• چهارشنبه / ۱۲ بهمن ۱۴۰۱ / ۰۲:۲۹
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1401111209099
  • خبرنگار : 30147

قطعات فرسوده بلای جان پمپ‌بنزین‌ها

قطعات فرسوده بلای جان پمپ‌بنزین‌ها

ایسنا/خراسان رضوی شاید برای بسیاری از شما اتفاق افتاده باشد که وقتی به جایگاه‌های پمپ بنزین مراجعه می‌کنید با نازل‌های خراب مواجه شوید موضوعی که باعث بروز مشکلاتی چون تشکیل صفوف طولانی و زمان‌بر شدن روند سوخت‌گیری و از سویی موجبات نارضایتی مشتریان جایگاه‌ها را فراهم می‌آورد.

طی روزهای اخیر گزارش‌های مردمی از مراجعه به برخی جایگاه‌های عرضه سوخت از مشکلی که به نظر می‌رسد عمدتاً به دلیل خرابی قطعاتی است که طی سالیان اخیر دچار فرسودگی شده‌اند حکایت دارد.در، موضوعی که برخی این مشکل را به تحریم‌ها و نبود قطعه و برخی به کارت‌های خراب و شکسته مردم ربط می‌دهند.

استفاده از قطعات تعمیری

"به دلیل تحریم‌های ظالمانه ما هیچ قطعه جدیدی برای جایگزین کردن نداریم و فقط قطعات خراب را توسط شرکت پشتیبان تعمیر می‌کنند و قطعه خراب تعمیر شده یک جایگاه را به جایگاه دیگر می‌فرستند اما همان جا هم این قطعه بعد از چند روز دچار خرابی می‌شود و مشکلاتی که امروز مردم مشاهده می‌کنند مربوط به مالکین جایگاه‌ها نیست" این صحبت‌های یکی از جایگاه‌ داران بنزین در کاشمر است که در خصوص علل خرابی نازل‌ها سخن گفته است.

امیر احمدزاده در گفت و گو با ایسنا با انتقاد از اینکه قطعاتی که روی دستگاه می‌گذارند همه تعمیری بوده و همیشه در این خصوص معترض بوده‌ایم، اظهار کرد: متأسفانه قطعاتی که تعویض می‌شوند بعد از مدت کوتاهی به دلیل تعمیری بودن مجدد غیرفعال می‌شوند.

وی خاطرنشان کرد: بر اساس آنچه به ما اعلام کرده‌اند به دلیل وابستگی به سایر کشورها در تأمین قطعه و از سویی تحریم‌های موجود موجب شده قطعات نو تهیه نشود.

احمدزاده با اشاره به اینکه چند نازل جایگاه من به دلیل خرابی قطعه غیرفعال هستند، تصریح کرد: این وضعیت در بسیاری مواقع موجب بروز ترافیک، شلوغی و نارضایتی مردم می‌شود.

این جایگاه دار خاطرنشان کرد: اینکه بعضاً گفته می‌شود برخی نازل‌های درست را از سرویس خارج می‌کنیم اصلاً صحت ندارد، تلاش ما بر خدمات‌دهی سریع‌تر است، بدون شک هرچه مردم بیشتر معطل شوند به ضرر خود جایگاه دار خواهد بود.

                                            قطعات فرسوده بلای جان پمپ‌بنزین‌ها                                                         ​

وی اظهار کرد: وقتی قطعه خراب باشد علاوه بر نارضایتی، به دلیل خاموش و روشن شدن مدام خودرو میزان سوخت هم افزایش پیدا می‌کند، در وضعیت فعلی مشکل اصلی از سوی شرکت نفت است.

احمدزاده با بیان اینکه روزانه به طور متوسط ۱۲۰۰ تا ۱۳۰۰ خودرو وارد جایگاه می‌شود و ۲۳ تا ۲۴ هزار لیتر بنزین به فروش می‌رسد، اذعان کرد: در حال حاضر مهمترین مشکل اصلی ما نبود قطعه است.

وی بیان کرد: متأسفانه به رغم هزینه‌های بسیاری که برای جایگاه انجام دادیم اما به دلیل نبود قطعه مجبور به غیرفعال کردن یک طرف جایگاه هستیم.

این جایگاه دار با اشاره به اینکه مدیران شرکت نفت باید تدابیر لازم را در این خصوص اتخاذ کنند، افزود: بر اساس پیگیری‌هایی که داشتم سایر شهرستان‌ها مانند تربت‌حیدریه با مشکل تأمین قطعه مواجه نیستند و روزی بوده که از ۱۶ نازل فقط دو نازل فعال داشته‌ایم.

وی در ادامه به دیگر مشکلات جایگاه داران اشاره کرد و گفت: با این هزینه‌ها و حقوق‌هایی که پرداخت می‌کنیم اما کارمزدی که می‌گیریم بسیار اندک است.

احمدزاده عنوان کرد: این کار به نسبت هزینه‌ای که انجام داده‌ایم اصلاً توجیه و صرفه اقتصادی ندارد، سرمایه‌ هر جایگاه دار بسیار بیشتر از سودی است که دریافت می‌کند، از سویی درآمد چه کم یا زیاد موظف به بیمه کردن کارگر، جایگاه و مسئولیت هستیم بماند که سایر هزینه‌ها هم است.

وی بیان کرد: به رغم تمامی این هزینه‌ها اما اگر از ۲۵ هزار لیتر بیشتر بنزین بفروشیم از کارمزد جایگاه دار کم می‌شود که بارها در این خصوص اعتراض کرده‌ایم.

این جایگاه دار همچنین در خصوص کیفیت بنزین که بعضاً مردم اعتراضاتی دارند، گفت: هر هفته توسط اداره استاندارد و کنترل کیفیت وضعیت و کیفیت بنزین مورد بررسی قرار می‌گیرد، شاید در قدیم برخی آب یا گازوئیل را داخل بنزین می‌کردند اما الان اصلاً این امکان وجود ندارد.

در بسیاری از تولیدات خودکفا شده‌ایم

اگرچه باید پذیرفت که بخش قابل توجهی از مشکلات به دلیل موجود نبودن امکانات و تجهیزات است و اکثراً تعمیر شده و دست چندم هستند  و در جریان کار دچار مشکل شده و پس از مدت کوتاهی دوباره خراب می‌شوند اما رئیس شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ناحیه کاشمر این مشکل را به  استفاده از کارت‌های شکسته و حجیم شده ارتباط می‌دهد.

علی‌رضایی رئیس شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ناحیه کاشمر، در همین خصوص در گفت و گویی خاطرنشان کرد: ناحیه کاشمر یکی از نواحی چهارگانه شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه تربت‌حیدریه است که ۳ شهرستان خلیل‌آباد، کوهسرخ و کاشمر را تحت پوشش دارد.

وی با بیان اینکه در این ناحیه ۱۱ جایگاه عرضه فرآورده نفتی و ۶ جایگاه عرضه سوخت سی ان جی فعال است، عنوان کرد: به طور متوسط در ۹ ماهه نخست سال ۱۴۰۱ روزانه بیش از ۳۰۰ هزار لیتر انواع فرآورده نفتی در این ناحیه مصرف شده است.

رئیس شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ناحیه کاشمر  در پاسخ به این سؤال که چرا در بسیاری از روزها نازل‌های جایگاه‌ها غیرفعال هستند؟ عنوان کرد: کلیه جایگاه‌های عرضه سوخت ناحیه به صورت ۲۴ ساعته فعال و خدمت‌رسانی می‌کنند ولی بعضاً استفاده از کارت‌های شکسته و حجیم شده سبب آسیب به کارتخوان و ایجاد نقص فنی تعدادی از نازل‌ها می‌شود.

وی بیان کرد: باوجود تلاش همکاران اما حجم بسیاری از خرابی‌ها موجب وقفه در تعمیرات می‌شود که با تدابیر اتخاذ شده برای بهبود شرایط اقدامات لازم در دست اجراست که متعاقباً اطلاع‌رسانی خواهد شد.

رضایی تصریح کرد: با توجه به بهره‌گیری از ظرفیت نخبگان و شرکت‌های دانش بنیان در بسیاری از موارد و تولیدات خودکفا شده‌ایم و در آینده نزدیک دستاوردهای مرتبط با این مهم اطلاع‌رسانی می‌شود. در حال حاضر اکثر قطعات تولید داخل هستند و با تلاش بی‌وقفه نیروهای متخصص‌ شرکت، نخبگان و شرکت‌های دانش بنیان وابستگی به سایر کشورها نداریم

وی همچنین در خصوص وضعیت فرسودگی و قدیمی بودن دستگاه‌های پمپ‌بنزین گفت: با توجه به اینکه مالکیت مجاری عرضه مربوط به بخش خصوصی است در زمان احداث تمامی ضوابط و مقررات فنی و ایمنی لحاظ می‌شود و برابر دستورالعمل‌های جاری شرکت اقدام به احداث می‌نمایند.

رضایی در همین رابطه افزود: در مدت زمان بهره‌برداری به جهت ضرورت حفظ شرایط ایمن، به‌روزرسانی تجهیزات، ایمن‌سازی و زیباسازی مجاری عرضه با هدف ارائه خدمات مطلوب در اولویت امور شرکت قرار دارد، در این راستا کارشناسان منطقه در جریان بازدیدهای روتین و میدانی در صورت مشاهده هرگونه فرسودگی و نقص فنی که عملیات سوخت‌رسانی و شرایط ایمن را تحت شعاع قرار دهد نسبت به تعطیلی جایگاه تا رفع نواقص احصاء شده اقدام لازم معمول می‌نمایند.

وی در ادامه به مجاز بودن فعالیت جایگاه‌های پمپ بنزین در مناطق مسکونی اشاره کرد و گفت: با عنایت به اهمیت سهولت دسترسی و ارائه خدمات در دسترس به هموطنان عزیز، احداث مجاری عرضه سوخت با اخذ نظر و استعلام از دستگاه‌های ذیربط صورت می‌پذیرد و اصل پراکندگی مجاری عرضه به لحاظ پدافند غیر عامل رعایت شده و همچنین رعایت دستورالعمل‌های ایمنی از الزاماتی هست که همواره در جلسات آموزشی منطقه مورد تأکید واقع می‌شود.

                                                               قطعات فرسوده بلای جان پمپ‌بنزین‌ها                                           

رئیس شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ناحیه کاشمر  خاطرنشان کرد: پایش عملکرد متصدیان و کارکنان مجاری عرضه از طریق تیم‌های کنترلی و نظارتی در دستور کار قرار دارد و در جهت حفظ آمادگی نسبت به انجام دوره‌های آموزشی عملی به صورت مستمر اقدام می‌شود.

وی با اعلام اینکه در صورت محرز شدن هرگونه تخلف در کمیته تخلفات منطقه مطرح و طبق قوانین برخورد خواهد شد، افزود: کیفیت فرآورده‌های نفتی بر اساس استانداردهای لازم در تمامی مجاری عرضه سوخت استان و کشور یکسان و به صورت مستمر در جریان بازدیدهای میدانی کیفیت توسط کارشناسان واحد مهندسی فرآورده‌های نفتی مورد پایش قرار می‌گیرند.

رضایی اظهار کرد: عموماً سوخت‌گیری در مجاری عرضه بنزین توسط راننده و در صورت درخواست راننده سوخت‌گیری توسط متصدی جایگاه صورت می‌گیرد اما سوخت‌گیری در جایگاه‌های cng الزاماً با اپراتور است.

اینکه امروز در بسیاری از نیازهای داخلی هنوز به دیگر کشورها وابستگی داریم حقیقتی انکارناپذیر است اما بدون شک اگر دولت‌ها شعارهای خود را در حمایت از پژوهشگران و شرکت‌های دانش بنیان عملی می‌کردند شاید امروز نیازی نبود که برای یک قطعه در چنین وضعیتی به سر ببریم، بدون شک اگر به توان داخلی اعتماد داشته باشیم می‌شود نیاز خود به واردات را تا حد قابل‌توجهی کاهش دهیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha