• سه‌شنبه / ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۲ / ۲۰:۱۵
  • دسته‌بندی: لرستان
  • کد خبر: 1402021912466
  • خبرنگار : 50177

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم:

قرآن مبنای دانشگاه حکمت بنیان است/ در متن دانشگاه‌ها موانست با قرآن ضروری است

قرآن مبنای دانشگاه حکمت بنیان است/ در متن دانشگاه‌ها موانست با قرآن ضروری است

ایسنا/لرستان معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم گفت: در متن دانشگاه‌ها موانست با قرآن ضروری است.

دکتر عبدالحسین کلانتری، عصر امروز نوزدهم اردیبهشت ماه در آیین اختتامیه سی‌وهفتمین جشنواره سراسری قرآن و عترت دانشگاه‌های سراسر کشور که در محل سالن آمفی‌تئاتر شهید قاسم سلیمانی دانشگاه لرستان برگزار شد، اظهار کرد: بخش قابل توجهی از بودجه دانشگاه به ترویج قرآن اختصاص داده شود.

وی با بیان اینکه دانشجویان برگزیده این جشنواره مبنای یک کانون قرآنی شوند، افزود: در دانشگاه‌ها دارالقرآن‌ها تشکیل شود که در برخی از دانشگاه‌های کشور تشکیل شده است.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم با تاکید براینکه نیازمند یک نگاه علمی و بین رشته‌ای به قرآن هستیم، بیان کرد: با کمک اساتید می‌توان فضای قرآنی را در متن دانشگاه‌ها تکثیر کرد.  

کلانتری بر تقویت بیش از پیش کانون‌های قرآن و عترت و اختصاص اعتبارات بیشتر، تکثیر مجامع قرآنی و ادبیات قرآنی در عرصه‌های مختلف هنری، پژوهشی، فناوری و عدم محدودیت فعالیت‌های قرآنی به کانون‌های قرآن وعترت تاکید کرد و گفت: استفاده از همه ظرفیت‌ها برای توسعه فرهنگ قرانی ضروری است.  

وی براستفاده از ظرفیت اساتید و تدوین برنامه‌های ناظر به آنها برای تکثیر فضای قرآنی در متن دانشگاه تاکید کرد وگفت: امیدواریم با شکل گیری بانک جامع اطلاعات فعالان دانشجویی قرآن بتوان از ظرفیت آنها استفاده کرد.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم با بیان اینکه قرآن مبنای دانشگاه حکمت بنیان است، افزود: در پرتو قرآن عقل رشد می‌کند و تمدن نوین اسلامی شکل می‌گیرد.

وی با اشاره به اینکه قرآن ما را از چندپارگی علمی نجات می‌دهد و علمی محکم است که اتکا به قرآن داشته باشد، تصریح کرد: تغییراتی در جهان مدرن رخ داده، عنصر اساسی و قوام بخش این تمدن، عقل خودبنیاد است که می‌تواند بریده از وحی به حیات خود ادامه دهد و تمدن جدیدی را بنا نهد این نگاه که محصول عصر روشنگری بود چند سالی در جهان سیطره پیدا کرد و محصولات متعددی به جهان عرضه کرد؛ شاید در ابتدا بارقه‌های امیدی داشت اما به تدریج چالش‌ها و مسائل این تمدن خود را نشان داد از جنگ های جهانی و قحطی‌های بزرگ، تا امروز که انبوهی از مسائل اخلاقی و اجتماعی که به دلیل دوری از معنویت باوری بود.

کلانتری با بیان اینکه‌ امروز سرافکنده و باخته از مسیر بازگشته است، گفت: بسیاری از مسائل امروز به واسطه دوری از وحی است که امروز پسامدرن‌ها به دنبال بازگشت به مسائل معنوی هستند و راه حل بشریت در پرتو بازگشت به وحی و یادگار آخرین پیامبر است و دوری ما از قرآن آغاز تمامی مسائل و مصائب است.

این مسئول با بیان اینکه به تعبیر قرآن کسی که از ذکر خدا دور شود زندگی بر او تنگ می‌شود، اظهار کرد: این ذکر در معنای عظیم، کلام خداست و امروز بیش از هرجا در متن دانشگاه به قرآن نیاز داریم.  

وی تصریح کرد: مانوس بودن با قرآن مسائل فرهنگی، اخلاقی، نزاع و سیاست زدگی را رفع می کند مسیر اعتدال و عقلانیت است وعلمی محکم است که اتکا به قرآن داشته باشد؛ همه مسئولیم و نیازمند به قرآن هستیم چرا که محور وحدتی است که همه را جمع می کند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha