• سه‌شنبه / ۲۷ دی ۱۴۰۱ / ۰۰:۲۷
  • دسته‌بندی: سمنان
  • کد خبر: 1401102718186
  • منبع : نمایندگی سمنان

ماجرای قطع درختان شیخ ابوالحسن خرقانی سمنان چه بود؟

ماجرای قطع درختان شیخ ابوالحسن خرقانی سمنان چه بود؟

ایسنا/سمنان گلایه های برخی علاقه مندان و دوستداران محیط زیست و میراث فرهنگی از قطع درختان تقریبا کهنسال در مجموعه تاریخی شیخ ابوالحسن خرقانی و انعکاس آن در شبکه های اجتماعی منجر به دستور استاندار سمنان به معاون عمرانی استانداری در خصوص بررسی این مهم شد.

به دنبال انتشار و طرح اخبار و گلایه هایی در ارتباط با قطع برخی درختان مجموعه تاریخی خرقان، سیدمحمدرضا هاشمی طی نامه ای از معاون عمرانی خود خواست ضمن بررسی و راستی آزمایی این خبرها، مراتب را به استاندار و رسانه ها اعلان کند.

روابط عمومی استاندار ۲۶ دی ماه در همین ارتباط اعلام کرد: در پس انتشار اخباری در فضای مجازی و دغدغه‌مندی فعالان محیط زیست در خصوص قطع برخی درختان محوطه ی آرامگاه شیخ ابوالحسن خرقانی در روستای قلعه نو خرقان از توابع شهرستان شاهرود، سیدمحمدرضا هاشمی، استاندار سمنان به محمد حمیدی ، معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری دستور داد تا موضوع را سریعا مورد بررسی و پیگیری قرار دهد.

خبرگزاری ایسنا در همین ارتباط طی تماسی با روابط عمومی میراث فرهنگی استان سمنان، پیگیر چرایی قطع درختان مذبور شد که هرگونه اظهار نظر در این ارتباط را منوط به پیگیری از میراث فرهنگی شهرستان شاهرود کرد.

در ادامه روابط‌عمومی اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان شاهرود شامگاه ۲۶ دی ماه طی اطلاعیه ای که نسخه ای از آن نیز به ایسنا ارسال شده اعلام کرد:
با توجه به اخبار و تصاویر منتشر شده در برخی رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی، در خصوص نگرانی از قطع و هرس، سه اصله درخت در مجموعه شیخ ابوالحسن خرقانی(شهرستان شاهرود) و دستور مهندس هاشمی استاندار محترم سمنان به معاون محترم هماهنگی امور عمرانی استانداری و پیگیری‌های مدیرکل محترم دفتر امور روستایی استانداری، پس از بررسی‌های میدانی جوابیه اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان شاهرود جهت انتشار مطابق قانون مطبوعات و تنویر افکار عمومی به شرح ذیل اعلام می گردد:
- میراث‌فرهنگی علاوه بر خدمات‌رسانی مرسوم به بازدیدکنندگان و گردشگران، همواره در راستای حفاظت و ایمنی مخاطبین خود اقداماتی را در دستور کار خود قرار داده که پایش دوره‌ای محوطه‌ها در جهت رفع خطرات احتمالی، جزئی از موارد مذکور می‌باشد. لذا طبق روال معمول سالیان گذشته و پس از اخذ نظرات کارشناسان فضای سبز اداره منابع طبیعی، مشخص گردید که تعدادی (یک اصله سپیدار تبریزی و دو اصله درخت توت) از درخت‌های موجود در سایت تاریخی خرقان با معضلات عدیده‌ای از جمله سن زیاد، پوسیدگی، حمله آفات و بیماری‌ها، تبدیل شدن به کانون آفت، احتمال سرایت آفت به سایر درختان و خطر سقوط مواجه‌اند، به طوری که عدم هرس و قطع برخی از آن‌ها می‌تواند منجر به معضلات و عواقب غیر قابل جبرانی گردد. کما اینکه در سالیان نه چندان دور در محوطه مجموعه تاریخی چشمه‌علی دامغان، سقوط درخت فرسوده جان دختر ۹ ساله را گرفته است. لذا امسال هم با توجه به نزدیکی به ایام نوروز و حضور گردشگران و بازدیدکنندگان فراوان از این مجموعه، با توجه به حساسیت‌های موجود، اداره میراث‌فرهنگی شهرستان نسبت به هرس و رفع خطر ناشی از سقوط درختان بر روی گردشگران، با نظر کارشناس محترم منابع طبیعی اقدام کرده است.
 - با توجه به طراحی سایت صورت گرفته از سوی مشاور و جانمایی فضای سبز در عرصه اثر، اداره میراث‌فرهنگی هر ساله به شکل منظم اقدام به کاشت درخت و رفع خطرات احتمالی در محدوده تعیین شده می‌نماید. کاشت ۴۸ اصله درخت اعم از درختان سوزنی‌برگ به جهت ایجاد فضای سبز مناسب با رویکرد ارتقاء کیفیت بصری و حفاظتی اثر در سال گذشته و در راستای همسویی با هدف‌گذاری مذکور صورت پذیرفته است.

ماجرای قطع درختان شیخ ابوالحسن خرقانی چه بود؟

روابط‌عمومی اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان شاهرود در ادامه این اطلاعیه آورده است: تعداد درختان کاشته شده در سنوات گذشته نسبت به قطع اجباری درختان فرسوده و بیمار با ضریب چند برابری همراه بوده است، به طوری که فضای سبز فعلی ایجاد شده مؤید همین موضوع می‌باشد.
در پایان ضمن تقدیر و تشکر از نگاه مشفقانه و دلسوزانه اهالی رسانه نسبت به موضوعات حوزه میراث‌فرهنگی، پیرو دستورات استاندار محترم مجدداً بازدید میدانی توسط کارشناس محترم منابع طبیعی و اداره میراث‌فرهنگی صورت پذیرفته و آسیب‌های مطرح شده درختان مورد تائید واقع گردیده است که تصاویر وضع موجود آسیب‌های بیولوژیک و طبیعی مؤید این امر می‌باشد.

ماجرای قطع درختان شیخ ابوالحسن خرقانی چه بود؟

ماجرای قطع درختان شیخ ابوالحسن خرقانی چه بود؟

‌به گزارش ایسنا_ شیخ ابوالحسن علی بن جعفر بن ‌سلمان خرقانی «یا علی بن احمد» عارف بزرگ قرن چهارم و پنجم هجری از چهره های بسیار درخشان عرفان ایرانی است که در آزاد اندیشی و مردم‌گرایی جهانی و وسعت نظر انسانی و تفکر والای عرفانی ممتاز و کم نظیر است.

گفتار و کردار این عارف ایرانی که در نیمۀ دوم قرن چهارم و اوایل قرن پنجم هجری در خرقان شاهرود می زیسته، در طی گذشت نزدیک به یک هزار سال همواره مورد توجه، مطالعه و سرمشق عارفان، شاعران، متفکران و محققان بوده است.

آرامگاه شیخ ابوالحسن خرقانی در روستای قلعه نو خرقان در ۲۴ کیلومتری شمال شاهرود قرار دارد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha