• دوشنبه / ۱۹ دی ۱۴۰۱ / ۱۰:۱۷
  • دسته‌بندی: خوزستان
  • کد خبر: 1401101912158
  • منبع : نمایندگی خوزستان

جلسه‌ای برای تعیین تکلیف ساختمان هلال‌احمر خرمشهر

جلسه‌ای برای تعیین تکلیف ساختمان هلال‌احمر خرمشهر

ایسنا/خوزستان رییس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خرمشهر از برگزاری جلسه تعیین تکلیف ساختمان هلال‌احمر خرمشهر (کنسولگری) در خصوص تغییر کاربری این ساختمان به موزه صنایع‌دستی خبر داد.

به ‌گزارش ایسنا، سجاد پاک‌گهر با اشاره به حضور نادر عمیدزاده، معاون استاندار و فرماندار ویژه خرمشهر، حمید شادبخش نماینده حقوقی معاون وزیر نفت و عضو هیات‌ مدیره پالایشگاه آبادان، و حیدر شمسی، رییس هیات ‌مدیره پالایشگاه نفت آبادان، در این نشست گفت: باتوجه به نگرانی‌هایی که پیرامون این ساختمان از مدت‌ها پیش به این سو وجود داشت و بنای پیش‌گفته نیازمند مرمت، احیا و در صورت موافقت تغییر کاربری است، پس از گفت و گوهای انجام‌شده، مقرر شد که موضوع واگذاری بنا به اداره میراث‌فرهنگی خرمشهر در هیات‌ مدیره پالایشگاه آبادان مطرح شود و پس از تصویب نتیجه نهایی به فرمانداری اعلام شود.

وی با اشاره به بازدید وزیر میراث‌فرهنگی از این ساختمان در سفر به شهرستان افزود: این بنای ارزشمند در تملک پالایشگاه آبادان قرار دارد و بارها موضوع ساماندهی و تعیین تکلیف آن به جد پیگیری شد و همچنان این موضوع تا دریافت نتیجه نهایی یکی از اولویت‌های ما خواهد بود.

ساختمان هلال‌احمر (کنسول‌گری سابق انگلیس) یکی از بناهای ارزشمند مربوط به دوره قاجار است که در دهه‌های گذشته با کاربری کنسول‌گری از آن استفاده می‌شد. از این بنا در دوران جنگ تحمیلی به عنوان ساختمان هلال احمر استفاده می‌شد و باتوجه به حملات رژیم بعث عراق به مناطق مسکونی، آثار و شواهد جنگ بر پیکر این اثر فرهنگی تا پیش از مرمت‌های انجام‌شده باقی مانده بود؛ از همین‌روی، جدای از بحث تاریخی آن، این مکان فرهنگی دارای ارزش‌های معنوی نیز است؛ بنایی که پس از پایان جنگ با اعتبارات میراث‌فرهنگی در سه مرحله (سال‌های ۸۵، ۹۵ و ۹۷) مرمت شد.

در این ارتباط:

پالایشگاه آبادان درمورد ساختمان «هلال احمر خرمشهر» پاسخگو باشد

 این بنای تاریخی در سال ۱۳۷۹ و با شماره ۲۸۴۵ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید و هم‌اکنون یکی از جاذبه‌های گردشگری خرمشهر نیز محسوب می‌شود.

ساختمان هلال‌احمر خرمشهر که دارای چهار فضای بزرگ در طبقه همکف و اول است، باتوجه به خصوصیات اقلیمی و درنظر گرفتن آب و هوای گرم منطقه، طراحی و ساخته شده است؛ به‌گونه‌ای که در گرمای شدید تابستان، به خاطر وجود ایوان‌های جلوی اتاق‌ها، از فشار آفتاب کاسته می‌شود. همچنین، وجود پنجره‌های متعدد و مقابل هم و اتاقک‌های راه‌پله در پشت بام که نقش بادگیر را در بنا دارند، به ایجاد تهویه هوا کمک می‌کند. پوشش هر دو طبقه‌ این ساختمان از نوع تخت با تیرهای چوبی است. وجود هم‌زمان سه‌گونه فضای باز مانند حیاط، ایوان و اتاقک‌ها، وجود تقارن در طراحی فضاها همچنین در نمای ساختمان و فضای دلنشین، این بنا را به یکی از زیباترین ساختمان‌های تاریخی استان خوزستان تبدیل کرده است.

ساختمان تاریخی هلال‌احمر بین خیابان فردوسی و جاده ساحلی خرمشهر قرار دارد.  

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha