در شمال شرقی تپه شهر صنعتگران، در حرائم درجه یک و دو محوطۀ میراث جهانی شوش قرار دارد.

امیدفر گفت: این پروژه، ۳۸۰ متر از بخش غربی محدوده پیشنهادی که نوار سبز ورودی شهر شوش را در بر می‌گیرد، مورد گمانه‌زنی باستان‌شناختی قرار گرفت. گذشته از کاوش در وضعیت آب و هوایی نامناسب تابستان، پروژه با چالش‌های جدی دیگری نیز روبرو بود که از آن میان می‌توان به برخورد با لوله‌های قطور انتقال آب برای آبیاری فضای سبز، حوض‌های آبنما، جعبه‌های کنترل و کابل‌های برق تیرهای روشنایی و کابل‌های فیبر نوری در محدوده گمانه‌زنی اشاره کرد.

او افزود: بخش غربی این محدوده به مراتب با مشکلات کمتری نسبت به بخش شرقی، اعم از برخورد با زیرساخت‌های شهری یا موانع دیگری از این دست، رو به رو بود.

این باستان‌شناس گفت: در این فصل، جمعاً هفت گمانه در ابعاد ۳×۳ متر ایجاد شد که از مهمترین آثار به‌دست آمده از آن‌ها می‌توان به آشکار شدن بقایای یکپارچه یک کوره ذوب فلز در دو کارگاه کاوش اشاره کرد.

سرپرست هیأت باستان‌شناسی شوش اظهارکرد: اگرچه یافته فرهنگی شاخصی در ارتباط با این پدیدار به دست نیامد که پیشنهاد تاریخ دقیق برای آن را امکان‌پذیر کند، اما با توجه به نتایج کاوش‌های سال‌های ۱۳۹۶ و ۱۳۹۷ در نزدیکی این محدوده، می‌توان این کورۀ ذوب فلز را متعلق به اواخر دوران تاریخی یا اوایل سده‌های نخستین اسلامی دانست.

امیدفر همچنین گفت: این فرضیه با آشکار شدن ۲ سکه و یک سرپیکان مفرغی (در لایه‌های پایین‌تر از کوره ذوب فلز) از دورۀ اشکانی درکارگاه‌های دیگر گمانه‌زنی، بیش از پیش پشتیبانی می‌شود.

کشف تازه در شوش
برخی یافته‌های جدید در آخرین کاوش شوش

این یافته‌های جدید باستانی درحالی به دست آمده که جواد واحدی ـ معاون پارلمانی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ـ‌به تازگی گفته است: «حریم و عرصه‌های میراثی شوش نیاز به بازنگری داشته و وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نیز بر حل مشکلات این شهرستان تاکید دارد. میراث فرهنگی و گردشگری نباید برای مردم و سرمایه‌گذاران مشکلات و زحماتی را ایجاد کند، برخی کج‌فهمی در دوران‌های گذشته باعث ایجاد مزاحمت‌هایی برای مردم و سرمایه‌گذاران حوزه میراث فرهنگی و گردشگری شده است.»

محوطه باستانی شوش در حدود ۱۲۰۰ هکتار وسعت داشت، اما بعدها پیشنهادهایی برای محدود کردن آن به ۴۰۰ هکتار مطرح شد که مخالفت‌های گسترده باستان‌شناسان را به دنبال داشت. در نهایت سال ۱۳۹۴ فرهاد نظری ـ مدیرکل ثبت آثار تاریخی ـ خبر داد که عرصه وحریم شهر تاریخی شوش با در نظر گرفتن ۷۰۰ هکتار ابلاغ شده است. اکنون پس از گذشت حدود هشت سال از کوچک‌سازی حریم محوطه باستانی شوش، دوباره اصلاح حریم این منطقه باستانی با حدود هفت‌هزار سال قدمت، از سوی متولیان میراث فرهنگی مطرح شده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۱-۱۰-۰۵ ۲۰:۵۷

شوش تاریخی به قدمت آدم...جایی که اولین نسل کُشی تاریخ صورت گرفت...امیدوارم تاریخ این منطقه وارونه جلوه نکنند...!

avatar
۱۴۰۱-۱۰-۰۷ ۰۰:۳۳

حیف این شوش ب این قشنگی رو دارن خراب میکنن

avatar
۱۴۰۱-۱۰-۰۶ ۰۰:۴۸

کو گوش شنوا یه عده اصلا نمی‌فهمه باستان شناسی یعنی چه ؟ عرصه و حریم باید رعایت بشه در کل دنیا هم صادقه .

avatar
۱۴۰۱-۱۰-۰۶ ۰۲:۱۲

به خدا اگه پل می موند خیلی بهتر بود زیر گذر نمی خواستیم.الان هم ترافیک زیاد شده هم تصادفات.این میراث فرهنگی مارو کشت بااین تکه سنگای قدیمی.شماها اگه عرضه داشتین فرانسه همه چیز شوش رو نمی بردن

avatar
۱۴۰۱-۱۰-۰۶ ۱۳:۳۶

والله تاجایی که به یاد دارم ازگذاشته این فرانسویها تمام گنجینهای شوش بردند ی تله خاکی برای مردم شوش بجا گذاشته اندو هیچکس هم حاضرنیست ی فکری برای این زمین های بی فایده میراث کنه بابا این همه زمین را بدهید به این جوانها مسکن بسازند یا چندتا فضای سبز احداث کنید دست به هرزمینی میزنید زود میراث میگه مال منه لطفا ی فکری برای آبادی شهرشوش کنید .

avatar
۱۴۰۱-۱۰-۰۶ ۱۶:۴۵

شهردار شوش جاده ترانزیت اهواز تهران و ورودی شهر شوش است انرا بازار جمعه درست کرده یا بهتر بگویم بازار تمام هفته با این کار شهردار برای عبور و مرور وسایل سبک و سنگین مزاحمت ایجاد کرده و الا جاده از نظر پهنا هیچ مشکلی ندارد

avatar
۱۴۰۱-۱۰-۰۶ ۱۷:۳۲

خداکنه توی این زمانه چیزی کشف نشه و از چشم خائنین پنهان بمونه چونکه واقعا کسی قدر آثار باستانی ما را نمیفهمه

avatar
۱۴۰۱-۱۰-۰۶ ۱۷:۴۶

راستش خوشحال نشدم هر چی از زیر زمین دربیاد بلافاصله سر از موزه لندن یا یه جهنم دره دیگر درمیاورد تمام موزه های دنیا پرشده از زیر خاکی های ایران متاسفم واقعا

avatar
۱۴۰۱-۱۰-۰۶ ۱۹:۰۴

شوش را نجات دهید

avatar
۱۴۰۱-۱۰-۰۶ ۱۹:۰۶

شوش یه جاده بن بست شده ک داره همه رو اذیت میکنه و عاملش کسایی هستن که به اسم میراث نمیخان بودجه عمرانی بدن

avatar
۱۴۰۱-۱۰-۰۶ ۱۹:۳۸

مگه اون پل مشکلش چی بودکه خرابش کردن خدابراشون نسازه مسولین شوش همشون فقط فکرمنافع خودی هستن مثل دوره های گذشته بعد اتمام دوره مجلس .گلخانه ک7شاورزی وزمین کشاورزی مردم راتصرف کردن

avatar
۱۴۰۱-۱۰-۰۶ ۲۲:۵۴

به داد شوش برسید مسعولین بی عرضه

avatar
۱۴۰۱-۱۰-۰۷ ۰۱:۲۹

اینها همه بهانهایی هستند برای عذاب ما مردم شوش (که همش لجبازی ونبودن مسوول دلسوز) کی دیده به خاطر مردها سه هزار سال پیش آدمهای زنده از آسایش بیفتند

avatar
۱۴۰۱-۱۰-۰۷ ۰۳:۱۱

چه فایده داره هر چی در بیاد فقط مردم اروپا و آمریکا توی موزه میبینن لذت میبرن مردم ایران که چیزی رو نمیبینن توی موزه

avatar
۱۴۰۱-۱۰-۰۷ ۱۵:۱۲

تنها شهریه ک هیچکی روش نمیشه بگه بچه شوشم همه میگن اهوازیم

avatar
۱۴۰۱-۱۰-۰۷ ۱۵:۵۹

شوش بی صاحب بود و بی صاحب هم می‌ماند

avatar

چرا مسئولین دلسوز شوش به فکر جاده کمربندی نیستن چرا این همه تریلی اتوبوس فقط باعث ترافیک شوش میشن از چهار راه عبور کنن.یکی نیست بگه با این طرح عابرپیاده از کجا باید عبور کنه.چقد باید تصادف بشه عابر پیاده کشته زخمی بشن.تا کی چوپ بیکفایتی مسئولین شوش رو مردم بخورن.این مسئولین که واسه چندسال میان تو شوش بعدش میرن یه جای بهتر این‌مردم‌شوش هستن که باید خاستهاشون از مسئولین بی کفایت طلب کنن

avatar
۱۴۰۱-۱۰-۰۷ ۲۳:۳۰

میراث فرهنگی در شوش نه تنها باعث پیشرفت این شهر نشده بلکه بعنوان بزرگترین معضل سد راه هر گونه سرمایه گذاری در این شهر شده است. در عجبم از این موضوع که چگونه میراث فرهنگی در شهرهای دیگری مانند اصفهان و کرمان و همدان باعث پیشرفت شده است اما در شوش خیر. از وزیر محترم میراث عاجزانه تقاضا داریم که به فکر پیشرفت مردم غیور این دیار باشید

avatar
۱۴۰۱-۱۰-۱۰ ۰۱:۴۷

ما از شخص رییس جمهور دعوت میکنیم که در سفرهای استانی بصورت خاص به شهر شهدا شهر خون شهر مرز نشین شهر باستانی شهر کشاورزی و دامپروری و هزار فرصت و شغل دیگر که کمبودها دارد کم کاریها دارد لجاجتها دارد سفر کند و این مردم ولایی و انقلابی و حسینی را زیارت کند که پیغمبر رحمت و باران نبی الله دانیال دارد و آغوشی گرم برای سفر سید محرومان باز میکنیم و منتظرش خواهیم ماند و دردمان رو بهش خواهیم گفت۔

avatar
۱۴۰۱-۱۰-۰۹ ۰۳:۲۲

دوتا سکه بی ارزش پیدا کردن پروژه به این بزرگی رو خوابوندن این سکه ها همه جا پیدا میشن نه فقط چهار راه شوش

avatar
۱۴۰۱-۱۰-۱۰ ۲۲:۱۴

درمنطقه ای ازاهوازبنام چهارشیر،سه تاچهارپل روی همدیگه،ساخته شدولی درشوش ودرمنطقه جاده ترانزیت کشوری،همان یک پل خاکی راهم تخریب کردند!!!!!پس مسئله عدم توجه مسئولین زیربط میباشد.

avatar
۱۴۰۱-۱۰-۱۱ ۱۰:۳۹

میراث فرهنگی بجایی پیشرفت شوش باعث عقب ماندگی شوش شده

avatar
۱۴۰۱-۱۰-۱۳ ۱۶:۴۵

اگه ازلحاظ میراث وفرهنگ وقدمت ونخست ترین شهر یا انسانهای اولیه بخاین اسمی یاد کنید،بجای شوش اسم سوس درست تر ودقیق تر است،هزاران ساله کل دنیا ازین شهرکشف میکنن ومیبرن وکسی چیزی نمیگه،حالاوای بحال ادمی که بخادخونه اش یاامنیت واستانداردخونه اش روتامین کنه،فقط بلدین ازآثار ومیراث حرف میزنین ومردم ازگشنگی دارن میدزدن

avatar
۱۴۰۲-۰۱-۱۶ ۱۱:۴۱

واقعا شوش روستا شده نه خیابان درستی نه فضاسبز درستی نه معماری درستی نه شهردار درستی نه فرماندار ونه نماینده درستی حیف وصد حیف از شوش و مردمان خون گرمشان شهردار برو خجالت بکش