• پنجشنبه / ۱۷ فروردین ۱۴۰۲ / ۱۵:۰۳
  • دسته‌بندی: دین و اندیشه
  • کد خبر: 1402011707692
  • خبرنگار : 71461

/یک آیه و چند نکته (۱۳)/

برای افراد متکبر بهشتی در کار نیست

برای افراد متکبر بهشتی در کار نیست

یک استاد حوزه با بیان اینکه عقوبت صفت تکبر و اظهار آن یعنی استکبار، تا آنجاست که درب‌های بهشت به روی شخص متکبر باز نمی‌شود، گفت: به گفته قرآن اگر شتر از سوراخ سوزن خیاطی بگذرد این افراد هم به بهشت می‌روند.

حجت‌الاسلام والمسلمین منصوریان دامغانی -استاد حوزه- در گفت‌وگو با ایسنا در تفسیر آیه ۴۰ سوره اعراف «إنَّ الَّذِینَ کَذَّبُوا بِآیَاتِنَا وَاسْتَکْبَرُوا عَنْهَا لَا تُفَتَّحُ لَهُمْ أَبْوَابُ السَّمَاءِ وَلَا یَدْخُلُونَ الْجَنَّةَ حَتَّی یَلِجَ الْجَمَلُ فِی سَمِّ الْخِیَاطِ وَکَذَلِکَ نَجْزِی الْمُجْرِمِینَ» اظهار کرد: خداوند در این آیه می‌فرماید «آنها که آیات ما را تکذیب کردند و در برابر آن تکبر ورزیدند درهای آسمان برویشان گشوده نمی‏شود و (هیچگاه) داخل بهشت نمی‏شوند مگر اینکه شتر از سوراخ سوزن خیاطی بگذرد! (یعنی به هیچ وجه امکان ندارد) این چنین گنهکاران را جزا می‌‏دهیم».

وی با بیان اینکه در اسن آیه چند نکته‌ مشهود است، ادامه داد: نکته اول اینکه در کنار هم قرار گرفتن تکذیب و تکبر حکایت از آن دارد که علت تکذیبِ تکذیب‌کنندگان، تکبر است و انتهای کار متکبرین هم تکذیب آیات الهی است.

این استاد حوزه خاطرنشان کرد: نکته دومی که باید به آن اشاره کرد این است که عقوبت صفت تکبر و اظهار آن یعنی استکبار، تا آنجاست که درب‌های بهشت به روی شخص متکبر باز نمی‌شود. حتی در این آیه یک‌ مبالغه و تاکید عجیب هم می‌بینیم با این تاکید عجیب که، این افراد هم به بهشت می‌روند مگر اینکه شتر از سوراخ سوزن خیاطی بگذرد!

وی افزود: برخی جمل را به معنای واقعی آن یعنی همان شتر تعبیر می‌کنند اما برخی هم جمل را به معنای طنابی تفسیر کردند که با آن‌ کشتی را نگه می‌دارند، ولی در هر صورت تاکید بر این است که متکبرین بر بهشت وارد نمی‌شوند.

این استاد حوزه با اشاره به نکته سوم در این آیه تصریح کرد: شخص متکبر و مستکبر یعنی کسی که اظهار بزرگی کرده و ‌به دنبال بزرگ شدن است در درگاه الهی مجرم است.

حجت‌الاسلام منصوریان دامغانی خاطرنشان کرد: ما در این عالم یک‌ متکبر بیشتر نداریم و آن هم خدا است و هر کسی که در هر عرصه و اندازه‌ای ابراز بزرگی کرده یا حتی در درون‌ خود احساس بزرگی کند «مجرم» است و اگر این مشکل را درمان نکند به هیچ عنوان نمی‌تواند به بهشت وارد شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha