• شنبه / ۲۶ فروردین ۱۴۰۲ / ۱۲:۴۸
  • دسته‌بندی: چهارمحال و بختیاری
  • کد خبر: 1402012613105
  • خبرنگار : 50454

نوشیدنی‌های انرژی‌زا که عوارض بسیاری برای انسان به همراه دارند

نوشیدنی‌های انرژی‌زا که عوارض بسیاری برای انسان به همراه دارند

ایسنا/چهارمحال و بختیاری یک متخصص تغذیه و رژیم درمانی در چهارمحال و بختیاری گفت: مصرف نوشیدنی‌های انرژی‌زا به صورت محدود مشکلی ایجاد نمی‌کند اما اگر تعداد دفعات استفاده از آن‌ها افزایش پیدا کند می‌توانند منجر به افزایش وزن در افراد شوند چراکه این نوع نوشیدنی‌های دارای قند بالایی هستند، همچنین وجود کافئین در آن‌ها اضطراب اشخاص را افزایش می‌دهد.

سیاوش فاضلیان در گفت‌وگو با ایسنا درخصوص عوارض نوشیدنی‌های انرژی‌زا، اظهار کرد: این نوع از نوشیدنی‌ها حاوی موادی مانند کافئین، تورین که نوعی اسیدآمینه است، شکر یا قند، برخی ویتامین‌های گروه بی، موادمعدنی، طعم‌دهنده و... هستند که استفاده از آن‌ها در جامعه امروزی گسترش زیادی پیدا کرده است.

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی افزود: یکی از عواملی که منجر شده استفاده از نوشیدنی‌های انرژی‌زا افزایش پیدا کند این است که دارای قند و کافئین هستند و به همین علت می‌توانند انرژی افراد را بالا ببرند.

وی ادامه داد: نوشیدنی‌های انرژی‌زا دارای کافئین هستند بنابراین مصرف آن‌ها به افرادی که به خوردن این ماده حساس دارند و دچار مشکل می‌شوند توصیه نمی‌شود چراکه این افراد با استفاده از این نوع نوشیدنی‌ها به استرس، اضطراب، افزایش ضربان قلب دچار می‌شوند همچنین این نوشیدنی‌ها با توجه به ترکیباتی که دارند می‌توانند معده افراد را با مشکلاتی مواجه کرده و با افزایش اسید معده فرد دچار زخم معده خواهد شد.

فاضلیان عنوان کرد: مصرف نوشیدنی‌های انرژی‌زا به صورت محدود مشکلی ایجاد نمی‌کند اما اگر تعداد دفعات استفاده از آن‌ها افزایش پیدا کند می‌توانند منجر به افزایش وزن در افراد شوند چراکه این نوع نوشیدنی‌های دارای قند بالایی هستند، همچنین وجود کافئین در آن‌ها اضطراب اشخاص را افزایش می‌دهد.

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی اضافه کرد: درحال حاضر و با توجه به اینکه فصول گرم سال شروع شده است توصیه می‌شود افراد برای تامین آب مورد نیاز بدن خود از جایگزین‌های سالم‌تری  استفاده کنند برای مثال آبمیوه‌های طبیعی، اسموتی‌ها، آب‌های طعم‌دار شده موارد خوبی هستند که می‌توان از آن‌ها استفاده کرد و در زمان سرد بودن هوا نیز مصرف نوشیدنی‌های گرم و دمنوش‌های سالم مانند چای سبز توصیه می‌شود.

وی تصریح کرد: ورزشکاران نیز برای تامین قند موردنیاز بدن خود می‌توانند از میوه‌ها که موجب سلامتی بدن می‌شوند مصرف کنند همچنین برای تامین انرژی بدن می‌توان از کربوهیدرات‌های سالم مانند آب میوه، میوه، نان و غلات کامل و غذاهای سالم استفاده کرد و سعی شود کمتر از نوشیدنی‌های انرژی‌زا استفاد شود.

فاضلیان یادآور شد: مصرف بالای نوشیدنی‌های انرژی‌زا در کودکان می‎تواند عوارضی همچون افزایش وزن و مقاومت به انسولین در پی داشته باشد، همچنین این نوشیدنی‌ها به علت داشتن قند ممکن است کودکان را در سنین بزرگسالی بیش از دیگران در معرض خطر ابتلا به دیابت قرار دهند.

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی بیان کرد: کافئین موجود در نوشیدنی‌های انرژی‌زا برای کودکان نوعی محرک محسوب می‌شود به همین دلیل مصرف آن برای کودکان و به ویژه کودکان بیش فعال توصیه نمی‌شود همچنین مواد نگهدارنده موجود در این نوشیدنی‌ها برای کودکان مضر است و موجب کاهش اشتها در آن‌ها می‌شود. بنابراین تامین موادغذایی موردنیاز بدن کودکان با مشکل مواجه خواهد شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha