• یکشنبه / ۱۱ دی ۱۴۰۱ / ۰۹:۱۷
  • دسته‌بندی: همدان
  • کد خبر: 1401101105991
  • منبع : نمایندگی همدان

یک متخصص بیماری‌های داخلی مطرح کرد

تأثیر چشمگیر مصرف مداوم سبزیجات در کاهش ابتلا به دیابت

تأثیر چشمگیر مصرف مداوم سبزیجات در کاهش ابتلا به دیابت

ایسنا/همدان یک متخص بیماری‌های داخلی در همدان گفت: رعایت رژیم غذایی مناسب و مصرف مداوم سبزیجات در کاهش میزان ابتلا به دیابت تأثیرات چشمگیری دارد.

دکتر طوس کیانی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه دیابت یک بیماری متابولیکی و مزمن است که نشانه آن قندخون بالای ۱۲۰ در یک برهه طولانی است، اظهار کرد: در ابتلای افراد به این بیماری، عوامل متعددی از جمله چاقی، وراثت و کم تحرکی نقش دارند.

وی تصریح کرد: زیاده‌روی در مصرف مواد قندی و کربوهیدرات‌ها در هر یک از افرادی که از این عوامل زمینه‌ای برخوردار هستند، می‌تواند زمینه‌ساز بیماری دیابت شود، البته زنان باردار بدون سابقه بیماری قند هم می‌توانند دچار دیابت بارداری شوند.

کیانی با اشاره به تقسیم‌بندی انواع دیابت به نوع یک، نوع دو و نوع شما تشریح کرد: دیابت نوع یک که در گذشته دیابت وابسته به انسولین نامیده می‌شد، هر سنی را دربرمی‌گیرد اما در کودکان و جوانان شایع‌تر است. بدن افراد مبتلا به دیابت نوع یک قادر به تولید انسولین کافی نیست و این نوع دیابت دربرگیرنده پنج تا ۱۰ درصد از انواع دیابت است.

وی یادآور شد: تکرر ادرار(پلی اوری)، پرنوشی، تشنگی و خشکی دهان به‌طور غیرطبیعی، خستگی مفرط یا کمبود انرژی، خشکی و خارش پوست و از بین رفتن حس بخش های انتهایی اندام ها یا احساس گزگز و مورمور در آنها مهمترین علائم این نوع از دیابت به شمار می‌روند.

کیانی ادامه داد: دیابت شیرین نوع دو که سابق بر این آن را دیابت شیرین غیروابسته به انسولین(NIDDM) یا دیابت بزرگسالان می‌نامیدند، نوعی بیماری اختلال در سوخت‌وساز است که با بالا بودن قندخون در شرایط مقاومت به انسولین و کمبود نسبی انسولین شناسایی می‌شود.

وی با بیان اینکه دیابت نوع شما سومین نوع دیابت است که بسته به شرایط هر کس تجویز و مراقبت‌های خاص نیاز دارد، گفت: اگر قندخون افراد با مراقبت‌های لازم، دارو و کنترل رژیم غذایی به حدمعمول نرسد تصمیم بر تزریق انسولین و درمان ترکیبی گرفته می‌شود.

این متخصص بیماری‌های داخلی خاطرنشان کرد: از جمله عوارض وخیم دیابت، سیاه شدن و قطع انگشت پا است که اگر کنترل و درمان بیماری جدی گرفته نشود می‌تواند به این اندازه خطرناک و گسترده شود اما از دیگر عوارض شایع این بیماری می‌توان به بروز بیماری‌های قلبی و عروقی، سکته حاد قلبی یا اختلال در پروفایل چربی‌ها اشاره کرد.

وی با بیان اینکه مدیریت مصرف کربوهیدرات‌ها و افزودن سبزیجات به رژیم غذایی می‌تواند در کاهش میزان ابتلا و عوارض دیابت مؤثر واقع شود، مطرح کرد: کربوهیدرات‌ها نه فقط از مصرف قند و موارد قندی بلکه مواد غذایی دارای نشاسته مثل ماکارونی و نان نیز می‌توانند عوارض مشابهی بر جای بگذارند.

کیانی با اشاره به اینکه تزریق انسولین منجر به بالا رفتن اشتها و میل به خوردن می‌شود، تبیین کرد: برخی افراد تصور می‌کنند مصرف مواد قندی طبیعی مثل خرما، هویج یا عسل تأثیری بر بالا رفتن قند ندارد در حالیکه زیاده‌روی در مصرف همین مواد هم می‌تواند منجر به بالا رفتن قندخون فرد شود.

وی در پایان بر لزوم رعایت رژیم غذایی مناسب به عنوان راهکار مهم پیشگیری و کنترل بیماری دیابت تأکید کرد و گفت: تغییر سبک زندگی مبتنی بر انجام سه مرتبه ورزش(هر بار حدود نیم ساعت) در هفته، رعایت رژیم غذایی و کاهش عوامل استرس‌زا می‌تواند تأثیر بسزایی در کاهش ابتلا به بیماری دیابت داشته باشد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha