• پنجشنبه / ۶ بهمن ۱۴۰۱ / ۰۸:۳۵
  • دسته‌بندی: خراسان جنوبی
  • کد خبر: 1401110604456
  • خبرنگار : 50026

یک گام به جلو در مطالعات زبان‌ها و گویش‌های مناطق مرزی ایران

یک گام به جلو در مطالعات زبان‌ها و گویش‌های مناطق مرزی ایران

ایسنا/خراسان جنوبی دبیر نخستین همایش ملی زبان‌ها و گویش‌های مناطق مرزی ایران از برگزاری این همایش به همت دانشگاه بیرجند خبر داد.

محمدامین ناصح در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: نخستین همایش ملی زبان‌ها و گویش‌های مناطق مرزی ایران؛ چهارشنبه دهم اسفند سال ۱۴۰۱ به همت دانشگاه بیرجند و با حضور استادان و پژوهشگران گویش‌شناسی کشور برگزار خواهد شد.

وی افزود: سرزمین وسیع ایران با قومیت‌های مختلف آمیزهای از جلوه‌های زیبای بینازبانی و بینافرهنگی است که در خلال اعصار متمادی با محوریت زبان فارسی با یکدیگر به شکل مسالمت‌آمیزی در تعامل بوده‌اند؛ این تنوعات زبانی و گویشی در واقع پنجره‌ای رو به مطالعات فرهنگ‌پژوهی و مردم‌شناسی است؛ لذا حفاظت و حراست از این گنجینه‌های فرهنگی و میراث معنوی وظیفه‌ای است که در عصر حاضر بیش از پیش بر گردن سازمان‌ها و نهادهای دانشگاهی و فرهنگی سنگینی می‌کند تا شاید از رهگذر ثبت و مستندسازی آنها به مقوله احیای زبان‌ها و گویش‌های در معرض خطر پرتوی نو افکند.

ناصح بیان کرد: مطالعات گویشی زمانی از جذابیت‌های متنوع‌تری برخوردار خواهد شد که زبان‌ها و گویش‌ها در نواحی مرزی و سرحدات در مجاورت هم قرار می‌گیرند؛ طبعاً این همجواری و تعاملات زبانی و گویشی در دو سوی مرز در خلال زمان، موجب داد و ستدهای زبانی از جمله وام‌گیری‌های زبانی در میان گویشوران شده که در مطالعات زبانشناسی امروز ذیل مدخل «تماس زبانی» (Language Contact) به ویژه برای متخصصان زبانشناسی اجتماعی از منظر تطبیقی در عرصه ملی و بین‌المللی جذاب و جالب توجه به نظر می‌رسد.

وی با بیان اینکه از سویی دیگر چنین مطالعاتی به سهم خود می‌تواند گامی در راستای همگرایی فرهنگی میان ایران و کشورهای همسایه تلقی شود، اظهار کرد: بیرجند در زمره شهرهای مرزی ایران است و مرزی بودن از حیث مطالعات گویشی از مزایای نسبی آن محسوب می‌شود. چون زمینة چنین مطالعاتی در ایران تاکنون کمرنگ بوده است، لذا فرصت مغتنمی فراروی دانشگاه بیرجند است که با بهره گیری از مزیت نسبی خود، پیش قراول مطالعات این رویکرد علمی در ایران شود و نخستین همایش ملی را در زمینه تعامل زبان‌ها و گویش‌های مرزی برگزار کند و از این رهگذر به ارائه و معرفی آخرین مطالعات این حوزه میان رشته‌ای بپردازد و به علاوه به سهم خود به بررسی کیفی تعامل زبان‌ها و گویش‌های نواحی مرزی با زبان فارسی به عنوان عامل وحدت و انسجام ملی توجه تازه‌ای کند.

دبیر نخستین همایش ملی زبان‌ها و گویش‌های مناطق مرزی ایران یادآور شد: در پی استقبال علاقمندان به شرکت در این رویداد ملی، مهلت ارسال مقاله به این همایش با عنایت به تعطیلات اداری اخیر و نیز تلاقی با آزمون‌های دانشگاهی تا دهم بهمن سال جاری تمدید شده و امید می‌رود این کنفرانس تخصصی در سایه تشریک مساعی استادان و دانشجویان علاقمند در تحقق اهداف خود مؤثر افتد و پژوهش‌های این حوزه را یک گام به پیش برد.

ناصح خاطرنشان کرد: مراسم رونمایی از کتاب‌های نوین تخصصی این حوزه و نیز تقدیر از خادمین اصیل گویش‌شناسی ایران به عنوان برنامه‌های جانبی این همایش ملی پیش‌بینی شده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha