• سه‌شنبه / ۱۵ فروردین ۱۴۰۲ / ۰۸:۰۴
  • دسته‌بندی: گلستان
  • کد خبر: 1402011505884
  • خبرنگار : 50491

یک کارشناس تغذیه عنوان کرد؛

روزه داری در ۶ ماهه دوم‌شیردهی نوزاد بلامانع است

روزه داری در ۶ ماهه دوم‌شیردهی نوزاد بلامانع است

ایسنا/گلستان یک کارشناس تغذیه با اشاره به اینکه روزه‌داری و گرسنگی‌های طولانی مدت سطح کتون بادی‌ها در خون را افزایش می‌دهد، گفت: این مهم ممکن است تأثیر نامطلوب در دوران بارداری و ۶ ماه نخست شیردهی داشته باشد.

ساجده افشار در گفتگو با خبرنگار ایسنا با اشاره به روزه داری در مادران شیرده اظهار کرد:  در ۶ ماهه اول شیردهی به دلیل آنکه تنها منبع غذایی نوزاد شیر مادر است و از هیچ منبع دیگری تغذیه نمی‌شود روزه داری توصیه نمی‌شود چراکه می‌تواند موجب اخلال در شیردهی و کاهش وزن دهی نوزاد شود.

وی با بیان اینکه مادر در ۶ ماهه دوم شیردهی مجاز به روزه داری است، افزود: با توجه به آنکه در ۶ ماهه دوم شیردهی کودک به سمت تغذیه تکمیلی می‌رود و تنها منبع دریافت مواد غذایی شیر مادر نیست مادر برای روزه داری هیچ منعی ندارد.

به گفته این کارشناس تغذیه؛ در این دوره رژیم غذایی مادر باید غنی از پروتئین، ریزمغذی‌ها از جمله آهن، کلسیم و انواع ویتأمین‌ها باشد. مادران شیرده روزه دار در طول روز باید از انجام کارهای سنگین و خسته‌کننده پرهیز کرده و برای حفظ انرژی استراحت کافی داشته باشند.

افشار در ادامه به تأثیر روزه داری در بانوان باردار پرداخت و توضیح داد: معمولاً برای بانوان باردار جای سؤال دارد که آیا روزه داری تأثیر منفی برای جنین می‌گذارد که در پاسخ به این افراد باید گفت در وهله نخست و از لحاظ فیزیولوژیکی ممکن است پاسخ به این سؤال مثبت باشد.

وی اضافه کرد: در طول روزه داری و گرسنگی‌های طولانی مدت سطح کتون بادی‌ها در خون افزایش می‌یابد و این مهم تأثیر نامطلوب بر سلامت عصبی و هوش جنین می‌گذارد به همین علت همه مادران باردار مجاز به روزه داری در دوران بارداری نیستند.

این کارشناس تغذیه یادآور شد: در مقالات جدید و مطالعاتی که به تازگی صورت گرفته دوره ۹ ماهه بارداری به سه دوره سه ماهه تقسیم‌بندی شده که اثر روزه داری در هر یک کدام از این دوره‌ها مورد بررسی قرار گرفته است.

افشار با بیان اینکه در مطالعات جدید روزه داری مادر باردار مشروط به وجود برخی شرایط است، افزود: بر اساس مطالعات جدید اگر رشد جنین خوب باشد و مادر رژیم غذایی مناسبی زیر نظر کارشناس تغذیه داشته باشد و وزن‌گیری مادر طبیعی و فشار خون مادر نرمال  و رشد جنین خوب بوده باشد با نظر موافق پزشک معالج، روزه داری برای مادر باردار ایرادی ندارد.

انتهای پیام
 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha