• پنجشنبه / ۱۱ اسفند ۱۴۰۱ / ۰۸:۰۷
  • دسته‌بندی: زنجان
  • کد خبر: 1401121107956
  • خبرنگار : 50295

روستائیان زنجانی به جشنواره دوستدار کتاب دعوت می‌شوند

روستائیان زنجانی به جشنواره دوستدار کتاب دعوت می‌شوند

ایسنا/زنجان سرپرست معاونت امور فرهنگی و رسانه‌ای اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان گفت: هدف برگزاری جشنواره روستاها و عشایر دوست‌دار کتاب امیدبخشی و محرومیت‌زدایی با محوریت فرهنگ است.

ایرانه حیدری در گفت‌وگو با ایسنا، درباره برگزاری جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب، اظهار کرد: جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب به منظور ارزیابی کارنامه و عملکرد روستائیان و عشایر در حوزه کتاب و ترویج کتاب‌خوانی، تقدیر و پشتیبانی از طرح‌های ابتکاری حوزه کتاب و کتاب‌خوانی در راستای تقویت هویت ایرانی اسلامی، در میان جامعه روستایی و عشایری سراسر کشور انجام می‌شود.

وی افزود: هدف برگزاری این جشنواره امیدبخشی و محرومیت‌زدایی با محوریت فرهنگ است، در این راستا روستاها علاوه بر ارائه ایده‌ها و ابتکارات مرتبط با ترویج کتاب و کتابخوانی، نتایج اقدامات برنامه‌های انجام شده را نیز ارائه می‌کنند و پس از داوری به‌عنوان روستای برگزیده شناخته شده و از حمایت‌های مادی و معنوی نهادهای مشارکت‌کننده برای ارتقاء سطح فعالیت‌های خود در آینده بهره‌مند می‌شوند.

این مسئول تصریح کرد: تحقق عدالت فرهنگی و توزیعی، تمرکززدایی در مسیر ارتقاء فرهنگی جامعه روستایی و عشایری، همسوسازی و ایجاد وحدت رویه در برنامه‌ریزی کتابخوانی نهادهای مسئول در حوزه روستاها و عشایر، احیاء هویت روستایی و عشایری و سرعت بخشیدن به نهضت توانمندسازی فرهنگی روستائیان و عشایر، شناسایی ایده‌ها و طرح‌های مرتبط با ترویج کتاب و کتابخوانی و حمایت از اجرای آن‌ها، برقراری ارتباط بین اهالی قلم، کودکان و نوجوانان روستاها و عشایر، بالا بردن اعتماد به نفس کودکان و نوجوانان روستایی، عادت دادن دانش‌آموزان برای مراجعه به کتابفروشی در روستاها و کمک به تأسیس و تقویت کتابخانه‌های کوچک کلاسی بخشی از اهداف این جشنواره است.

حیدری ادامه داد: در زنجان، با برگزاری هفتمین جشنواره سراسری روستاها و عشایر دوست‌دار کتاب، روستای درسجین از توابع شهرستان ابهر به‌عنوان یکی از ١٠ روستای برگزیده هفتمین دوره جشنواره روستاها و عشایر دوست‌دار کتاب معرفی شد. همچنین ارزیابی فعالیت هر روستا براساس نیازهای محلی، آئین‌های بومی و ارزش‌های دینی و ملی، جلب مشارکت مردمی و پشتیبانی دستگاه‌های اجرایی برای تأمین هزینه‌ها و سرمایه‌گذاری از مؤلفه‌های مهم داوری جشنواره بود.

سرپرست معاونت امور فرهنگی و رسانه‌ای اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان با بیان اینکه طراحی یا اجرای برنامه برای زنان، کودکان و نوجوانان نیز از دیگر شاخص‌های تأثیرگذار جشنواره است، گفت: خلاقیت و نوآوری، قابلیت الگوبرداری و استمرار و مداومت برنامه‌ها، اهتمام ویژه به توسعه و تجهیز فضاها و بناهای حوزه کتاب روستاها در برنامه‌های طراحی شده، قابلیت و ضمانت اجرا داشتن برنامه‌های ترویج کتابخوانی از دیگر فاکتورهای اجرای این جشنواره است.

وی با بیان اینکه مجموعه فعالیت‌های مرتبط با کتاب و کتابخوانی که با مشارکت‌های مردمی، نهادها و سازمان‌های فعال در میان روستائیان و عشایر اجرا شده یا برای اجرا در سال آینده برنامه‌ریزی شده است، می‌تواند نامزد شرکت در جشنواره باشد، خاطرنشان کرد: متقاضیان شرکت در جشنواره روستاها می‌توانند برای دریافت اطلاعات مربوط به رویدادهای کتابخوانی به پایگاه الکترونیکی اداره‌کل مجامع، تشکل‌ها و فعالیت‌های فرهنگی به آدرس majame.farhang.gov.ir مراجعه کرده و از این طریق اطلاعات لازم را کسب کنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha