• یکشنبه / ۲۱ اسفند ۱۴۰۱ / ۰۸:۱۳
  • دسته‌بندی: خراسان جنوبی
  • کد خبر: 1401122114516
  • منبع : نمایندگی خراسان جنوبی

وقتی "هوبره" در میان عرب‌ها بیش از ایرانی‌ها جاذبه دارد

وقتی "هوبره" در میان عرب‌ها بیش از ایرانی‌ها جاذبه دارد

ایسنا/خراسان جنوبی مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی با بیان اینکه هوبره پرنده‌ای است که می‌تواند ظرفیت مهم گردشگری باشد، اظهار کرد: هوبره زنده مشتری‌های بسیاری در بین عرب‌های ساکن کشورهای حوزه خلیج فارس داشته و برای خرید آن هزینه‌های گزافی پرداخت می‌کنند.

اسدالله حاتمی، در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: آهوبره یا هوبره، پرنده‌ میهمانی از کشور ترکمنستان و قزاقستان(شرق آسیا) است که با آغاز فصل پاییز به ایران سفر می‌کند؛ پرنده‌ای بسیار زیبا، باشکوه، خجالتی و بسیار سازگار با زندگی در بیابان‌ها و نواحی کویری.

وی با بیان اینکه این پرنده از نظر ظاهری شبیه به بوقلمون ماده است، با پر و بالی به رنگ قهوه‌ای شنی، گردن نسبتا بلند و چشم‌های درشت و زرد رنگ، افزود: کار عجیب و فوق العاده این پرنده که سبب شده به پرنده بمب انداز شهرت داشته باشد این است که مدفوع  چسبناک خود را مانند بمب به سمت پرنده شکاری پرتاب می‌کند؛ این بمب طبیعی که بسیارچسبناک است، پر و بال مهاجم را به هم می‌چسباند و سبب سقوط و گاهی حتی مرگ پرنده شکاری می‌شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی بیان کرد: این پرنده همه چیزخوار بوده و از بذر گیاهان، کرم، حلزون، خزندگان کوچک و حشراتی مثل سوسک تغذیه می‌کند و خود نیز طعمه پرندگان شکاری منطقه می‌شود و به این ترتیب نقش مهمی در زنجیره غذایی مناطق بیابانی استان دارد.

حاتمی ادامه داد: هوبره در زیستگاه‌های شهرستان‌های سربیشه، نهبندان، درمیان و زیرکوه مشاهده شده و جمعیت این پرنده نسبت به سال‌های گذشته کاهش چشمگیری داشته است و بنابر نظریه اتحادیه بین‌المللی حفاظت از محیط زیست در لیست گونه‌های در معرض خطر قرار گرفته است.

وی افزود: تکه تکه شدن زیستگاه این پرنده به دلیل توسعه کشاورزی، توسعه انسانی از قبیل جاده سازی و خطوط نیرو، فعالیت‌های نظامی و چرای بی رویه دام‌ها از عوامل کاهش جمعیت این گونه در ایران بوده، اما مساله اصلی شکار غیرقانونی و قاچاق پرنده است که بیشترین تاثیر را در کاهش جمعیت پرنده در استان خراسان جنوبی داشته است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی بیان کرد: از آن جا که هوبره زنده مشتری‌های بسیاری دربین عرب‌های ساکن کشورهای حوزه خلیج فارس دارد و برای خرید آن هزینه‌های گزافی پرداخت می‌کنند، همه ساله در فصول پاییز و بهار تعدادی از افراد سودجو و فرصت طلب به زیستگاه‌های هوبره در نقاط مختلف استان فرستاده می‌شوند تا با اغواء برخی مردم  بومی منطقه با وسوسه پول اقدام به زنده‌گیری و صید این پرنده کنند و متاسفانه مردم بومی منطقه به همراهی قاچاقچیان این پرنده آمده و شرایط را برای بقای پرنده سخت و دشوار کرده‌اند.

جریمه نقدی برای شکار

حاتمی ادامه داد: به دلیل وجود تهدیدهای جدید در زمینه انقراض این پرنده، شکار غیرقانونی هر قطعه از این پرنده حمایت شده بین‌المللی۲۰۰ میلیون ریال جریمه نقدی به دنبال دارد تا شاید راهکار مناسبی در جهت حمایت از این پرنده ارزشمند باشد.

وی یادآور شد: امید است تا از حضور این پرنده مهاجر در استان به عنوان ظرفیت مناسب گردشگری استفاده شده و به این ترتیب علاوه بر  حفظ این گونه و گونه‌های وابسته به آن به لحاظ تغذیه‌ای، بتوان این میراث گرانبها را به نسل آینده و فرزندانمان سپرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha