• یکشنبه / ۳۰ بهمن ۱۴۰۱ / ۰۹:۳۳
  • دسته‌بندی: کرمانشاه
  • کد خبر: 1401113021954
  • خبرنگار : 50180

حقوق زنان ایران با زنانِ دنیا فاصله دارد؟

حقوق زنان ایران با زنانِ دنیا فاصله دارد؟

ایسنا/کرمانشاه یک جامعه‌شناس با بیان اینکه امروزه در دنیا زنان آزادی و حقوق بیشتری در مقایسه با گذشته دارند، گفت: زنان در ایران اسلامی هم پا به پای زنان سایر جوامع توانسته‌اند برای خود حقوق و آزادی بدست آورند.

علیرضا قاسمی در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به وجود نگاه مردسالارانه در همه جوامع، گفت: با نگاهی به تاریخ بشر درمی‌یابیم که در طول تاریخ همواره نگاه مردسالارانه و پدرسالارانه وجود داشته و مردان در طول تاریخ چون قدرت داشته‌اند، همواره منافع خود را در نوشتن، تصویب و اجرای قوانین در نظر داشته‌اند. این موضوع اختصاص به ایران و آسیا ندارد و در همه جوامع بشری همین روال وجود داشته و دارد.

قاسمی با بیان اینکه بعد از رنسانس به عنوان یک جنبش فرهنگی مهم زنان توانستند جایگاه بهتری در جامعه داشته باشند و با مبارزه حقوقی را برای خود به دست بیاورند، ادامه داد: در جوامع امروزی که عصر ارتباطات و دیجیتال بوده و تمامی گروه‌ها و لایه‌های اجتماعی از حقوق خود مطلع‌اند و تبعیض را نمی‌پذیرند، زنان در زمینه حقوق شهروندی، اشتغال و... مطالبات بیشتری دارند و برای رسیدن به حقوق بیشتر مطالبه گری می‌کنند.

این جامعه شناس کرمانشاهی تاکید کرد: زن امروز دیگر آن زن سنتی بی سواد گذشته نیست. زنان جامعه امروزی دانشگاه رفته و تحصیل کرده هستند و از دنیای روز خبر دارند و طبیعتا چنین زنانی در جریان حقوق خود بوده و این حقوق را مطالبه گری خواهند کرد.

قاسمی با بیان اینکه امروز در دنیا زنان آزادی و حقوق بیشتری در مقایسه با گذشته دارند که این موضوع در کشور ما هم به همین شکل است، ادامه داد: زنان در ایران اسلامی هم همچون زنان سایر جوامع توانسته‌اند برای خود حقوق و آزادی بدست آورند.

وی افزود: امروزه نگاه تبعیض آمیز به زن در جامعه ایران با آن دیدگاهی که در گذشته وجود داشت و زنان را صرفا برای خانه‌داری، شوهرداری و بچه‌داری مناسب می دانست و کارهای بیرون از خانه و دکتر و مهندس و کارمند شدن را صرفا برای مردان می پسندید، فاصله گرفته است.

قاسمی اضافه کرد: در جامعه امروزی این ذهنیت در مورد زنان شکسته شده و در حال حاضر نصف بیشتر صندلی‌های دانشگاه‌های کشور به دختران و زنان اختصاص دارد و جمعیت قابل توجهی از زنان کارمند بوده و یا مشاغل بیرون از خانه دارند.

قاسمی ادامه داد: در جامعه امروز ایران اسلامی زنان نه فقط خیلی راحت می توانند در داخل کشور ادامه تحصیل بدهند، می‌توانند برای تحصیل راهی مناطق دورتر از محل زندگی خود و حتی خارج از کشور شوند.


چرا سهم زنان در ایران اسلامی در پستهای مدیریتی زیر پنج درصد است؟

این جامعه شناس در ادامه در پاسخ به این پرسش که چرا سهم زنان در ایران اسلامی در پست‌های مدیریتی زیر پنج درصد است، گفت: این موضوع خاص کشور ما نیست و در همه دنیا وضعیت تقریبا به همین شکل است.

قاسمی با بیان اینکه در لایه‌های مدیریتی همه کشورهای دنیا زنان سهم کمتری داشته و عموما در مشاغل میانی و پایین اشتغال به کار دارند، گفت: بر اساس مستندات در اروپا و آمریکا هم بیشتر نمایندگان و صاحبان پست‌های دولتی مرد هستند.

 وی با بیان اینکه در ایران اسلامی تعداد زنان صاحب پست‌های بالای مدیریتی از خیلی از کشورهای جهان بیشتر است، گفت: زنان در ایران اسلامی در عرصه های مختلف توانایی خود را نشان داده‌اند و بعید است در شرایط یکسان بانوان نتوانند هم تراز مردان در پست‌های بالای مدیریتی موفق عمل کنند، کما اینکه نمونه های زیادی از زنان موفق در پست های مدیریتی بالا را در کشور داریم.

قاسمی با بیان اینکه بانوان ایران اسلامی در زمینه هایی مثل پزشکی پیشرفت‌های قابل توجهی داشته‌اند، ادامه داد: بانوان شاید در برخی از مشاغل سنگین نتوانند خوب عمل کنند، اما در عرصه‌های مدیریتی نه فقط ضعیف‌تر از مردان نبوده‌اند، بلکه حتی گاها قوی‌تر هم عمل کرده‌اند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha