• سه‌شنبه / ۲۲ فروردین ۱۴۰۲ / ۰۰:۰۸
  • دسته‌بندی: ادبیات و کتاب
  • کد خبر: 1402012210547
  • خبرنگار : 71573

حذف ادبیات از کنکور چه نتیجه‌ای داشت؟

حذف ادبیات از کنکور چه نتیجه‌ای داشت؟

محمد مفتاحی می‌گوید: دیگر دانش‌آموزان رغبتی به خواندن ادبیات ندارند، ادبیات دارد به سمت نادیده گرفته شدن می‌رود و اهمیتش را از دست می‌دهد.

به گزارش ایسنا، حدود ۱۰ ماه از تصمیم حذف درس‌های عمومی (زبان و ادبیات فارسی، تعلیمات دینی، عربی و زبان انگلیسی) از کنکور سراسری می‌گذرد. در زمان طرح این تصمیم، آن را با شاعران و نویسندگانی که مدرس درس ادبیات هم هستند، در میان گذاشتیم که این موضوع موافقان و مخالفان خود را داشت. حالا با گذشت ۱۰ ماه و نزدیک شدن به پایان سال تحصیلی و برگزاری مرحله اول کنکور، از این موضوع پرسیده‌ایم که این تصمیم چه تأثیری بر دانش‌آموزان و توجه‌شان به زبان و ادبیات فارسی گذاشته است؟

محمد مفتاحی، شاعر، پژوهشگر و معلم ادبیات پیش‌تر در این زمینه به ایسنا گفته بود: «در حالت عادی و در مقایسه با درس‌هایی چون ریاضی و فیزیک و دیگر درس‌های تخصصی، به ادبیات، اهمیت خاصی داده نمی‌شود و اگر این حذف صورت بگیرد، فاجعه‌ای که نباید، اتفاق می‌افتد.»

او حالا با اعمال تغییرات این پیش‌بینی را درست می‌خواند و با اشاره به این‌که در پایه دوازدهم که درگیر کنکور هستند تدریس می‌کند، می‌گوید: این تغییرات چندین مشکل برای دبیران و دانش‌آموزان پیش آورده است؛ سال‌هاست حذف کنکور سراسری مطرح می‌شود اما این تغییرات خیلی فی‌البداهه و ناگهانی صورت گرفت. با توجه به مخالف‌هایی که در این زمینه وجود داشت، اغلب باور نمی‌کردند تغییرات اعمال شود و فکر می‌کردند دست نگه‌ دارند.

او ادامه می‌دهد: اولین مشکلی که این تصمیم در پی داشت و به دانش‌آموزان ضربه زد، سردرگمی آن‌ها بود. دانش‌آموزان سال‌های قبل به صورت آموزش کنکوری پیش رفته بودند. آن‌ها یاد گرفته بودند با چه شیوه‌ای پیش ‌بروند که در کنکور موفق  باشند و فکر می‌کردند درس‌های عمومی از جمله ادبیات هم جزو کنکورشان خواهد بود. بعد اعلام شد حذف می‌شوند و به صورت امتحان نهایی در معدل‌شان تأثیر دارد. اما ناگهان در کلاس دوازدهم، شیوه درس‌ خواندن‌شان تغییر کرد و مجبور شدند به شیوه دیگری درس بخوانند که این موضوع تأثیر منفی‌ای بر آن‌ها گذاشته است.

 مفتاحی در ادامه با اشاره به بخش‌نامه ابلاغی مبنی بر متفاوت بودن امتحان نهایی امسال با سال‌های دیگر، می‌افزاید: اعلام کرده‌اند، امتحان امسال بیشتر حالت مفهومی دارد و سوالات سخت‌تر است. همچنین سوالات پرتکرار سال‌های قبل که تأثیر زیادی در امتحان دانش‌آموزان داشت، دیگر مطرح نمی‌شود. این موضوع، جو روانی منفی‌ای را برای دانش‌آموزان ایجاد و آن‌ها را نگران کرده است. آن‌ها در شرایط ناخواسته حذف درس‌های عمومی قرار گرفته‌اند و نمره امتحان نهایی‌شان در کنکور تأثیر دارد. توجیه برخی این است که زمانی این درس‌ها در  بخش عمومی کنکور مطرح می‌شد و حالا هم باید دشوار باشد، در حالی که در طرح سوال استاندارد سه گروه سوال داریم؛ سوالاتی برای دانش‌آموزان کوشا و پرتلاش، تعدادی برای دانش‌آموزان متوسط و باقی برای دانش‌آموزان ضعیف و با این شرایط و ایجاد جو روانی‌ای که سبب سردرگمی و  استرس دانش‌آموزان شده، این‌گونه طراحی امتحان منطقی به نظر نمی‌رسد.

این معلم در ادامه بیان می‌کند: با توجه به تغییرات ایجادشده، دانش‌آموزان رغبت چندانی به خواندن درس ادبیات فارسی ندارند و با وجود تمام هشدارهایی که به آن‌ها درباره سختی امتحانات سال جاری داده‌ایم، می‌گویند کنکوری و علامت‌زدنی که نیست، می‌رویم به سوالات جواب می‌دهیم و نمره‌مان را می‌گیریم؛ اما  اصحاب ‌فن می‌دانند که پاسخ دادن به امتحان نهایی فارسی به این سادگی‌ها هم نیست.

این شاعر تاکید می‌کند: انگیزه دانش‌آموزان را برای خواندن ادبیات گرفته‌اند و متأسفانه  نوعی ساده‌انگاری در دانش‌آموزان ایجاد شده. در میان آفت‌هایی که نام بردم، آخری خیلی تأثیر گذاشته است و پیش‌بینی‌ام درباره این‌که ادبیات به سمت نادیده گرفته شدن می‌رود و اهمیتش را از دست می‌دهد، درست از آب درآمده است. به عینه می‌بینم که دانش‌آموزان اهمیت خاصی برای ادبیات قائل نیستند. این شیوه جدید، تأثیر مثبتی نگذاشته، نمره‌های میان ترم و ترم اول دانش‌آموزان پایین بوده و رغبتی به خواندن ادبیات ندارند.

محمد مفتاحی همچنین درباره گمانه‌ای که بعضا برای کاهش ساعت درس ادبیات از طرف برخی مطرح می‌شد، می‌گوید: واقعیت این است که جز یکی دو درس از درس‌های کتاب‌های ادبیات، باقی درس‌ها به نوعی مفهوم‌گرایی در جهت تبلیغ برخی ارزش‌ها هستند. حال آن که در عالی‌ترین سطح ادبیات، کسب لذت و احساس تعلیق اهمیت دارد که متاسفانه در کتاب‌های درسی کم‌رنگ است. البته دانش‌آموزان از قبل هم برای خواندن ادبیات رغبت نداشتند و از ادبیات لذت نمی‌بردند اما چون در کنکور مطرح می‌شد و ضریب چهار داشت، بسیاری کلاس تخصصی می‌رفتند و برای خواندن ادبیات تلاش بیشتری می‌کردند. حتی مدرسه‌ها و اولیای دانش‌آموزان درخواست می‌کردند برای ادبیات کلاس تقویتی بگذاریم، اما دیگر این تمایل وجود ندارد. در صورتی که تدریس درس‌های کتاب فارسی حتی بیش از زمان اختصاص‌یافته وقت می‌برد و کم شدن زمان تدریس آن غیرقابل تصور است. الان برای درس‌های دیگر، کلاس فوق برنامه گذاشته‌اند تا دانش‌آموزان را تقویت کنند اما در زمینه ادبیات گفته‌اند کلاس‌های مدرسه کفایت می‌کند و نیازی نیست بیش از این با دانش‌آموزان کار شود. 

این معلم ادبیات ادامه می‌دهد: سال‌های گذشته، کتاب درسی را بهمن‌ماه تمام می‌کردیم و باقی زمان را به حل نمونه سوال‌های کنکور و تقویت دانش‌آموزان می‌گذراندیم اما  امسال عملا دانش‌آموزان از درس ادبیات فراری هستند و نیازی برای خواندن آن نمی‌بینند و رغبتی ندارند سوالی بیش از آن‌چه در کتاب هست، حل کنند و فکر می‌کنند تمام ماجرا به کتاب درس معطوف می‌شود.

مفتاحی در پایان تأکید می‌کند: درس ادبیات برای آینده‌سازی و فرهنگ مهم است و  برای حفظ زبان فارسی اهمیت دارد. اگر در دبیرستان به این درس اهمیت داده شود، در سال‌های بعد و در دانشگاه هم برایشان درس ادبیات عمومی مهم خواهد بود و این موضوع  تأثیر مثبتی در زنده نگه‌داشتن زبان فارسی می‌گذارد. در طول تاریخ، اقوام مختلفی بر ایران حاکم شدند اما هیچ‌گاه زبانی غیر از فارسی، رسمی نشده است، این موضوع به لطف شاعرانی چون فردوسی و اسدی طوسی و دیگران  محقق شده است. زبان فارسی امانتی است که به دست ما سپرده شده و برای  پویایی‌اش باید آن را حفظ کنیم و به آن اهمیت بدهیم. اگر توجه به زبان فارسی را کاهش دهیم، روز به روز ضعیف‌تر می‌شود و ما امانتدار خوبی نخواهیم بود و نمی‌توانیم دین‌مان را به شاعران بزرگ و نویسندگان ادا کنیم. کم‌اهمیت شدن درس فارسی بسیار دردآور است و با این‌که شما به عنوان رسانه در این زمینه بسیار تلاش کردید تا بر این تصمیم تأثیر بگذارید اما این اتفاق نیفتاد و ما حالا با اثرات منفی آن درگیر هستیم.

حذف ادبیات از کنکور چه نتیجه‌ای داشت؟

 انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۲-۰۱-۲۲ ۰۱:۵۶

با عرض سلام با حذف ادبیات همان یک ذره سواد دانش آموزان ازبین رفت به نظر بنده باید قبل انجام این کار فکر می شد ودانش آموزان نهم ما الان در یک املا ده خطی حداقل ۷ غلط دارد وای به حال آیندگان که یه عده بیسواد ‌‌‌‌‌

avatar
۱۴۰۲-۰۱-۲۳ ۰۵:۳۱

مشکل عمده آموزش زبان فارسی در مدارس دور شدن از اهداف ان می باشد عوض اینکه دانش اموز مفاهیم انسانی اخلاقی و حکمت بیاموزد درگیر استعاره و مضاف و مضاف الیه و مسند و نهاد و... شد که به هیچ دردش نمی خورد. خود کارگروه زبان فارسی آموزش این زبان را به انحراف برده است و اموزش اینچنینی جز دلزدگی از این درس اورده ای برای دانش اموزان ندارد.

avatar
۱۴۰۲-۰۱-۲۲ ۰۲:۲۶

خواندن برای صرف تست زنی چه فایده ای داشت؟

avatar
۱۴۰۲-۰۱-۲۲ ۱۲:۰۷

دقیقا

avatar
۱۴۰۲-۰۱-۲۲ ۰۲:۵۱

اتفاقا گنجاندن ادبیات فارسی در امتحانات نهایی نشانه اهمیت دادن به این درس هستش . نه این که فقط روش های تست زنی ادبیات رو به خورد بچه ها بدن .

avatar
۱۴۰۲-۰۱-۲۲ ۰۳:۰۳

باید درس عربی را حذف کنند نه ادبیات.یا اینکه درس عربی را از تمام رشته ها حذف ویک سری دروس را بسته به رشته حذف کنند به عنوان مثال ادبیات را از رشته ریاضی و تجربی و هنر

avatar
۱۴۰۲-۰۱-۲۲ ۱۲:۲۶

ادبیات کلا باید حذف بشه تو دوران دبیرستان

avatar
۱۴۰۲-۰۱-۲۲ ۰۹:۵۴

سلام. واقعاً سواد دانش آموزان به باد فنا رفت چون تست نمی زنند. . یعنی اگر دانش آموزان در کلاسهای میلیونی تست کنکور ادبیات شرکت نکنند بی سواد می مانند؟؟ خدا وکیل ما را خر فرض فرمودید؟؟ مرد مردانه بفرمایید که کلاسهای کنکنور ادبیات تعطیل شده خرج و برج خانم و بچه ها در نمی یاد!! چرا ربسمون آسمون می بافید شما دلتون به حال بچه ها می سوزه؟؟؟

avatar
۱۴۰۲-۰۱-۲۲ ۰۹:۵۸

پس دبیران ادبیات در کلاسها چه کار می کنند که ادبیات به فنا رفت؟؟؟!! آهان فهمیدم چون کلاس های کنکورشون جمع شده همگی افسردگی گرفتند!!!!!!!!!

avatar
۱۴۰۲-۰۱-۲۲ ۱۰:۲۴

درروش قبل برای کسب نتیجه عالی درکنکور،چندین سال وتابستان و..املا.آرایه وهمه چی اینقدرمرورمیشدکه یادگرفته میشد.اماحالادرطی دوماه کلاس حضوری دانش اموزدوازدهمی ومناطق محروم وروستاو..نمیدونن مفهومی چیه.همه ش آسیبه.بایدپله پله تغییرصورت میگرفت.نه یهویی همه چیزروتغییردادن.مگه بایداتفاق بدچندسال بعدبیفته تامسئولی متوجه شه.درمحضرخدامراقب اشتباهات باشیم

avatar
۱۴۰۲-۰۱-۲۲ ۱۱:۵۴

ان شالله هیچ وقت درسای عمومی برنگردد. حیف وقتی که برای خواندنشان هدر برود. خواندن اجباری هیچ سودی ندارد

avatar
۱۴۰۲-۰۱-۲۲ ۱۲:۰۲

ادبیات کنکور فقط محفوظات و نکته بود که هیچ ربطی به ادبیات مد نظر علوم انسانی نداشت و فقط جیب عده ای رو پر میکرد و دانش اموزان پایه های دهم و یازدهم به ادبیات علاقه نشان نمیدادند. و فقط در سال دوازدهم به صورت فشرده !!! هر سه سال میخواندند. اتفاقا با مصوبه جدید و بردن امتحانات نهایی به پایه دهم و یازدهم بچه ها توجه بیشتری به دروس عمومی خواهند داشت .

avatar
۱۴۰۲-۰۱-۲۲ ۱۶:۵۹

در جامعه بی ادبیات، ادبیات کیلو چند؟

avatar
۱۴۰۲-۰۱-۲۲ ۲۰:۵۴

سلام ادبیات با زدن یه مشت تست بی سر و ته و کاسبی از تست های کنکوری خارج از کتاب درست می شد؟!

avatar
۱۴۰۲-۰۱-۲۳ ۱۱:۳۳

خیلی خوب شد که ادبیات حذف شده به جاش که امتحان نهاییش تاثیر میدین

avatar
۱۴۰۲-۰۱-۲۳ ۱۲:۴۰

واقعا حق گفتن بالاخره یکی حرف دل مارو زد

avatar
۱۴۰۲-۰۱-۲۳ ۱۳:۳۶

مگر قرار هست همه ادبیات بخونن هر کی ادبیات دوست داره می تونه رشته تخصصی اون رو بخونه دانش آموز تجربی ریاضی اگر به ادبیات علاقه داشت اون رشته رو نمی خوند

avatar
۱۴۰۲-۰۱-۲۳ ۲۰:۴۱

اجبار در خوندن ادبیات تو رشته های تجربی و ریاضی کار مزخرفیه اگ میخواستن بیشتر بفهمن که میرفتن رشته انسانی . الان امتحان نهایی کفایت میکنه تا ادبیات محفوظ باشه اگ خیلی نگرانید ک دینتون رو یک وقت ادا نکرده باشد .تست زدن چه فایده ای داره ااااجبار و تحمیل چه فایده ای داره بیشتر بخاطر تعطیل شدن کلاس های کنکوره....

avatar
۱۴۰۲-۰۱-۲۳ ۲۱:۰۲

یک عده مامور شدن هویت و فرهنگ و تاریخ ایرانو نابود کنن و دارن ابن کارو چراغ خاموش انجام میدن و روزی میرسه که خدا میدونه چه خواهد شد

avatar
۱۴۰۲-۰۱-۲۸ ۱۷:۵۱

نان بعضی ها آجر شد . اما از بهترین تصمیمات بعد از انقلاب همین حذف دروس عمومی بوده. فکر کن کسی بخاد مهندس بشه باید حفظ کنه که شونصد سال پیش یه شاعری زندگی رو به برگ و شاخه درخت تشبیه کرده!!!!!