• سه‌شنبه / ۶ دی ۱۴۰۱ / ۰۰:۲۳
  • دسته‌بندی: رسانه
  • کد خبر: 1401100603121
  • خبرنگار : 71404

در گفت‌وگو با یک برنامه‌ساز معارفی

جوانان برنامه‌های مذهبی خشک نمی‌خواهند

جوانان برنامه‌های مذهبی خشک نمی‌خواهند
عکس تزیینی است

یک برنامه ساز مذهبی می گوید: برای اینکه برنامه های مناسبتی و مذهبی تلویزیون از حالت خشک و اجرای صرفا کلیشه ای یک مجری و کارشناس مقابل هم بیرون بیاید، به اتاق فکر قوی نیاز است.

وی در عین حال معتقد است: دلیل اینکه اغلب جوانان حال حاضر جامعه جذب برنامه های مذهبی تلویزیون نمی شوند، به فضای جامعه و تغییر سلیقه جوانان برمی گردد؛ بنابراین باید به گونه ای برنامه سازی کرد تا نزدیک به افکار جوانان امروزی باشد.

یوسف موسوی، تهیه کننده برنامه های مذهبی تلویزیون که ویژه برنامه "شب طلوع" را به مناسبت شهادت حضرت زهرا(س) روی آنتن شبکه دو سیما دارد، در گفت و گویی با ایسنا درباره آسیب شناسی برنامه های مذهبی تلویزیون و اینکه چرا اغلب اینگونه برنامه ها مخاطب جوان ندارند و چطور می شود با ساختارهای نوین برنامه سازی به سمت ساخت برنامه هایی جوان پسند رفت، صحبت کرد.

این برنامه ساز ابتدا در پاسخ به اینکه چطور می شود با ساختارهای نوین برنامه سازی به سمت ساخت برنامه های مذهبی رفت که جوانان را بیشتر جذب کند؟ خاطرنشان کرد: اگر اینگونه برنامه ها بخواهند بیننده داشته باشند و مخاطب جوان را جذب خود کنند، اتاق فکر می خواهد. به لحاظ فرمی اجرای اینگونه برنامه ها خیلی مهم است که چگونه اجرا شود. معمولاً فرم اجرای برنامه‌های مذهبی خشک است و با یک مجری و کارشناس که مقابل هم می نشینند و صحبت می کنند، جمع می شود.

می توانیم برنامه های مذهبی را بهتر ارائه بدهیم

وی در عین حال تاکید کرد: ما باید به سمت قالب های جدید اجرایی برویم. به جای اینکه اجراهای کلیشه‌ای همیشگی مان را داشته باشیم و مجری و کارشناس به مدت ۵۰ الی ۶۰ دقیقه رو به روی هم بنشینند و صحبت کنند، می توانیم خلاصه و مفیدتر برنامه بسازیم و کار بهتری ارائه بدهیم.

تهیه کننده ویژه برنامه «شب طلوع» سپس در پاسخ به اینکه آیا برنامه خودتان، ویژگی های مطرح شده را دارد؟ اظهار کرد: «شب طلوع» یک برنامه متفاوت از برنامه‌های مذهبی دیگر است چون مستقیم از آستان مقدس حضرت معصومه سلام الله پخش می شود. فرم کار و کیفیت، کمی متفاوت تر و بهتر از سایر برنامه های مذهبی است و به نظرم باز هم شرایطی که گفتیم را به شکل کامل ندارد. معمولا اینگونه برنامه ها که مستقیم از آستان های مقدس ضبط می‌شوند شأنیت خاص دیگری دارند؛ به سبب اینکه هر فردی را نمی توان به عنوان مهمان دعوت کرد و هر فرم اجرایی را نمی توان به کار برد، بنابراین شرایط کاملا فرق می کند. مگر اینکه در یک استودیوی خارج از حرم باشیم.

موسوی بار دیگر تاکید کرد: به نظرم فرم و گرافیک در جذب مخاطب برنامه های مذهبی بسیار مهم است و اثرگذاری فراوانی دارد.

این برنامه ساز سپس ارزیابی‌اش از کیفیت برنامه‌های مذهبی روی آنتن تلویزیون را اینگونه بیان کرد: در شبکه های تلویزیونی برنامه‌های مذهبی همیشه فرمت خاصی داشته اند. با این حال می توان با تولید کارهایی متفاوت تر و با حضور کارشناسان مخاطب پسندتر، برنامه های جذاب تری ارائه کرد.

چرا اغلب برنامه های مذهبی مخاطب جوان ندارند؟

او در ادامه درباره دلیل اینکه چرا جوانان کمتر به تماشای برنامه های مذهبی تلویزیونمان تمایل نشان می دهند؟ چنین گفت: دلیل این اتفاق به فضای جامعه برمی گردد؛ به خصوص الان در این شرایط خاص که جوانان ما مثل چند سال قبل نیستند و نگاهشان کاملاً تغییر کرده و نوع دیگری فکر می‌کنند بنابراین باید کارشناسان و مجریانمان را نزدیک به افکار جوان‌ها کنیم تا بتوانیم آنها را جذب کنیم.

سازمان صداوسیما دنبال طرح های نو است

تهیه کننده برنامه های مذهبی قرار، انس با قرآن، عطر انتظار، شب عارفان و دلدادگان حسینی همچنین در پاسخ به پرسشی دیگر مبنی بر اینکه چطور می شود به گونه ای دلسوزانه برنامه سازی کرد تا ساخت برنامه های مذهبی صرفا به بیلان کاری برای مدیران و راهی برای آنتن پرکردن تبدیل نشوند؟ توضیح داد: اتفاقا در حال حاضر سازمان صداوسیما دنبال طرح های نویی است و هم اینکه به دنبال پژوهش است و تاکید دارد کار با محتوا ساخته شود. اینطور نباشد که فقط برای آنتن پر کردن برنامه تولید کنیم، بنابراین محتوا در اولویت قرار گرفته است. البته چندین سال است که سازمان به دنبال اتاق فکر قوی است و صرفاً اینطور نیست یک مجری و کارشناس در برنامه‌های مذهبی آورده شود.

وی ادامه داد: ما باید خیلی تلاش کنیم و اتاق فکرمان را قوی تر کنیم. من خودم به عنوان برنامه ساز می بینم که سازمان صداوسیما اتفاقا خیلی طرح‌های مذهبی که کیفیت مناسب ندارند را رد می‌کند و اینطور نیست که هر طرح مذهبی به راحتی قبول شود. طرح با محتوا همراه با فرم های جدید می خواهند، به خصوص مدیران جدید به دنبال طرح های نو و جدید هستند و نوگرایی برایشان مهم شده است. در نهایت هم طرحی انتخاب می شود که نو باشد.

جوانانی که طرح های به روز دارند

موسوی تاکید کرد: حتی سازمان صداوسیما در بخش برنامه سازی به دنبال جوانانی است که طرح های به روزتری داشته باشند. همانطور که در جریان هستید سازمان در بخش مدیران هم به سمت جوانسازی رفت و فکر می کنم این اتفاق اثرگذاری بیشتری داشته باشد. می شود پیام های برنامه های مذهبی را با طرح های نو و به روز به روش های مختلف انتقال داد تا جوانان هم به نوعی جذب چنین برنامه‌هایی شوند و در عین حال از خشکی برنامه های مذهبی هم جلوگیری شود.

این برنامه ساز در پایان گفت: برنامه «شب طلوع» تا روز چهارشنبه، هفتم دی ماه روی آنتن شبکه دو سیماست و روزی دو مرتبه پخش می شود. فعلا برنامه جدید مذهبی برای تلویزیون ندارم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha