• شنبه / ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۲ / ۰۱:۲۶
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1402022214289
  • خبرنگار : 50107

معاون سازمان جهاد کشاورزی استان مطرح کرد

خراسان رضوی رتبه اول خشکسالی در کشور را دارد/ رشد ۳۰ درصدی نرخ خرید تضمینی گندم

خراسان رضوی رتبه اول خشکسالی در کشور را دارد/ رشد ۳۰ درصدی نرخ خرید تضمینی گندم

ایسنا/خراسان رضوی معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: نرخ خرید تضمینی گندم در سال گذشته ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان بود و اکنون این قیمت ۱۵ هزار تومان اعلام شده که نسبت به سال گذشته بیش از ۳۰ درصد رشد دارد.

غلامحسین ساربان در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص نرخ خرید تضمینی گندم اظهار کرد: قیمت گندم اکنون توسط شورای سیاست‌‎گذاری تعیین می‌شود این درحالی است که در سال‌های گذشته این کار توسط شورای اقتصاد انجام می‌شد و در این شورا وزیر جهاد کشاورزی در جلسات شرکت می‌کرد و تصمیمات گرفته می‌شد.

وی افزود: از سه سال گذشته مجلس این اختیار را به شورای قیمت‌گذاری داد که ۸ تا ۹ نفر از نماینده تشکل‌ها در جلسات حضور یافته و قیمت‌ها به صورت کارشناسی بررسی و اعلام می‌شود. یکی از کشاورزانی که در شورای قیمت‌گذاری شرکت می‌کند از استان خراسان رضوی است.

ساربان بیان کرد: نرخ خرید تضمینی گندم در سال گذشته ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان بود و اکنون این قیمت ۱۵ هزار تومان اعلام شده که نسبت به سال گذشته بیش از ۳۰ درصد رشد دارد. این قیمت کاملا کارشناسی شده است. هنوز این قیمت به صورت کتبی اعلام نشده اما در گروه‌ها بارگذاری شده است. تنها یک اختلاف نظر کوچک در این قیمت وجود دارد که بخشی از این مبلغ را برای نهاده‌ها در نظر بگیرند یا مستقیم به کشاورز پرداخت کنند.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی ادامه داد: قیمت گندم باید با سایر محصولات رقیب خود تناسب داشته باشد، اگر قیمت گندم افزایش زیادی پیدا کند، قطعا نهاده‌های دامی و جو نیز افزایش شدیدی خواهند داشت و بخش دام به شدت آسیب خواهد دید.

وی با بیان اینکه در کشور بالغ بر یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن گندم خریداری شده است، عنوان کرد: وضعیت بارندگی در جنوب کشور بسیار خوب بوده، عملکرد قابل قبولی دارند و رشد چشمگیری در تولید گندم داشتند. برداشت گندم در خراسان رضوی هنوز شروع نشده اما برداشت جو شروع شده است.

ساربان اضافه کرد: پیش‌بینی ما برای برداشت گندم ۲۵ اردیبهشت ماه بود اما با توجه به سرمایی که پیش آمد برداشت از ۵ خرداد شروع خواهد شد. خراسان رضوی بدترین وضعیت بارندگی را در کشور دارد و رتبه اول خشکسالی کشور در اختیار ما است. در حال حاضر نسبت به دوره آماری سال گذشته میزان بارندگی بالغ بر ۵۱.۶ درصدکاهش دارد که قطعا خسارت‌هایی را به بخش کشاورزی وارد خواهد کرد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: در استان ۱۲۷ هزار و ۶۵۳ هکتار گندم آبی زیر کشت قرار دارد که اگرچه سرمای دی ماه، گرمای فروردین ماه و کاهش بارندگی را داشتیم اما با استقبال بسیار خوب کشت مواجه شد. پیش‌بینی ما این است ۴۵۰ هزار تن تولید گندم در استان تولید شود که از این میزان برای ۳۳۰ هزار تن خرید انجام خواهیم داد. همچنین ۷۵ هزار هکتار گندم در استان به صورت دیم کشت شد که حدود ۲۰ هزار هکتار قابلیت برداشت خواهد داشت.

پیش‌بینی کاهش حدود ۱۵ درصدی خرید گندم در خراسان رضوی نسبت به سال گذشته 

وی خاطرنشان کرد: در خراسان رضوی در سال ۱۴۰۱ با ۱۶۲ میلی‌متر بارندگی، ۳۷۳ هزار تن گندم خریداری شد. امسال پیش‌بینی می‌کنیم با این وضعیت ۳۳۰ هزار تن خرید داشته باشیم که نسبت به سال گذشته حدود ۱۵ درصد کاهش داریم. ۶۲ مرکز خرید در استان تعریف شده که ۳۰ مرکز دولتی و خصوصی و ۳۲ مرکز نیز متعلق به سازمان تعاون روستایی به عنوان مباشر فعال است. در زمینه کلزا نیز ۱۴ نقطه در مناطقی که کلزا کشت می‌شود، خرید انجام خواهند داد.

ساربان در خصوص پرداخت مطالبات کشاورزان تصریح کرد: مطالبات کشاورزان سال گذشته پرداخت و در استان بالغ بر ۳۹۵۰ میلیارد تومان پول گندم تحویل داده شده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha