• چهارشنبه / ۲۴ اسفند ۱۴۰۱ / ۱۱:۱۵
  • دسته‌بندی: گیلان
  • کد خبر: 1401122417316
  • خبرنگار : 50532

ایسنا گزارش می دهد؛

شهرستان مرزی آستارا مهیای میزبانی از مسافران نوروزی

شهرستان مرزی آستارا مهیای میزبانی از مسافران نوروزی

ایسنا/گیلان شهرستان مرزی بندر آستارا به عنوان یکی از شهرستان های مهم گردشگرپذیر در استان گیلان و شمال کشور در آستانه فرارسیدن سال نو آماده پذیرایی و میزبانی از گردشگران و مسافران نوروزی می شود.

آستارا به دلیل دارا بودن جاذبه‌های تاریخی، گردشگری، اقتصادی و طبیعتی بکر در طول سال به ویژه تعطیلات نوروز همواره مورد توجه مسافران و گردشگران زیادی از سراسر کشور و حتی نقاط مختلف جهان بوده است.

این شهرستان مرزی که به واسطه برخورداری از سه مرز فعال زمینی، ریلی و دریایی به قطب گردشگری مرزی، صادرات و ترانزیت مشهور است، علاوه بر دارا بودن طبیعت زیبا و فضاهای گردشگری و تاریخی منحصر بفرد در میهمان نوازی و میزبانی از مهمانان نیز شهره است لذا در این ایام پایانی سال و با استفاده از تمام امکانات و ظرفیت های موجود، خود را مهیای میزبانی شایسته از مسافران نوروزی کرده است.

شهرستان مرزی آستارا مهیای میزبانی از مسافران نوروزی

دستگاه‌های مختلف خدمات رسان این شهرستان مرزنشین هرساله در ماه های پایانی سال به ویژه اسفند ماه تمام تمرکز خود را بر فراهم کردن تدارکات لازم برای تامین رفاه حال گردشگران و مسافران نوروزی گذاشته و هر کدام به نوعی آمادگی خود را برای این ایام اعلام می کنند.

آستارا آمیزه ای از جذابیت های گردشگری

شهرستان مرزی آستارا در آخرین نقطه جغرافیایی شمال غرب کشور قرار گرفته و با حدود ۲۰۰ کیلومتر فاصله از مرکز استان گیلان، دارای ۵ .۳۸ کیلومتر مرز مشترک با جمهوری آذربایجان و ۱۵ کیلومتر مرز ساحلی است.

شهرستان مرزی آستارا مهیای میزبانی از مسافران نوروزی

این شهرستان که در ساحل غربی دریای خزر و در شمالی‌ترین نقطه استان گیلان واقع شده، با داشتن آمیزه‌ای از جذابیت‌های گردشگری کوهستان، تجاری، مرزی، ساحلی و زیست‌محیطی از دو دهه پیش تاکنون به قطب گردشگری مرزی کشور تبدیل شده است. آستارا که مهم‌ترین مسیر خروجی ترانزیتی و فعال‌ترین مرز زمینی صادراتی ایران محسوب می‌شود، با داشتن مرز و گمرکی فعال دارای مرزهای خاکی، ریلی و آبی با کشور همسایه جمهوری آذربایجان بوده و این امر سبب رونق در مبادلات مرزی، تجاری و گردشگری بین‌المللی شده است.

شهرستان مرزی آستارا به دلیل داشتن سواحل ماسه‌ای زیبا در کنار دریای خزر و کوهستان بسیار زیبا و پرپیچ‌وخم گردنه حیران که در جاده آستارا به اردبیل قرار دارد، از آوازه بسیاری در میان طبیعت دوستان برخوردار بوده و کوهستان‌های این شهرستان نیز در طول سال پذیرای گروه‌های مختلف فعال کوهنوردی کشور است.

حیران؛ گردنه زیبایی ها

گردنه حیران که تا سال ها پیش تنها یک روستای نیمه متروک با نام حیران بود، اکنون به یک حوزه بزرگ گردشگری تبدیل شده و یکی از طرح‌های بزرگ و محوری گردشگری گیلان در این منطقه به اجرا درآمده است.

شهرستان مرزی آستارا مهیای میزبانی از مسافران نوروزی

تله‌کابین حیران که در غرب روستای ونه بین و حاجی‌امیر آستارا با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی احداث‌شده، در هر ساعت با ۳۰ کابین پیشرفته شش نفره می‌تواند هزار نفر از گردشگران را با سرعت شش متر بر ثانیه از انتهایی‌ترین نقطه حیران آستارا در استان گیلان، با طی مسیر سرسبز ۱۵۰۰ متری به شرقی‌ترین نقطه پارک جنگلی فندقلوی شهرستان نمین در استان اردبیل منتقل کند.

آبشار ثبت ملی شده و مطرح لاتون به عنوان مرتفع‌ترین آبشار ایران و آب‌های گرم علی‌داشی و کوته‌کومه از جمله مناطق بی‌همتایی است که در اعماق جنگل‌های این شهرستان قرار دارند و در تمام فصول سال زیبایی‌های این مناطق پذیرای مسافران بسیاری از اقصی نقاط کشور است.

تالاب استیل آستارا با ۱۳۸ هکتار وسعت به عنوان یک تالاب حفاظت شده کشور، در حاشیه کوهستان و جاده، یکی از زیباترین مناظر طبیعی آستارا و استان سرسبز گیلان را رقم زده است.

شهرستان مرزی آستارا مهیای میزبانی از مسافران نوروزی

سازمان حفاظت محیط زیست کشور نیز با ایجاد پناهگاه حیات وحش لوندویل که بیش از ۱۰۰۰ هکتار وسعت دارد، به ایجاد پارک طبیعت‌گردی اقدام کرده تا گردشگران نیز از نزدیک با طبیعت زیبای منطقه و همچنین مرال های حفاظت شده آن مانوس شوند. در مجاورت این پناهگاه، بخش خصوصی باغ پرندگان خصوصی را ایجاد کرده که در آن نایاب‌ترین پرندگان نگهداری می‌شود.

این شهرستان مرزی که به واسطه تنوع کالاهای خارجی به عنوان شهر بازار و خرید مطرح است، دارای بازار بزرگ ساحلی با غرفه‌بندی متفاوت و فعالیت ۱۶۰۰ واحد صنفی است که بارانداز اصلی و محل فروش کالاهای داخلی و خارجی بوده و همواره بیشترین توجه گردشگران را با توجه به قیمت‌های مناسب به خود معطوف می‌کند.

شهرستان مرزی آستارا مهیای میزبانی از مسافران نوروزی

مرقد مطهر امامزادگان ابراهیم و قاسم(ع)، طرح ساحلی صدف، طرح ساحلی سفیر امید، باغ عباس‌آباد، بهشت کاکتوس‌ها، نوار مرزی، پارک ساحلی شریعتی، سورتمه ریلی در گردنه حیران، باغ ملی، بقعه پیر قطب‌الدین و دبیرستان تاریخی حکیم‌نظامی از مکان‌های تفریحی، مذهبی و گردشگری آستارا است که هر کدام با زیبایی‌های منحصر به فرد، مسافران و گردشگران را به خود جذب می‌کند.

جنگل‌های شهرستان مرزی آستارا با وسعت ۴۰ هکتار بخشی از جنگل‌های باستانی هیرکانی خزری محسوب می‌شود و در آن انواع گونه‌های جنگلی از قبیل بلوط، راش، توسکا، انجیلی، افرا، گردو، شیردار، گیلاس وحشی، فندق و شمشاد جنگلی به چشم می‌خورد. پارک جنگلی بی‌بی یانلو از جمله جنگل‌های منطقه است که به وسعت ۱۵۱۲ هکتار، جزو جنگل‌های هیرکانی غربی است و در ضلع جنوب غربی آستارا و در مجاورت با کشور آذربایجان واقع شده و فاصله آن تا آستارا پنج کیلومتر بوده و در حاشیه جاده پرتردد آستارا به اردبیل قرار دارد.

شهرستان مرزی آستارا مهیای میزبانی از مسافران نوروزی

این پارک جنگلی که از بزرگ‌ترین پارک‌های جنگلی دست کاشت استان گیلان بوده، از مناطق نمونه گردشگری گیلان و شهرستان آستارا است و دارای ۳۰۰ هکتار جنگل‌کاری به صورت دست کاشت بوده و علاوه بر تنوع فراوان رویشگاه‌های جنگلی و جانوری از چشم‌اندازهای منحصربه‌فرد و جالب‌توجه برای گردشگران بهره‌مند است.

خدمات رسانی مطلوب و با کیفیت به گردشگران

عنایت رضایی پور، فرماندار آستارا در همین رابطه در گفت وگو با خبرنگار ایسنا با بیان اینکه ۱۵ واحد هتل و هتل آپارتمان، سه مجموعه بزرگ سرگرمی و تفریحی، ۱۰۰ واحد خانه مسافر شخصی ساماندهی شده، ۲۶ واحد رستوران و واحد پذیرایی، چهار مورد دفتر خدمات مسافرتی و گردشگری، یک مورد روستای ملی صنایع دستی و ۱۱ مدرسه با ۸۴ با کلاس درس و در مجموع ۱۲۰۰ اتاق و ۴۲۵۰ تخت هتلی در این شهرستان برای استفاده گردشگران نوروزی آماده شده و ستاد خدمات سفر فعال است، اظهار کرد: ارائه خدمات به مسافران داخلی و خارجی در ایام نوروز در دستور کار ستاد خدمات سفر شهرستان قرار دارد.

شهرستان مرزی آستارا مهیای میزبانی از مسافران نوروزی

وی با اشاره به اینکه گردنه کوهستانی حیران، بازار بزرگ ساحلی، تالاب استیل و آبشار لاتون از ظرفیت های مهم گردشگری شهرستان آستارا است، افزود: ظرفیت های طبیعی و اقتصادی زیادی برای جذب گردشگر در این شهرستان وجود دارد و باید از فرصت نوروز جهت احیای آنها استفاده شود.

فرماندار آستارا تصریح کرد: زمینه ها و فرصت های لازم برای رشد و شکوفایی شهرستان آستارا فراهم است و به واسطه جاذبه های طبیعی، میتوان رونق خاصی به صنعت گردشگری داد.

شهرستان مرزی آستارا مهیای میزبانی از مسافران نوروزی

رضایی پور با تاکید بر اینکه خدمات رسانی مطلوب و با کیفیت به میهمانان در دستور کار دستگاه های اجرایی شهرستان آستارا قرار دارد و باید به نحو شایسته ای جاذبه های گردشگری و ظرفیت های شهرستان به گردشگران معرفی شود، گفت: آستارا با دارا بودن جاذبه‌های توریستی، طبیعی و مرزی مطمئنا مقصد بسیاری از گردشگران است و باید همه مراکز خدماتی و اداری با ارائه خدمات مناسب و کسب رضایت گردشگران میزبان شایسته‌ای برای میهمانان باشند.

وی خاطرنشان کرد: در برخی از نقاط کشور سرمایه‌گذاری‌های هنگفتی برای ظرفیت‌سازی اقتصادی و گردشگری انجام می‌شود، اما آستارا به صورت خودجوش و طبیعی یک نقطه بی‌مانند در برخورداری از تمام شاخص‌های گردشگری است.

شهرستان مرزی آستارا مهیای میزبانی از مسافران نوروزی

به گزارش ایسنا، شهرستان مرزی بندر آستارا با حدود ۹۵ هزار نفر جمعیت در شمال غربی استان گیلان واقع شده است و با ۳۸ و نیم کیلومتر مرز مشترک خشکی و کوهستانی(زمینی - ریلی) با جمهوری آذربایجان و ۱۵ کیلومتر مرز دریایی و ساحلی در دریای خزر یکی از مرزهای بین المللی و پرتردد جمهوری اسلامی ایران محسوب می شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha