• سه‌شنبه / ۱۶ اسفند ۱۴۰۱ / ۱۲:۵۶
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1401121611958
  • خبرنگار : 50088

مدیرعامل سازمان همیاری شهرداری‌های خراسان رضوی مطرح کرد

تقسیم سود سهام سازمان همیاری‌ها میان شهرداری‌های کم‌درآمد/ احیای کارخانه ژلاتین مشهد

تقسیم سود سهام سازمان همیاری‌ها میان شهرداری‌های کم‌درآمد/ احیای کارخانه ژلاتین مشهد

ایسنا/خراسان رضوی مدیرعامل سازمان همیاری شهرداری‌های خراسان رضوی گفت: امسال برای اولین بار در تاریخ سازمان همیاری‌های کشور، در این استان شاهد تقسیم سود سهام سازمان میان شهرداری‌های کم‌درآمد هستیم.

محمدرضا تازیکی با حضور در تحریریه ایسنا، ضمن ارائه گزارشی از روند فعالیت‌ها و اقدامات این سازمان، در خصوص تقسیم سود سهام سازمان همیاری‌ها به شهرداری‌های کم‌برخوردار در استان برای اولین بار، اظهار کرد: در این مدیریت به عنوان پشتیبان حوزه مدیریت شهری در استان تلاش کرده‌ایم در مسیر رشد، شکوفایی و توسعه شهرها نقش موثری را ایفا کنیم و همیار شهرداری‌ها در انجام برنامه‌ها و پروژه‌هایشان باشیم و با  الویت بیشتری از شهرداری‌های کوچک پشتیبانی کنیم.

 وی افزود: در حال حاضر ۱۶۰۰ نفر به صورت مستقیم در مجموعه‌های سازمان همیاری‌های کشور و بیش از ۱۰۰۰ نفر در مجموعه‌های وابسته با این سازمان مشغول فعالیت هستند.

تازیکی وظیفه اصلی سازمان همیاری‌ها را تامین هزینه‌های مالی شهرداری‌ها دانست و بیان کرد: تامین مایحتاج اصلی شهرداری‌ها مانند خرید گل، خودرو، قیر، رنگ، آسفالت، لوازم روشنایی، فیلتر و... از اولویت‌های این سازمان است. این مدیریت در سال بالغ بر ۴۰۰ میلیارد پروژه عمرانی اجرا و بیش از ۱۰۰۰ میلیارد حوزه بازرگانی شهرداری‌های استان را تامین می ‌کند.

وی در ادامه مطرح کرد: طبق ماده ۳۱ آیین نامه معاملات شهرداری‎‌ها می‌توانند در مواردی معاملات خود را بدون تشریفات مناقصه، مزایده و حراج انجام دهندو مایحتاج شهرداری مربوطه را به صورت مستقیم از سازمان همیاری‌ خریداری کنند.

احیاء بزرگترین کارخانه ژلاتین خاورمیانه در مشهد

تازیکی در ادامه این گفت‌وگو به احیاء کارخانه ژلاتین در مشهد اشاره کرد و توضیح داد: یکی از مهمترین اقدامات در سال اخیر راه اندازی و احیاء کارخانه ژلاتین است که بزرگترین کارخانه ژلاتین در خاورمیانه بوده و از سال ۱۳۹۰ به دلایل اقتصادی تعطیل شده بود. این سازمان با استفاده از منابع داخلی، توانست این کارخانه را راه اندازی و زمینه اشتغال برای حدود ۱۰۰ نفر را فراهم کند.

وی خاطرنشان کرد: این واحد تولیدی در سال ۱۳۹۰ به دلیل افزایش واردات ژلاتین از سایر کشورها موفق به ادامه فعالیت نشد. در دورانی که دلار ارزان قیمت عرضه می‌شد قوانین واردات از جمله واردات ژلاتین دستخوش تغییرات شد و این کارخانه نیز متضرر از همین نتوانست با توجه به ورود ژلاتین از کشورهای دیگر با آنها رقابت کند و تولیدش متوقف شد.

مدیرعامل سازمان همیاری شهرداری‌های خراسان رضوی مطرح کرد: حدود ۹۰ درصد ژلاتین مصرفی در ایران، وارداتی است و حلیت چگونگی تولید آن یکی از موارد حائز اهمیت است. با احیای این کارخانه تمام مواد اولیه، تولید داخل است و چنانچه در مقطعی ظرفیت تولید افزایش پیدا کند با پیگیری‌های انجام شده کمبود مواد اولیه را از کشور پاکستان که ذبح شرعی دارند، تامین خواهیم کرد.

وی تصریح کرد: راه اندازی خط تولید این کارخانه علاوه بر تامین نیاز داخلی، توسعه تولید ملی و اشتغال‌زایی به جلوگیری از خروج ارز و تامین ژلاتین حلال و با اطمینان برای کارخانجات صنایع غذایی و دارویی مانند شیرینی، شکلات، داروسازی و در بخش صنعتی در زمینه تولیدات فتوگرافیک، کاغذسازی، مواد آرایشی، کبریت و... در کشور نقش موثری دارد.

تازیکی در مورد مجموعه‌های اقتصادی وابسته به سازمان همیاری شهرداری‌های خراسان رضوی اظهار کرد: مجموعه صنعتی گوشت مشهد با بیش از کشتار ۵۰۰۰ دام سبک و ۱۰۰۰ راس دام سنگین در یک شیفت کاری، بزرگترین کشتارگاه حجمی ایران است. این واحد صنعتی چند واحد داخلی شامل واحدهای «رندرینگ» با ظرفیت تولید پودر گوشت و استخوان از ضایعات دامی، تصفیه فاضلاب،  کله پاک کنی گاوی و گوسفندی، نگهداری و آماده‌سازی پوست، زهتابی جهت تمیز و پاک‌کردن شکمبه و روده دام‌ها، بازار دام جهت نگهداری،  پودر خون و واحد بار شکمی با ظرفیت خشک‌کردن محتویات بارشکمی دام و عرضه آن در بازار را دارا است.

وی با اعلام اینکه بیش از ۸۰ درصد منابع پروتئینی شهر مشهد از این مجموعه صنعتی تامین می‌شود، گفت: تاکنون فعالیت این واحد صنعتی زمینه اشتغال برای حدود ۹۰۰ نفر را ایجاد کرده است و برای اولین بار مواد دورریز را به غذای حیوانات تبدیل می‌کند.

تقسیم سود سهام سازمان همیاری‌ها میان شهرداری‌های کم‌درآمد/ احیای کارخانه ژلاتین مشهد

بازارچه مرزی دوغارون پس از ۳۰ سال راکد ماندن، توسعه خواهد یافت

تازیکی در ادامه بیان کرد: از مهمترین اقدامات سازمان در سال ۱۴۰۱ راه اندازی، اصلاح و توسعه بازارچه مرزی دوغارون است که در ۳۰ سال گذشته هیچ گونه تغییراتی در آن انجام نشده است. با تمهیدات استانداری این مجموعه اقتصادی به سازمان همیاری‌ها واگذار و در گام اول ۱۵۰ غرفه در یک فضای حدود ۸ هکتاری در حال احداث است.

وی با اعلام خبر خوش به مرزنشینان شهرستان تایباد که با اجرای این طرح زمینه اشتغال برای ۹۰۰ نفر از بومیان منطقه فراهم خواهد شد، خاطرنشان کرد: مرحله ساخت و ساز بازارچه دوغارون در یک برنامه ۱۸ ساله با سرمایه ۹۵ میلیارد تومانی انجام می‌شود. بازارچه دوغارون یکی از شاهراه‌های مهم ترانزیتی شرق کشور در خراسان رضوی با افغانستان است که بیشترین حجم مبادلات تجاری بین ۲ کشور از این مرز انجام می‌شود از این رو توسعه بازارچه بسیار مهم است.

تازیکی افزود: تسهیل‌گری، بهسازی و ایجاد زیرساخت‌های اساسی و مورد نیاز بازارچه از قبیل ساخت خوابگاه برای رانندگان، بهداری، تعمیرگاه‌، سکوهای ترانشیپ کالا، هایپرمارکت، غرفه‌های فروش محصولات، نانوایی و... از جمله برنامه‌های ماست. فاز اول توسعه که واگذاری غرفه‌ها است تا خردادماه انجام خواهد شد.

ساخت‌وساز مسکن ارزان قیمت

در ادامه این نشست مدیرعامل سازمان همیاری شهرداری‌های خراسان رضوی خبر داد: تاکنون بیشتر تمرکز این مدیریت در حوزه پروژه‌های عمرانی شهرداری‌ها بوده که با توجه به افزایش و تورم قیمت مسکن، قصد کرده‌ایم در زمینه ساخت و ساز مسکن‌های ارزان قیمت با متراژ ۸۰ و ۱۰۰ متری ورود کنیم. سازمان همیاری مساحت زیادی زمین دارد که در حوزه مولد سازی  و ورود این زمین‌ها به حوزه ساخت و ساز مسکن در حال اقدام هستیم. این طرح ارزش افزوده بالاتری دارد و با وجود اینکه زمین و سرمایه از خود سازمان همیاری است سود و ارزآوری دارد.

وی ادامه داد: امسال یکی از برنامه‌های اصلی سازمان همیاری وارد شدن به حوزه مسکن، تولید مسکن ارزان قیمت و مولدسازی سازمان است که یک پروژه ۱۹۰ واحدی در دست اجرا است و حدود ۲۷۰ مهندس معمار و پیمانکار در این پروژه مشغول هستند.

تازیکی این طرح را یک پروژه ارزآوری و درآمدزا برای شهرداری‌ها دانست و گفت: شهرداری مشهد به دلیل کلانشهر بودن و منابع درآمدی وضعیت خوبی دارد، اما در استان، شهرهایی داریم که با وجود ۲۰۰۰ نفر جمعیت حتی یک خودرو جهت جمع‌آوری زباله ندارند. با بحث درآمدی جدید وضعیت شهرداری‌های استان در ۹۴ شهر غیر از مشهد بسیار اسفناک است. در برخی موارد شهرداری‌ها با مشکل پرداخت حقوق کارکنان نیز مواجه هستند.

تقسیم سود سهام سازمان همیاری‌ها میان شهرداری‌های کم‌درآمد/ احیای کارخانه ژلاتین مشهد

وی بیان کرد: این سازمان علاوه بر اقدامات در بازارچه مرزی دوغارون، کارخانه ژلاتین، مجموعه صنعتی کشتار دام، در حوزه انرژی‌های دوغارون در بحث سوخت، بزرگترین شهرک حمل و نقل خواف در فضای ۵۲ هکتاری با ۷۲ شرکت، مشارکت ۵۰ درصدی در مجموعه گردشگری و تفریحی چالیدره که سالانه بیش از یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفر بازدیدکننده دارد، دانشگاه جامع علمی کاربردی ومرکز مشاوره شهرداری‌ها با ۸۰۰ نفر دانشجو و ۲۰۰ نفر استاد و پرسنل و... نیز گام‌های حمایتی برداشته است.

تازیکی مطرح کرد: همچنین امسال برای اولین بار مجوز بازرگانی و کارهای اقتصادی خارج از کشور را عهده دار شده‌ایم، در همین راستا دفتر هرات، کیش و نمایشگاه دائمی کالاها و توانمندی‌های ایرانی در قرقیزستان  افتتاح شده است.  طرح تبلیغات ۱۲ فرودگاه پرتردد کشور که به این سازمان واگذار شده، علاوه بر این موارد برای  ۲۰۰ نفر اشتغال ایجاد شده و یکی از اقدامات مهم این سازمان، حمایت از شرکت‌های دانش بنیان بوده که در موسسه آموزش و دانشگاه‌های جامع علمی کاربردی با موضوعات اتصال به بازار و توانمندسازی از آنها حمایت می‌شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha