• سه‌شنبه / ۲۹ فروردین ۱۴۰۲ / ۰۵:۱۵
  • دسته‌بندی: کرمان
  • کد خبر: 1402012815053
  • خبرنگار : 50187

ایسنا گزارش می‌دهد

از نحوه انتخاب نام بچه‌های شیرخوارگاه مادر کرمان تا نیاز به همراهی خیران در درمان

از نحوه انتخاب نام بچه‌های شیرخوارگاه مادر کرمان تا نیاز به همراهی خیران در درمان

ایسنا/کرمان یکی از کارشناسان شیرخوارگاه مادر کرمان درباره نامگذاری بچه‌ها در این مرکز گفت: زمانی که بچه‌ای به اینجا آورده می‌شود، مادریار یا پرستار شیفت براساس کتاب اسمی که وجود دارد، نام او را برمی‌گزیند مثلا آیلین، پدرام و ...؛ البته اسم انتخابی نباید در دو سال گذشته استفاده شده باشد.

به گزارش ایسنا، زمانی که برای مراسم افطار و تجلیل از پزشکان و خیرین همکار بهزیستی کرمان دعوت شدم، مسئله مهمتری که مرا برای حضور در این مراسم ترغیب می‌کرد، مکان برگزاری مراسم بود، شیرخوارگاه مادر. بیشتر به خاطر حضور در شیرخوارگاه و دیدن بچه‌ها و تهیه گزارش از آنجا، دوست داشتم در این مراسم شرکت کنم.

روز مراسم، بعد از گذر از محوطه شیرخوارگاه، پشت در سالن اصلی رسیدیم که چند تا بچه کوچک در سالن بودند و مادریارها در حال تعویض لباس و رسیدگی به آنها بودند و یکی دوتا بچه هم با فاصله کمی از مادریارها داشتند چهار دست و پا راه می‌رفتند.

بعد از هماهنگی‌های اولیه با تاکید مسئول شیرخوارگاه بر نگرفتن عکس از بچه‌ها، وارد سالن (بخش نوزادان یک) شدیم که بچه‌های صفر تا شش ماه نگهداری می‌شدند.

از انتخاب نام بچه‌های شیرخوارگاه مادر کرمان تا نیاز به همراهی خیران در درمان

اتاق دوم سمت چپ دورتادورش تخت بود و وسطش پر از نوزاد. دوتا مادریار در حال شیر دادن به بچه‌ها و رسیدگی به آنها بودند. بعد از توقف کوتاه و گفت و گویی با مادریارها، به سمت اتاق پرستار شیرخوارگاه رفتیم و وارد گفت و گفت و گو با یکی از کارشناسان مرکز و پرستار شیرخوارگاه شدیم.

خانم احمدی پرستار شیرخوارگاه مادر کرمان است که ۱۶ سال اینجا کار می‌کند و مسئول دارو دادن و رسیدگی به بچه‌هاست.

او گفت: حدود ۷۰ بچه صفر تا سه سال در اینجا نگهداری می‌شود و با کمبود شدید نیروی انسانی مواجه هستیم. زیرا کارهای بچه‌ها زیاد است و اگر یکی هم بیمار شود یکی از مادریارها مجبور است بچه را به بیمارستان ببرد و در این شرایط یکی از نیروهای شیفت هم کم می شود و شرایط سخت.

یکی از کارشناسان مرکز که سابقه فعالیت ۱۰ ساله در شیرخوارگاه را دارد نیز با اشاره به مشکل کمبود نیرو گفت: بهزیستی باید با تدوین قرارداد محکم شرایط را مدیریت و با ایجاد انگیزه، نیروی جدید بگیرد.

وی با اشاره به اینکه هرچه نیرو بیشتر باشد، بچه‌ها بیشتر در رفاه هستند، افزود: وقتی یکی از بچه‌ها بیمار شود و یکی از نیروهای شیفت او را به بیمارستان می‌برد، شرایط سخت می‌شود که اگر بیمارستان از بهزیستی یا شیرخوارگاه نیرو نخواهد و خودشان برای کودک مراقب بگذارند، کمک زیادی به ما می‌شود.

این کارشناس شیرخوارگاه مادر با بیان اینکه مواد خوراکی و اقلام موردنیاز بچه‌ها کمبود نیست و خوشبختانه خیرین کمک می‌کنند، گفت: این مجموعه تنها شیرخوارگاه دولتی استان است که زیر نظر بهزیستی فعالیت می‌کند.

وی درباره اقلام موردنیاز کودکان شیرخوارگاه گفت: برای نوزادان صفر تا شش ماه شیرخشک و برای بچه‌های بزرگ تر سیب درختی، موز و آرد برنج نیاز است.

خانم احمدی پرستار مرکز در این حین اشاره می کند که اعتماد نمی کنیم آرد برنج بگیریم. برنج ایرانی را می گیریم و خودمان آرد می کنیم.

در این گفت و گو اشاره شد که شیرخوارگاه در زمینه آموزش، گفتاردرمانی و کاردرمانی بچه‌ها فعالیت می‌کند و با توجه به اتاق بازی سرپوشیده و روباز و ... امکانات آموزشی و رفاهی فراهم است و در هر شیفت پزشک و پرستار در مرکز حضور دارند.

از انتخاب نام بچه‌های شیرخوارگاه مادر کرمان تا نیاز به همراهی خیران در درمان

خانم فکّار مدیر شیرخوارگاه مادر هم در گفت و گو با خبرنگار ایسنا بیان کرد: اینجا حدود ۷۰ و گاهی ۸۰ نوزاد زیر سه سال نگهداری می‌شود و تعداد نوزادان صفر تا شش ماه بیشتر از سایر بچه هاست. اکثر بچه ها بی سرپرست هستند و شرایط فرزندخواندگی را دارند و خانواده‌هایی که از سوی بهزیستی تایید صلاحیت شوند، تعداد بچه ها را به سرپرستی قبول می‌کنند.

وی بیان کرد: متاسفانه تعداد زیادی از بچه ها به علت آسیب های اجتماعی و استفاده مادران از مواد مخدر صنعتی، محرک و سنتی، مبتلا به معلولیت ها و برخی بیماری‌های مغزی و قلبی عروقی و مدت طولانی تحت درمان هستند تا سلامتی‌شان را به دست بیاورند.

فکار گفت: با توجه به اینکه منابع دولتی کفاف همه هزینه های درمان کودکان را نمی دهد، تعداد زیادی از خیران در کنار ما هستند و تقریباً ۷۰ درصد از هزینه درمان شیرخوارگاه را خیران تامین می کنند که از همه آنها تشکر می کنم.

وی بیان کرد: شهروندان می‌توانند به شیرخوارگاه بیایند و مجموعه را ببینند؛ هر چند بازدید از بوچه‌های شیرخوارگاه ممنوع است اما می توانند در کنار کارشناسان و ما باشند و با مشکلات ما آشنا شده و دست ما را بگیرند تا بتوانیم بچه‌ها را بسلامتی پرورش و فرد مفیدی تحویل جامعه بدهیم.

مدیر شیرخوارگاه مادر کرمان درباره نیازهای مرکز گفت: بیشتر در تامین هزینه‌های درمان مشکل داریم هرچند تعدادی از پزشکان و خیران با ما همکاری دارند، اما در تامین هزینه های درمان نیازمند همراهی خیران هستیم. سال گذشته یک میلیارد تومان برای درمان بچه‌های شیرخوارگاه هزینه شد زیرا بعضا در بخش NICU بستری می شوند که هزینه آن بالاست و خوشبختانه مصوبه ای هیئت دولت به دانشگاه های علوم پزشکی ایباغ کرده که هزینه بستری بچه‌های شیرخوارگاه تخفیف داده شود.

وی خاطرنشان کرد: هزینه تامین دارو، شیرخشک‌های رژیمی که به راحتی تهیه نمی شود و تجهیزات پزشکی بسیار سنگین است و نیاز به همراهی خیران داریم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha