• چهارشنبه / ۳۰ فروردین ۱۴۰۲ / ۰۰:۲۵
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1402012915767
  • خبرنگار : 50088

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست خراسان رضوی تشریح کرد

نکاتی که باید در فصل زاد و ولد حیوانات رعایت کنیم

نکاتی که باید در فصل زاد و ولد حیوانات رعایت کنیم
عکس آرشیوی است

ایسنا/خراسان رضوی فرمانده یگان حفاظت محیط زیست خراسان رضوی با اشاره به آغاز فصل زاد و ولد حیوانات در استان گفت: افراد عمومی، گردشگران و کوه نوردان که داخل محیط زیست حیوانات می‌شوند، در مواجهه با بره‌های رها شده بهتر است به آنها دست نزنند و آنها را از طبیعت جدا نکنند؛ زیرا مادران این حیوانات یک ویژگی خاص دارند که به محض احساس خطر نوزاد خود را مخفی می‌کنند و در زمان آرام شدن محیط برمی‌گردند و نوزاد خود را بر می‌دارند، اما اگر افراد به هر دلیلی بره را از محل دور کنند و دوباره آن را برگردانند دیگر مادرش برنمی‌گردد.

ابوالفضل شعبانی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: با آغاز فصل بهار زاد و ولد گونه‌های جانوری اعم از چهارپایان و پرندگان حیات وحش در خراسان رضوی آغاز شده و جان دوباره‌ای به طبیعت داده است.

وی با اشاره به بیشترین گونه‌هایی که در این فصل در مناطق حفاظت شده خراسان رضوی زاد و ولد می‌کنند، افزود: بیشترین بره‌زایی در حیوانات چهارپا شامل آهو، بز وحشی، قوچ، میش، گوسفند وحشی و جوجه گیری در پرندگانی از قبیل کبک، تیهو، هوبره و ....است.

شعبانی بیان کرد: به دلیل حساسیت زنده ماندن حیات وحش در فصل زاد و ولد توصیه می‌شود شهروندان اعم از گردشگران، کوهنوردان و دوستداران طبیعت از ورود به داخل زیستگاه‌ها و کوهستان‌ها خودداری کنند؛ زیرا ایجاد هرگونه سر و صدا و تولید آلودگی باعث برهم خوردن آرامش حیات وحش شده و در بیشتر موارد بره‌گیری و یا جوجه‌گیری با خطر مواجه می‌شود.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست خراسان رضوی مطرح کرد: همچنین در این ایام با دستور قضایی ورود خودروهای آفرود و موتورسیکلت‌های کراس به مناطق حفاظت شده ممنوع است، اما در برخی موارد افراد به صورت انفرادی به مناطق رفته و باعث برهم زدن آرامش حیات وحش می‌شوند، علاوه براین امکان دارد  لانه پرندگان، تخم‌ها و بره‌ها به دلیل جثه کوچکشان دیده نشوند و زیر چرخ وسایل نقلیه آسیب ببینند.

در ۶ ماهه اول سال پروانه شکار صادر نمی‌شود

وی با اعلام اینکه طبق سنوات گذشته در ۶ ماه اول، هرگونه صید و شکار ممنوع و پروانه شکار صادر نمی‌شود، خاطرنشان کرد: در این مورد از شهروندان درخواست می‌شود اگر موردی را دیدند بلافاصله با سامانه ۱۵۴۰ تماس گرفته و مکان تخلف را اعلام کنند.

شعبانی توضیح داد: نکته مهم دیگر در فصل زاد و ولد که نیاز است به نوعی به صورت گسترده اطلاع‌رسانی شده و مردم با عواقب خطرناک آن بیشتر آشنا شوند این است که افراد عمومی، گردشگران و کوهنوردان که داخل محیط زیست حیوانات می‌شوند اگر بره حیوانات را دیدند فکر نکنند که گم شده یا از مادرش دور افتاده و بدون ایجاد رعب و وحشت برای حیوان محیط را ترک کنند.

وی ادامه داد: افراد در مواجهه با بره‌های رها شده بهتر است به آنها دست نزنند و آنها را از طبیعت جدا نکنند؛ زیرا مادران این حیوانات یک ویژگی خاص دارند که به محض احساس خطر نوزاد خود را مخفی می‌کنند و در زمان آرام شدن محیط برمی‌گردند و نوزاد خود را بر می‌دارند. اما اگر افراد به هر دلیلی بره را از محل دور کنند و دوباره آن را برگردانند دیگر مادرش برنمی‌گردد.

شعبانی تصریح کرد: نکته مهم دیگری که در تمام فصول سال و از همه مهمتر در فصل زاد و ولد حیوانات به حیات وحش آسیب می‌زند رها کردن زباله‌ها و پسماندها در طبیعت است. در این صورت حیوانات از پسماندها استفاده می‌کنند که بسیار خطرناک است.

نکاتی که باید در فصل زاد و ولد حیوانات رعایت کنیم

وی با اشاره به اینکه این استان دارای ۴۱ منطقه حفاظت شده بوده و از این حیث دارنده رتبه نخست کشور است، افزود: از نظر سطح مناطق تحت حفاظت با ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار هکتار وسعت رتبه دوم کشور را دارا است. همچنین خراسان رضوی دارنده ۷.۵ درصد عرصه‌های تحت حفاظت محیط‌زیست کشور است که معادل ۲۰.۵ درصد مساحت کل خراسان رضوی را تشکیل می‌دهد.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست خراسان رضوی بیان کرد: خراسان رضوی دارای ۴۱ منطقه چهارگانه و شکار ممنوع شامل ۲۸ اثر ملی طبیعی، پارک ملی، پناهگاه حیات وحش، مناطق حفاظت شده و ۱۳ منطقه شکارممنوع است. حدود ۸۰ گونه پستاندار، ۲۸۵ گونه پرنده، ۲ گونه دوزیست، ۶۸ گونه خزنده و ۲۴ گونه ماهی در طبیعت خراسان رضوی زیست می‌کنند.

وی ادامه داد: در این مناطق چهارگانه  ۴۰ پاسگاه محیط‌بانی وجود دارد که محیط‌بانان به صورت شبانه‌روزی در حال مراقبت و حفاظت از محیط زیست هستند. سرانه هر نفر از محیط‌بانان حوزه محیط‌زیست خراسان رضوی که از آن حفاظت و حمایت می‌کنند ۱۸ هزار هکتار است در حالی که استاندارد این سرانه بین هزار تا ۳۰۰۰ هکتار اعلام شده است.

شعبانی با اشاره به اینکه در حال حاضر از ۵۶۰ گونه پرنده در کشور، ۳۳۵ گونه آن معادل ۶۰ درصد در خراسان رضوی زندگی می‌کنند، گفت: این استان به دلیل تنوع بالای زیست محیطی، زیستگاه گونه‌های مختلف جانوری قرار گرفته و از این حیث غنی است. اکنون از ۱۹۷ گونه پستاندار در ایران، ۸۱ گونه آن معادل ۴۵ درصد، از ۲۳۲ گونه خزنده تعداد ۶۸ گونه معادل ۳۸ درصد و از ۵۶۰ گونه پرنده، ۳۳۵ گونه آن برابر با ۶۰ درصد در این استان زندگی می‌کنند.

وی مطرح کرد: منطقه حفاظت شده رئیسی در نیشابور و منطقه حیات وحش شیراحمد در سبزوار به دلیل وجود دشت‌های پهناور، آهوخیز هستنند و ارتفاعات درگز و سرخس بیشتر زیستگاه قوچ، میش، پلنگ و چهارپایان کوهی است. به طور کل جنوب خراسان زیستگاه قوچ، میش، کله بز و چهارپایان کوهی است.

شعبانی خاطرنشان کرد: همچنین پارک ملی و منطقه حفاظت شده تندوره در درگز یکی از بهترین زیستگاه‌های جانوران وحشی به ویژه پلنگ، قوچ، میش و اوریال است.گونه‌های مختلف پرندگان بومی نیز مانند دلیجه، کبک، تیهو، قرقاول، بلدرچین معمولی، کبوتر چاهی، قمری، یاکریم، قرقی، سار، زاغی، کلاغ گردن‌بور، کلاغ ابلق، الیکایی، توکای سیاه، زردپره کوهی، زردپره مزرعه، انواع جغد و... در این منطقه زندگی می‌کنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha