• دوشنبه / ۲۶ دی ۱۴۰۱ / ۱۱:۴۱
  • دسته‌بندی: مرکزی
  • کد خبر: 1401102617706
  • خبرنگار : 50210

معاون محیط زیست استان مرکزی:

حیات‌وحش هفتادقله مشکل آذوقه ندارد/به پرندگان مهاجر غذا ندهید

حیات‌وحش هفتادقله مشکل آذوقه ندارد/به پرندگان مهاجر غذا ندهید

ایسنا/مرکزی معاون محیط طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست استان مرکزی گفت: با توجه به اینکه برف سنگینی نباریده است، حیات وحش هفتاد قله برای تهیه آذوقه مشکلی ندارند.

زهرا موسوی در گفت و گو با ایسنا اظهار کرد: یکی از مهمترین مناطق تحت حفاظت محیط زیست در استان مرکزی، منطقه هفتاد قله اراک است که به لحاظ زیستگاه خاص، حیات وحش خاص خود را دارد.

وی در خصوص رسیدگی به حیات وحش این منطقه در فصل سرد سال و روزهای برفی بیان کرد: منطقه هفتادقله عموما کوهستانی است و این کوه ها مناطق برآفتاب و نسار را ایجاد کرده است. در مناطق بر آفتاب، برف ها سریعا آب می شوند و حیوانات دچار کمبود غذا نمی شود و از این حیث مشکلی بروز نمی کند.

موسوی تصریح کرد: خوشبختانه در حال حاضر، برف بسیار سنگینی نباریده است و به همین دلیل برف موجود در مناطق برآفتاب به سرعت آب می شوند و حیات وحش دچار مشکل علوفه ای نشده اند و در حال حاضر مشک آذوقه برای حیوانات در منطقه وجود ندارد، اما اگر میزان برف سنگین باشد، قطعا در آن زمان محیط‌بانان وارد عمل می شوند.

وی در خصوص وضعیت پرندگان مهاجر در منطقه تالاب میقان اراک گفت: به دلیل مه گرفتگی در روزهای اخیر، هنوز موفق به سرشماری کامل تعداد پرندگان مهاجر در منطقه نشده ایم، اما با توجه به اینکه همه نقاط کشور سرد است، پرندگان هنوز دست به مهاجرت به عرض های جنوبی نزده اند.

معاون محیط طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست استان مرکزی افزود: خوشبختانه امسال هیچ موردی از آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در تالاب مشاهده نشده و پرندگان چالش خاصی در منطقه ندارند.

وی با تاکید بر اینکه محیط زیست اصولا با غذادهی به پرندگان به شکل دستی موافق نیست، بیان کرد: پرندگان مهاجر منطقه تالاب میقان، در واقع به دلیل مساعد نبودن شرایط در سیبری دست به مهاجرت به سمت عرض های جنوبی و تالاب میقان می زنند و این نشان می دهد هر زمان شرایط را نامناسب ببینند، منطقه را ترک می کنند به همین دلیل نیازی به کمک یا غذادهی ندارند.

موسوی اضافه کرد: از طرفی غذادهی دستی به پرندگان، نظم اکوسیستم را به هم می زند و عملا روند طبیعی زندگی پرنده را مختل می کند و باعث می شود پروسه درست مهاجرت آنها به خوبی انجام نگیرد، به همین دلیل نیازی به غذادهی به شکل دستی نیست، البته در زمان یخبندان شدید قطعا امدادرسانی به پرندگان نیاز است و این امر توسط محیط زیست حتما انجام می گیرد، اما نباید با غذادهی بیجا روند طبیعی زندگی و مهاجرت آنها را مختل کرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha