• یکشنبه / ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۲ / ۰۸:۱۲
  • دسته‌بندی: خوزستان
  • کد خبر: 1402022415122
  • منبع : نمایندگی خوزستان

همه نمایشنامه‌های عزت‌الله مهرآوران در یک کتاب

همه نمایشنامه‌های عزت‌الله مهرآوران در یک کتاب

ایسنا/خوزستان کتاب «۲۸/۲/۱۸» مجموعه نمایشنامه‌های عزت‌الله مهرآوران است که هم شامل متون پیش‌تر منتشر شده‌ او می‌شود و هم دربردارنده‌ نمایشنامه‌های دیگری است که پیشتر هرگز چاپ و خوانده نشده بودند.

به گزارش ایسنا، کتاب حاضر ۱۴ نمایشنامه را دربرمی‌گیرد که از ابتدای دهه‌ ۱۳۵۰ تا اواخر دهه‌ ۱۳۹۰ نوشته‌ شده‌اند.

«خطر مجسمه عبید جدی است»، «طومار حیرت به خط غبار» و «لال بهیگ» نمایشنامه‌هایی هستند که عزت‌الله مهرآوران در دهه‌ ۱۳۵۰ نوشته. نمایشنامه‌ دیگر مجموعه‌ پیش‌رو «غربت» است که در دهه‌ ۱۳۶۰ نوشته شده و در دهه‌ ۱۳۷۰ به روی صحنه رفته. «نفت و شقایق»، «این عروسک»، «کپر»، «من برای جنگ آرشه نمی‌کشم»، «من دوربین عکاسی» و «در گنبد صندلی» دیگر نمایشنامه‌های این مجموعه را تشکیل می‌دهند.

به نوشته کتابراه، «۲۸/۲/۱۸» مجموعه نمایشنامه‌های عزت‌الله مهرآوران یک سال پس از درگذشت نویسنده به انتشار رسید. در مقدمه کتاب اشاره شده که او علاقه‌ زیادی داشت تا به عنوان نویسنده هم شناخته شود. این کتاب بخش مهمی از زندگی حرفه‌ای او را دربردارد و قدرت قلم و نبوغ نویسندگی‌اش را نشان می‌دهد. این اثر را نشر آواژ چاپ کرده است.

عزت‌الله مهرآوران در سال ۱۳۲۸ در مسجدسلیمان متولد شد. او از جوانی وارد سینما شده و بازیگری را آغاز کرد. بیشتر شهرت مهرآوران به خاطر حضور در سریال‌های تلویزیونی است. «وضعیت سفید»، «لیسانسه‌ها» و «فوق‌لیسانسه‌ها» از معروف‌ترین آثار او هستند. مهرآوران در دهه‌ ۱۳۷۰ در چندین فیلم سینمایی کمدی مثل «مرد عوضی» و «مومیایی ۳» هم بازی کرده اما نویسندگی یکی از علاقه‌مندی‌های همیشگی او بوده و از دهه‌ ۱۳۵۰ به شکل مستمر نمایشنامه نوشته است. برخی از متون او منتشر شده یا به روی صحنه اجرا شده‌اند. «ابریشم بانو»، «لیکو» و «قصد» از جمله نمایشنامه‌های منتشر شده‌ او هستند. عزت‌الله مهرآوران نشان درجه ‌یک هنری را از وزارت ارشاد دریافت کرده بود. او در مهر سال ۱۴۰۰ در تهران درگذشت.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha