• پنجشنبه / ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۲ / ۱۴:۲۵
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1402022113716
  • خبرنگار : 50356

انسیه خزعلی:

باید خانه‌های مولد داشته باشیم

باید خانه‌های مولد داشته باشیم

ایسنا/خراسان رضوی معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده گفت: به دنبال این هستیم که خانه‌های مولدی داشته باشیم‌ که یکی از عوامل مولد شدن این خانه‌ها در حوزه فرش است. 

انسیه خزعلی امروز ۲۱ اردیبهشت ماه در اختتامیه پانزدهمین المپیاد فرش دستباف کشور که در دانشگاه خیام برگزار شد، اظهار کرد: زنان ایرانی با دستان خود گهواره، فرهنگ، صنعت و تمدن را به جهان صادر می‌کنند.

وی افزود: زنان این توانمندی را دارند که چندین کار را انجام دهند و می‌توانند زاینده باشند، صنعت فرش نیز تمام این ویژگی‌ها را با هم دارد.

معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده خطاب به هنرجویان رشته فرش تصریح کرد: شما که در این حوزه فعال هستید، نخبگی ویژه‌ای در بخش‌های هنری، علمی، فناوری و خلاقیت دارید و بسیاری از بخش‌ها که در حوزه فرش مغفول مانده است را زنده کرده‌اید. اکنون در بسیاری از استان‌ها، شهرستان‌ها و روستاها صنعت فرش در حال احیا شدن است. امید است بتوانید فرش ایران و هنر دست زنان ایران را زنده نگه دارید. آمارها نشان می‌دهد ۹۵ درصد فعالان و بافندگان فرش در کشور زنان هستند و در موضوعات جانبی فرش بیش از ۷۵ درصد زنان حضور دارند. این رشته می‌تواند ارزآوری ایجاد کرده و اقتصاد و تمدن را با هم به حرکت درآورد. باید تسهیلاتی برای برگزیدگان این المیپاد درنظر گرفته شود. 

وی خاطرنشان کرد: هر مقدار که بودجه کشور اجازه دهد از این‌ میراث فرهنگی حمایت خواهد شد. در استان‌ها یکی از مواردی‌ که دنبال می‌شود تجهیز هنرستان‌ها به خصوص برای دختران است. مورد بعدی پیگیری اعطای تسهیلات است.

در پایان این برنامه از ۲۱ برگزیده پانزدهمین المپیاد فرش دستباف کشور با حضور معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده تقدیر شد. همچنین با مساعدت معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده به ۲۱ نفر برگزیده تسهیلات بانکی به مبلع ۵۰۰ میلیون ریال با احتساب سود ۴ درصد اهدا شد.

راه اندازی مرکز رشد تخصصی فرش دستباف در کشور

فرح‌ناز رافع، رئیس مرکز ملی فرش ایران در ادامه این مراسم اظهار کرد: برای اولین بار در پارک علم و فناری قم، مرکز رشد تخصصی فرش دستباف در حال پایه گذاری بوده و به زودی افتتاح خواهد شد. در المپیاد امسال علاوه بر ۲۱ برنده در چهار رشته مرمت، رنگرزی، بافت و طراحی، ۵ نفر در حوزه خلاقیت و نوآوری معرفی و از آنان تقدیر خواهد شد. امید است با ثبت این ایده در مرکز رشد قم تجاری‌سازی در زنجیره ارزش فرش دستباف صورت گیرد. 

وی افزود: اتفاقات خوبی در حوزه راه اندازی شرکت‌های دانش بنیان، استفاده از هوش مصنوعی، ایجاد خانه خلاق و... در سراسر کشور صورت گرفته است. اگر در هر شهری خانه خلاق ایجاد شود این هنر صنعت توسعه یافته و رشد اقتصادی  در کشور ایجاد می‌شود. هر کشوری را با یک نام و نشان می‌شناسند و ایران با هنر فرش دستباف در جهان شناخته می‌شود. امید است با همت مسئولین این المپیاد بین المللی شود. در زمینه صادارت فرش دستباف و در توسعه صادارت غیرنفتی اقدامات خوبی صورت گرفته است. اکثر نقش و نگارها در حوزه فرش بیانگر صلح، دوستی، وحدت و همدلی است. 

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha