• پنجشنبه / ۱۸ اسفند ۱۴۰۱ / ۱۴:۴۱
  • دسته‌بندی: همدان
  • کد خبر: 1401121813100
  • خبرنگار : 50037

دفتر بنیاد علمی فرهنگی سیدجمال‌الدین‌اسدآبادی راه‌اندازی شد

دفتر بنیاد علمی فرهنگی سیدجمال‌الدین‌اسدآبادی راه‌اندازی شد

ایسنا/همدان امروز دفتر بنیاد علمی فرهنگی سیدجمال الدین اسدآبادی با حضور وزیر میراث فرهنگی، استاندار همدان و برخی مدیران استانی و شهرستانی پس از ۱۳ سال انتظار راه اندازی شد.

مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان در مراسم راه اندازی و افتتاح دفتر این بنیاد اظهار کرد: اساسنامه بنیاد علمی و فرهنگی سیدجمال‌الدین اسدآبادی در ۸ مهرماه سال ۸۸ در جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسید تا با تصویب و راه اندازی این بنیاد هر ساله در بودجه کشور برای آن اعتبار لحاظ شود و با اختصاص ردیف اعتباری به آن این بنیاد بتواند با برنامه های مختلف فرهنگی، نکوداشت‌ها، کارهای پژوهشی در راستای شناساندن و معرفی شخصیت بزرگ سیدجمال گام‌های موثرتری بردارد.

مسعود ویژه افزود: امروز پس از سال‌ها انتظار این امر محقق شده و به طور قطع راه اندازی این بنیاد اتفاقات خوبی را در رابطه با کنگره ها و همایش های سال‌های آینده سیدجمال الدین اسدآبادی رقم خواهد زد.

وی با بیان اینکه به عنوان یک مرجع از این پس هر ساله  این بنیاد دارای ردیف اعتباری خواهد بود و می تواند برنامه‌های مورد نظر مختلفی را در طول سال به روز انجام دهد، خاطرنشان کرد: از محل سفر ریاست جمهوری به استان همدان پنج میلیارد تومان اعتبار برای تعمیر و احیای محوطه یادمان سیدجمال الدین اسدآبادی تخصیص داده شد که برای اجرای این پروژه دو پلاک ملکی در پیرامون بنای یادبود تملک و تخریب شده و به زودی پیمانکار پروژه کار خود را برای تعمیر و تجهیز فضای داخل و محوطه سازی بنا آغاز خواهد کرد.

در حاشیه افتتاح دفتر بنیاد سیدجمال الدین اسدآبادی وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی از موزه فرهنگ و هنر اسدآباد در محل یادمان سیدجمال بازدید کرد.

به گزارش ایسنا، بنای یادبود سیدجمال در مکان خانه قدیمی پدر سیدجمال‌الدین اسدآبادی ساخته شده که این مکان در دوره معاصر بازسازی و توسعه پیدا کرده است. این اثر مربوط به دوره معاصر بوده و در اسدآباد، جنب امامزاده سیدان، زادگاه سیدجمال‌الدین اسدآبادی واقع شده و این اثر در تاریخ ۱۵ دی ۱۳۸۷ با شماره ثبت ۲۴۳۳۳ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

گفتنی است؛ موزه تاریخ و فرهنگ اسدآباد(مردم‌شناسی) در بنای یادبود سیدجمال‌الدین با بیش از ۵۵۰ اثر تاریخی و قدیمی از دوره پارت تا عصر معاصر به عنوان نخستین موزه مردم‌شناسی استان همدان بوده که در سال ۸۷ در این شهرستان افتتاح و راه‌اندازی شده است، مساحت موزه تاریخ و فرهنگ شهرستان اسدآباد ۳۰۰ مترمربع با ۲۲ ویترین و یک رواق برای نمایش آثار بوده که در این موزه خمره‌های قدیمی از دوره اشکانیان و وسایلی که در خانه‌های قدیمی قاجاریه بوده، نظیر چراغ‌های قدیمی، قفل‌ها، پشتی، قلیان، کرسی، وسایل آشپزخانه، کشاورزی، پوشاک و البسه قدیمی مردم اسدآباد به نمایش گذاشته شده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha