• سه‌شنبه / ۲۷ دی ۱۴۰۱ / ۱۱:۳۰
  • دسته‌بندی: گلستان
  • کد خبر: 1401102718439
  • خبرنگار : 50039

مدیرکل دامپزشکی گلستان خبر داد:

استقرار ۵۰ حمام ضدکنه سیار برای مبارزه با انگل‌های دام در گلستان

استقرار ۵۰ حمام ضدکنه سیار برای مبارزه با انگل‌های دام در گلستان

ایسنا/گلستان مدیرکل دامپزشکی استان گلستان با بیان اینکه اکثر دامداران در مراتع فاقد امکان دستیابی به حمام ضدکنه هستند، گفت: به زودی ۵۰ باکس سیار حمام ضدکنه برای مبارزه با انگل‌های خارجی دام‌ها در اختیار دامداران قرار می‌گیرد. 

علی کاووسی ظهر امروز سه شنبه ۲۷ دی‌ماه ۱۴۰۱ با بیان اینکه دامپزشکی در راستای تحقق شعار "دام سالم، غذای سالم و انسان سالم" نقش بسیار مهمی دارد، بر توجه ویژه به دامداران، عشایر و بالا بردن و افزایش بهره‌وری تولید دام سبک و همچنین ترویج و تبیین نقش عشایر تاکید و اظهار کرد: رسالت مجموعه دامپزشکی پیشگیری و کنترل بیماری‌ها بوده و در اقصی نقاط گلستان به عنوان سربازان خط مقدم عرصه خدمت‌رسانی به دامداران به خصوص عشایر استان‌های خراسان شمالی، خراسان رضوی و سمنان که ۶ ماه سال را میهمان استان هستند از هیچ کوششی دریغ نمی‌کند.

مدیرکل دامپزشکی استان گلستان با اشاره به اینکه واکسیناسیون رایگان تب برفکی، آبله، شاربن، هاری و بروسلوز و خدمات رایگان سم‌پاشی و ضد عفونی در طول سال انجام می‌شود، ادامه داد: در حال حاضر فاز دوم طرح رایگان واکسن تب برفکی در استان در حال انجام است و در اجرای این طرح تمامی دام‌های عشایر نیز تحت پوشش کامل دامپزشکی قرار می‌گیرند.

وی با تاکید بر اینکه بیش از ۸۰۰  نوع بیماری مشترک بین انسان و دام شناسایی شده است و افزود: یکی از بیماری‌های مشترک و شایع "بیماری بروسلوز" و یا "تب مالت" است که توصیه می‌شود دامداران حتما قبل از مصرف لبنیات، شیر را بجوشانند تا دچار مشکل نشوند.

کاووسی در ادامه به سفر وزیر جهاد کشاورزی به استان گلستان و جلسه‌ای که نیمه نخست دی ماه سال‌جاری در شهرستان گرگان با مقام عالی وزارت برگزار شد، اشاره و خاطرنشان کرد: اکثر دامداران استان در مراتع فاقد امکان دستیابی به حمام ضد کنه هستند و در این سفر درخواست کتبی خریداری ۵۰ باکس حمام ضد کنه سیار به وزیر جهاد کشاورزی داده شد که پس از تامین اعتبار تهیه و از طریق ادارات دامپزشکی به صورت امانت در اختیار دامداران مراتع و عشایر قرار می‌گیرد.

گفتنی‌است، استان گلستان یک میلیون و ۷۰۰ هزار راس دام سبک شامل گوسفند و بز، بیش از ۷۰۰ هزار راس دام سبک عشایر و ۳۰۰ هزار راس دام سنگین دارد که توسط ۵۰ هزار بهره‌بردار پرورش می یابند و علاوه بر این همه ساله تعدادی دام توسط عشایر استان‌های خراسان شمالی، خراسان رضوی و سمنان وارد گلستان می‌شوند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha