• شنبه / ۹ اردیبهشت ۱۴۰۲ / ۱۱:۱۲
  • دسته‌بندی: همدان
  • کد خبر: 1402020904514
  • خبرنگار : 50590

۸۵ درصد «آکنه» قبل از ۲۵ سالگی بروز می‌کند

۸۵ درصد «آکنه» قبل از ۲۵ سالگی بروز می‌کند

ایسنا/همدان یک متخصص بیماری‌های پوستی گفت: «آکنه» یکی از شایع‌ترین بیماری‌های پوستی است که امکان دارد ۱۰ درصد از افراد جامعه به این بیماری مبتلا شوند و ۸۵ درصد این بیماری قبل از سن ۲۵ سالگی بروز کند.  

دکتر محمد جمشیدی در گفت‌وگو با ایسنا، توضیح داد: ورود به سن بروز آکنه در افراد متفاوت بوده و ممکن است برای یک نوزاد، کودک، قبل از ورود به سن بلوغ، بعد از سن بلوغ یا حتی در بزرگسالی اتفاق بیفتد.

وی اظهار کرد: دلایل بروز آکنه می تواند ژنتیکی یا محیطی باشد؛ دلایل ژنتیکی عبارت است از فعالیت غدد چربی در بدن و سایز آنها وابسته به ژنتیک است و می تواند به ارث برسد، در برخی از فرمولیتیک ها که فعالیت چربی(سبوم) بدن بالاتر است، احتمال ایجاد آکنه هم بالاتر می شود.

جمشیدی درباره دلایل محیطی بروز آکنه مطرح کرد: یکسری میکروارگانیسم ها در پوست وجود دارند که در منافذ فولیکول‌های مو لانه‌گرینی می کنند و فعالیت هایی را در این ناحیه انجام می دهند و چربی هایی خاصی را تولید می کنند که می تواند باعث التهاب و انسداد دانه فولیکول مو و بروز آکنه شود.

وی افزود: بعضی از رژیم های غذایی که حاوی قند بالا مثل مصرف نوشابه، ماکارونی، فست‌فود و برنج است، به سرعت قندخون را بالا می برد و باعث آکنه می شود، تحریک بعضی از هورمون های بدن مثل انسولین و تغییر در سطح آندروژن ها در تولید چربی تأثیر می گذارند و این باعث بروز آکنه می شود.

جمشیدی ادامه داد: یکسری از ویتامین ها هم می تواند بر روی فلور بدن تأثیر بگذارد و فعالیت آنها را تحت تأثیر قرار دهد، مثل ویتامین هایB۶ و B۱۲ در ضمن مصرف اومگا ۶ به جای اومگا ۳ می تواند باعث بروز آکنه شود، هورمون ها هم نقش پررنگی دارند به ویژه بدنسازان که از یکسری مواد هورمونی استفاده می کنند باعث تولید چربی بالا می شود و آکنه ایجاد می کند، بعضی از داروها مثل کورتون‌ها، تستوسترون و دانازول و بعضی از داروهای ضدتشنج مثل فنی‌توئین و فنوباربیتال هم ضایعات آکنه‌ای ایجاد می کنند. 

وی اضافه کرد: فلزات سنگین داروهای سیستمی چون سیکلوسپورین و آپرازپرین، داروی تیروئید، استفاده از لوازم آرایشی که منافذ را می بندند و بیشتر در خط رویش مو اتفاق می افتد، تغییرات دمای بالا و مصرف بعضی از داروهای شیمی درمانی ممکن است باعث بروز آکنه شود و مصرف سبزیجات و گیاهان فیبردار کمک به کم شدن آکنه ها می کند. 

جمشیدی یادآور شد: فولیکولیت یا التهاب ریشه مو نیز یعنی یک میکروب از طریق دست آلوده و شپش به فولیکول های مو انتقال می یابد و باعث التهاب در این مکان می شود که با آکنه متفاوت است و به آن فولیکولیت می گویند. 

وی بابیان اینکه آکنه ها به دو دسته کومدون سرسیاه و سرسفید تقسیم می شود، توضیح داد: آکنه در مراحل اولیه کومدون است که به گونه های سرسیاه و سرسفید تقسیم می شوند که بسته به نوع آن کومدون سرسیاه باز و کومدون سرسفید بسته و در حدود یک میلیمتر هستند که وقتی با التهاب همراه می شود بزرگتر شده و حاوی ترشحات چرکی(اسید باکتری و چربی) که در مراحل بعدی بزرگتر شده و به ضایعات ندول پوستی تبدیل شده که هنگام لمس حالت گِرد و تو پُر دارند و در مراحل نهایی به پوست راه پیدا می کنند و فیستول ایجاد شده و در نهایت منجر به ایجاد اسکار در ناحیه صورت می شود.

جمشیدی با بیان اینکه آکنه های هورمونی در قسمت پایینی صورت به وجود می آیند، گفت: آکنه ها با توجه به دلایل مختلف در ناحیه های مختلف صورت دیده می شود، بیشتر آکنه ها در ناحیه فوقانی تنه و سروگردن که محل تولید بیش از اندازه چربی است، رخ می دهد به طوریکه آکنه های هورمونی که با اختلال های تخمدان و آدرنال ارتباط دارند، معمولاً در قسمت های پایین صورت هستند و آکنه هایی که با تخمدان پلی کیستیک ارتباط دارند، ممکن است با عادت ماهانه تشدید شوند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha