• دوشنبه / ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۲ / ۰۷:۴۲
  • دسته‌بندی: کردستان
  • کد خبر: 1402021105929
  • خبرنگار : 50294

نقش موثر والدین هوشیار در امتحانات پایان ترم دانش‌آموزان

نقش موثر والدین هوشیار در امتحانات پایان ترم دانش‌آموزان

ایسنا/کردستان یکی از روزهای پراسترس و پرتلاطم زندگی هر دانش‌آموزی مربوط بە امتحانات پایان ترم است کە همە ما در طول دورە تحصیلی خود با آن مواجە شدەایم.

با رسیدن بە اواسط اردیبهشت ماە، همهمە امتحانات پایان ترم کل خانوادە و مدارس را درگیر و خواە ناخواە نوعی اضطراب و استرس را با خود بە همراە دارد.

حال در این گزارش قصد داریم بە نقش موثر والدین در این مسیر پر استرس و هدایت آن‌ها بە سمت موفقیت بپردازیم.

یک مشاور روانشناختی در کردستان گفت: موفقیت و یا عدم موفقیت یک دانش‌آموز بە مجموعەای از عوامل وابستە است.

شیوا ابراهیمی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: در پایان سال تحصیلی و نزدیک‌تر شدن بە امتحانات، نقش والدین بە عنوان افراد تاثیرگذار در ایجاد آرامش و موفقیت دانش‌آموزان در امتحانات پایان ترم انکارناپذیر است.

وی با اشارە بە برخی از رفتارهای نادرست والدین در ایام امتحانات، عنوان کرد: باتوجە بە اینکە در عصر حاضر بیشترین میزان توجە بر تفاوت‌های فردی است، نوع عملکرد والدین در ایام امتحانات بە چند فاکتور روانشناختی مرتبط است کە یکی از این فاکتورها اهمیت فضا است.

ابراهیمی بیان کرد: یکی از نقش‌های مهم والدین فراهم کردن فضایی امن و آرام در محیط خانە و بە دور از هرگونە تنش و پرهیز از رفت و آمدهای غیرضروری در این ایام است.

بە گفتە وی، بیان مسائل منفی و رفت‌ و آمدهای غیرضروری فشار روحی روانی زیادی بر دانش‌آموز وارد می‌کند.

شیوا ابراهیمی ادامە داد: دومین فاکتور عملکرد والدین در ایام امتحانات درک عواطف و احساسات و نیازهای روز دانش‌آموز است و باید بە امر واقف باشند کە فرزند آن‌ها ابزاری برای رسیدن بە آرزوها و جبران شکست‌های والدین در گذشتە نیست.

وی یادآور شد: متاسفانە والدین واکنشی که بە جای فرزند خود تصمیم می‌گیرند و والدین اضطرابی کە مدیریت کنترل احساسات خود را ندارد و والدین کنترل‌گر و سرزنشگر، بە جای هدایت دانش‌آموز بە سمت موفقیت با دخالت‌های غیر هوشمندانە خود باعث آسیب زدن بە آن‌ها می‌شوند.

بە گفتە این مشاور روانشناختی، فاکتور بعدی اهمیت بە تفاوت‌های فردی است؛ والدین باید بە این نکتە توجە کنند کە حتی توانایی‌های دو فرزند در یک خانوادە متفاوت است و نباید آن‌ها مورد قیاس قرار داد، زیرا هر فردی دارای توانایی‌ها و ویژگی‌های منحصر بفردی است کە باید بە آن توجە کرد.

شیوا ابراهیمی در ادامە سخنان خود خاطرنشان کرد: گاها قیاس‌های نابەجا و ایجاد رقابت‌های منفی باعث تخریب کودک می‌شود؛ لذا برای تشویق دانش‌آموز بە سمت موفقیت از مقایسە او با دیگران پرهیز و صرفا میزان رشد و پیشرفت او را نسبت بە تلاش‌های او در گذشتە سنجش کنید.

بە گفتە وی، پیشگیری از تعمیم و تحریف‌های شناختی باورهای معیوب، تاکیدات بیش از حد، امر و نهی کردن و دخالت کردن سبب ایجاد فشارهای روحی و روانی در دانش‌آموزان می‌شود.

ابراهیمی بیان کرد: متاسفانە والدین بە جای تاکید بر مفهوم یادگیری بیشتر بر میزان نمرە تاکید دارند و همین اهمیت بیش از حد بە نمرات سبب عدم تمرکز کودک بر مسئلە یادگیری و ایجاد استرس و اضطراب در دانش‌آموز می‌شود.

وی در ادامە سخنان خود بر ارتباط مستمر اولیا و مدرسە تاکید و افزود: همانگونە کە در مقاطع تحصیلی متفاوت سن و سال‌ دانش‌آموزان باهم متفاوت است، بە همان میزان نیز ارتباط اولیا با مدرسە قطعا متفاوت خواهد بود.

ابراهیمی خاطرنشان کرد: والدین باید بە صورت حضوری و غیرحضوری یا تلفنی ارتباط سازندەای با مدرسە، مربیان و بە ویژە مشاوران تحصیلی حاضر در مدرسە داشتە باشند، زیرا معمولا یک مشاور تحصیلی بە نقاط ضعف و قوت دانش‌آموزان اشراف کامل دارد.

وی از والدین درخواست کرد کە در ایام امتحانات از وعدە وعیدها و محبت‌های مشروط پرهیز کنند، زیرا این محبت‌های مشروط بە کسب نمرەهای بالا سبب ایجاد نگرانی و استرس در دانش‌آموز و عدم تمرکز آن در امتحانات می‌شود.

این مشاور روانشناختی عنوان کرد: خشونت، تاکید بر کسب نمرات بالا، سرکوب، قیاس‌های نابەجا، اعطای القاب منفی و محبت‌های مشروط سبب تخریب غیراصولی دانش‌آموز می‌شود، لذا می‌بایست والدین در صدد ایجاد فضای همدلی در خانە کوشا باشند.

شیوا ابراهیمی در ادامە عنوان کرد: سختگیری‌ها و محدودیت‌های نابەجا سبب دلسری و دلزدگی کودک نسبت بە درس و مدرسە می‌شود و حتی سبب احساس نارضایتی در کودک می‌شود و تنها برای خوشایندی والدین سعی در موفقیت در امتحانات دارد.

وی یادآور شد: گفت‌وگوی موثر والدین و کودک، سبب شنیدن حرف‌ها و دغدغەهای کودک و آشنایی با اضطراب‌ها و استرس‌ آن‌ها در ایام امتحانات می‌شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha