• پنجشنبه / ۲۴ فروردین ۱۴۰۲ / ۱۰:۱۸
  • دسته‌بندی: گلستان
  • کد خبر: 1402012411825
  • خبرنگار : 50039

رئیس گروه توسعه شبکه‌های آبیاری و زهکشی گلستان خبر داد:

اجرای طرح آشغالگیر رودخانه زیارت گرگان

اجرای طرح آشغالگیر رودخانه زیارت گرگان

ایسنا/گلستان رئیس گروه توسعه شبکه‌های آبیاری و زهکشی شرکت آب منطقه‌ای گلستان از اجرا و بهره برداری از سازه آشغالگیر رودخانه زیارت خبر داد و گفت: طرح مذکور از مؤلفه‌های طرح زهکشی اراضی اولویت‌دار استان است.

دکتر امین حسنی صبح امروز پنج شنبه ۲۴ فروردین ۱۴۰۲ در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه رودخانه زیارت از مهمترین منابع تأمین آب استان گلستان است، اظهار کرد: این رودخانه از داخل مناطق مسکونی شهر گرگان عبور می‌کند و متأسفانه بخش عمده نخاله‌های ساختمانی و زباله‌های گوناگون داخل رودخانه توسط سیلاب‌ها به پائین دست منتقل و به رودخانه قره سو وارد می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه اینگونه زباله‌ها و انسداد قره سو طی سنوات گذشته مشکلات زیادی را به زیرساخت‌های موجود در حاشیه و پل‌ها و هزینه‌های سرباری را به دولت و مردم وارد کرده است، ادامه داد: برای جلوگیری از ورود نخاله‌های ساختمانی و زباله‌های گوناگون اجرای سازه آشغالگیر در رودخانه زیارت در دستور کار قرار گرفت.

رئیس گروه توسعه شبکه‌های آبیاری و زهکشی شرکت آب منطقه‌ای گلستان اجرای این طرح را از مؤلفه‌های طرح زهکشی اراضی اولویت‌دار استان دانست و افزود: برای اجرای کامل و بهره برداری از این پروژه در شهرستان گرگان رقمی معادل ۳۰ میلیارد ریال هزینه شده است.

وی جلوگیری از انتقال ضایعات ورودی از نواحی شهری به مسیر اصلی قره سو را مهمترین اهداف اجرای پروژه مذکور برشمرد و خاطرنشان کرد: مجموعه تأسیسات آشغالگیر رودخانه زیارت دارای شبکه‌های آشغالگیر، مخزن ۲ هکتاری و ارتفاع دایک ۵ متری بوده و در مواقع وقوع سیلاب، نی، خاشاک و نخاله با برخورد با شبکه آشغالگیر منحرف و به داخل مخزن وارد شده تا آب زلال وارد رودخانه شود.

حسنی با اشاره به اینکه طرح بزرگ زهکشی در اراضی اولویت‎دار طبق برنامه در سایر مناطق استان هم اجرا خواهد شد، اضافه کرد: برای کاهش حجم ورود ضایعات به مسیر قره سو که به بسته شدن جریان آب در محل سازه‌های تقاطعی با این رودخانه منجر می‌شود، در راستای کنترل و تخلیه سیلاب‎های ورودی به رودخانه قره‎سو و اراضی اولویت‎دار زهکشی استان بخشی از عملیات اجرایی به احداث سازه‎های تأخیری، کنترل سیلاب، آشغالگیر و رسوبگیر اختصاص یافت.

وی رودخانه‌های زیارت و انجیراب را دارای موقعیت‌های منحصر بفرد گردشگری دانست و تصریح کرد: بهره برداری نامطلوب و غیراصولی مسافران و ساکنین و ساختمان سازی‎های بی‌ضابطه و قرار گرفتن این رودخانه در محدوده تفرجگاهی و عبور از نواحی شهری و روستایی سبب شده تا مصب آن همواره مملو از آشغال و ضایعات شناور در آب بوده و در بارش‌های شدید حرکت کرده و به مناطق پایین دست و رودخانه قره سو منتقل شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha