• شنبه / ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۲ / ۰۹:۲۵
  • دسته‌بندی: زنجان
  • کد خبر: 1402022314403
  • خبرنگار : 50295

کاشت حلزون برای ۱۷ کودک زنجانی

کاشت حلزون برای ۱۷ کودک زنجانی

ایسنا/زنجان سرپرست امور توانبخشی بهزیستی استان زنجان گفت: خدمات توانبخشی پس از کاشت حلزون در کودکان با محدوده سنی ۳ سال، می‌تواند موجب رشد گفتار و زبان کودک شود که این اقدام توانمندسازی فرد در جامعه را به دنبال خواهد داشت.

شهرام رجبی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به کاشت حلزون برای کودکان زیر ۳ سال، اظهار کرد: سازمان بهزیستی به عنوان متولی امور توانبخشی افراد دارای معلولیت بعد از ارزیابی و تشخیص کم‌شنوایی، مداخلات تخصصی توانبخشی را در تأمین وسیله کمک شنوایی همچون سمعک و آموزش‌های لازم به خانواده و کودک ناشنوا در مراکز دولتی و غیردولتی را انجام می‌دهد.

وی با بیان اینکه در سال گذشته برای ۱۷ کودک کاشت حلزون و برای ۸۰ فرد ناشنوا نیز قطعات کاشت حلزون تهیه شده است، افزود: تعدادی از کودکان دچار کم‌شنوایی بسیار عمیق هستند که در این صورت امکان استفاده از وسیله کمک‌شنوایی مانند سمعک برای آن‌ها وجود ندارد و اثرگذاری آن بسیار ناچیز است و چون در این کودکان رشد زبان و گفتار صورت نمی‌گیرد، راه ارتباطی آن‌ها اغلب زبان اشاره است.

این مسئول با بیان اینکه سال گذشته نزدیک به ۲ هزار نفر از افراد دارای معلولیت از لوازم کمک توانبخشی همچون لوازم بهداشتی، ویلچر، سمعک، عصای نابینایان، ارتز و پروتز و ... برحسب نوع و شدت معلولیت بهره‌مند شدند، تصریح کرد: کاشت حلزون با انجام عمل جراحی و قرار دادن پروتز خاص در حلزون گوش انجام می‌شود و خدمات توان‌بخشی پس از کاشت در کودکان با محدوده سنی ۳ سال، می‌تواند موجب رشد گفتار و زبان کودک شود که توانمندسازی فرد را در جامعه را به دنبال دارد.

سرپرست امور توانبخشی بهزیستی استان زنجان با بیان اینکه از سال ۱۴۰۱ جراحی کاشت حلزون برای کودکان زیر سه سال رایگان و این امر با معرفی‌نامه بهزیستی در شهر رشت بدون نوبت انجام می‌گیرد، ادامه داد: در توانبخشی مبتنی بر خانواده نیز، اشخاص حقیقی یا حقوقی با کسب مجوز از سازمان بهزیستی خدمات توانبخشی و مراقبتی در منزل را توسط مراقبان آموزش‌دیده زیر نظر کارشناس تخصصی علوم مراقبت و توان‌بخشی با مشارکت اعضای خانواده به افراد با معلولیت جسمی حرکتی، بیماری روانی مزمن، افراد دارای اختلالات هوشی رشدی (ذهنی) و افراد سالمند معلول با معلولیت شدید و خیلی شدید و افراد دارای اختلالات طیف اوتیسم ارائه می‌دهند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha