• یکشنبه / ۲۸ اسفند ۱۴۰۱ / ۱۰:۱۴
  • دسته‌بندی: گلستان
  • کد خبر: 1401122819645
  • خبرنگار : 50491

نخستین مرجع گرگانی را بیشتر بشناسید/ عالِمی متواضع و مردمی

نخستین مرجع گرگانی را بیشتر بشناسید/ عالِمی متواضع و مردمی

ایسنا/گلستان تاریخ‌نگار انقلاب اسلامی، اعلام مرجعیت آیت‌الله العظمی علوی گرگانی را یک امتیاز بر کارنامه افتخارات مذهبی گلستان به‌ویژه گرگان برشمرد و گفت: این نخستین بار بود که یکی از علمای این منطقه به مقام مرجعیت دینی می‌رسید.

غلامرضا خارکوهی در گفتگو با خبرنگار ایسنا اظهار کرد: آیت‌الله‌العظمی علوی گرگانی از شخصیت‌های مذهبی بود که تاثیر فوق العاده‌ای از نظر معنوی در مردم داشت. او هم از تحصیلات علمی بالایی برخوردار بود و هم روحیه فرهنگی و اجتماعی قوی داشت. به همین جهت از همان دوران جوانی برای مردم سخنرانی می‌کرد و با بیان شیوا و ساده مفاهیم دینی را به جامعه منتقل می‌کرد.

وی افزود: آیت‌الله علوی گرگانی ارتباط تنگاتنگی با اقشار مختلف مردم داشت و مردم هم او را خیلی دوست داشتند. او شخصیتی خوش‌اخلاق ، متواضع، مردمی، مهربان با تبسم همیشگی و بیان جذاب داشت و علی‌رغم مشغله‌های زیاد مرجعیت در قم، سالی چندبار به‌ویژه در ایام رمضان و محرم به بهشهر گرگان می آمد و ضمن تجدید دیدار با مردم، در مساجد جامع و ملاعلی سرچشمه به وعظ و سخنرانی می‌پرداخت و به سوالات مذهبی آنها پاسخ می‌گفت و گاهی حتی در دسته‌های پیاده‌روی مذهبی در شهر گرگان پیشاپیش جمعیت شرکت و حرکت می‌کرد.

تاریخ‌نگار انقلاب اسلامی با بیان اینکه با اعلام مرجعیت آیت الله العظمی علوی گرگانی یک امتیاز بر کارنامه افتخارات مذهبی استان گلستان به‌ویژه شهرستان گرگان افزوده شد، تصریح کرد: این نخستین بار بود که یکی از علمای این منطقه به مقام مرجعیت دینی می‌رسید و جزء مراجع بزرگ و معروف کشور می‌شد.

به گفته خارکوهی؛ آیت‌الله علوی گرگانی علاوه‌بر سخنرانیهای شیوا و عمومی، به تفسیر قرآن و قرائت و تفسیر دعا و روایات ائمه اطهار نیز می‌پرداخت و به تدریس و تالیف مباحث تخصصی علمی و حوزوی و تربیت شاگردان نیز اشتغال داشت.

وی با اشاره به اینکه آیت‌الله علوی گرگانی تالیفات زیادی به زبان‌های فارسی و عربی از خود به جای گذاشته که حدود ۲۰ جلد آن منتشر شده است، گفت: یکی از آثار وی کتاب "تعلیقه بر تحریرالوسیله امام خمینی " است که در دو جلد توسط موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره) به چاپ رسیده است. علاوه بر این او کتاب دیگری به نام " تقریرات درس اصول امام خمینی " تدوین کرده که هنوز چاپ نشده است.

تاریخ‌نگار انقلاب اسلامی تاکید کرد: آیت‌الله علوی گرگانی به مدت هشت سال از ۱۳۳۵ تا ۱۳۴۳ در درس اصول امام خمینی در قم شرکت کرده و از شاگردان کلاس ایشان بود. او در طول ۸۲ سال از عمر شریف خود ضمن تحصیل در حوزه‌های علمیه گرگان، مشهد، قم، نجف اشرف و ارتقای علم، ایمان و معنویت و خودسازی خود، همواره در مسیر ترویج و تحکیم احکام خداوند گام بر داشت و سخنرانی‌ها و تدریس‌ها و کتاب‌ها و بناهای ارزشمندی از خود به یادگار نهاد که ره‌توشه مردم برای نیل به تقوا و سعادت دنیوی و اخروی است.

خارکوهی با تاکید بر اینکه ما آنچه در این بیان کوتاه درباره خدمات مرحوم آیت الله العظمی علوی گرگانی گفتیم تنها اندکی از نقش او در خطه گرگان بود، یادآور شد: این عالم برجسته خدمات بی‌شماری در قم و تهران و نجف و سایر شهرها داشته که کارنامه درخشانی در حیات معنوی او به شمار می‌رود. 

وی در پایان از مراکز فرهنگی و مذهبی به‌ویژه مراکز پژوهشی و دانشگاهی کشور و خاصه استان گلستان خواست؛ به نقش و تاثیر خدمات آن مرحوم در جامعه بپردازند و آنها را به نسل جوان معرفی کرده و نگذارند که اینگونه شخصیت‌ها به فراموشی سپرده شوند. 

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha