• یکشنبه / ۲۰ فروردین ۱۴۰۲ / ۱۵:۵۲
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 1402012009650
  • منبع : نمایندگی دانشگاه اصفهان

عضو هیئت علمی دانشگاه پیام‌نور استان اصفهان:

نبوغ و توسعه‌یافتگی هر منطقه به مشارکت اجتماعی وابسته است

نبوغ و توسعه‌یافتگی هر منطقه به مشارکت اجتماعی وابسته است

ایسنا/اصفهان عضو هیئت علمی جامعه‌شناسی دانشگاه پیام‌نور استان اصفهان گفت: نبوغ و توسعه یافتگی هر منطقه به مشارکت اجتماعی و نقش‌آفرینی مردم وابسته است.

اکرم حمیدیان، امروز(یکشنبه ۲۰ فروردین) در نشست کارگروه اجتماعی تیران و کرون به مقوله مشارکت اجتماعی برای توسعه شهرستان و همچنین کاهش نگرانی‌های اجتماعی پرداخت و اظهار کرد: سهم نهادهای مختلف در حوزه‌های اجتماعی مشخص و هر کدام مأموریت خاصی دارند.

وی افزود: جوامع پیشرفته سعی در افزایش مشارکت اجتماعی داشته‌اند و آنجایی که این مقوله را بیشتر تقویت کرده‌اند به سطح بالایی از پیشرفت و اعتلا رسیده‌اند.

به گزارش ایسنا، این عضو هیئت علمی جامعه‌شناسی دانشگاه پیام‌نور استان اصفهان ادامه داد: فردگرایی مسئله‌ای در رأس دغدغه‌ها و مشکلات اجتماعی است که باید برای آن راهکار سنجی کرد.

وی تقویت ورزش‌های گروهی و همچنین تشکل‌های مدنی را برای این موضوع مهم خواند و گفت: در ورزش‌های فردی موفقیت‌های زیادی داشته‌ایم، اما در حوزه گروهی کمتر به این حد رسیده‌ایم و این ناشی از چالش فردگرایی است.

حمیدیان بهره‌جویی از نظرات و افکار عمومی را برای پیشرفت جامعه مهم خواند و ادامه داد: نهادهای مدنی در این خصوص نقش مهمی ایفا می‌کنند و می‌توانند به مدیران و کارشناسان بخش دولتی برای کسب دانش و افکارسنجی کمک کنند.

به گفته وی، تقویت ارتباط بین مردم و مسئولان و از طرفی جامعه و دانشگاه قدرتی فراروی تصمیم‌سازی‌های کشور خواهد بود که هم نیازهای واقعی شناسایی شده و هم اینکه پشتوانه علمی برای آن تدوین خواهد شد.

این جامعه‌شناس معتقد است، ایجاد رابطه بین لایه‌های مردمی و مسئولان و بیان دغدغه‌ها توسط نهادهای مدنی، امکان تبادل نظر و ایجاد امیدواری در جامعه را فراهم می‌سازد.

وی ادامه داد: آموزش مسئولیت‌پذیری اجتماعی و ایجاد اتحاد و بسیج مردمی در خدمت‌رسانی به جامعه جز سرمایه‌های هر منطقه خواهد بود و نباید نگاه هزینه‌ای داشته باشیم.

حمیدیان با بیان اینکه رسانه‌ها، آموزش و پرورش، سمن‌ها و مراکز علمی در این حوزه نقش دارند، تصریح کرد: کمیته فرهنگ شهروندی شهرداری‌ها هم در این خصوص باید نقش‌آفرینی کنند که شهرداری اصفهان در این حوزه موفق بوده است.

وی بر ضرورت توسعه فرهنگ کار داوطلبانه تأکید کرد و افزود: نسل‌های جدید باید این مؤلفه را بیاموزند و رمز موفقیت خود را در این عرصه بدانند، چراکه هم نقش‌آفرینی داشته‌اند و هم تجربه‌اندوزی کرده‌اند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha