• یکشنبه / ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۲ / ۰۹:۲۸
  • دسته‌بندی: چهارمحال و بختیاری
  • کد خبر: 1402022415199
  • خبرنگار : 50454

وجود ۱۳۰۵ دانش‌آموز استثنایی در چهارمحال و بختیاری

وجود ۱۳۰۵ دانش‌آموز استثنایی در چهارمحال و بختیاری

ایسنا/چهارمحال و بختیاری رئیس اداره آموزش و پرورش استثنایی چهارمحال و بختیاری گفت: در حال حاضر در استان ۱۳۰۵ دانش‌آموز در ۵۰ مدرسه با نیازهای ویژه در قالب هفت گروه دانش‌آموزی نابینا، ناشنوا، جسمی و حرکتی، کم توان ذهنی، چند معلولیتی، اختلالات رفتاری و اختلالات یادگیری در ۲۳۷ کلاس درسی تحت پوشش قرار گرفته‌اند.

عباس داوطلب در گفت‌وگو با ایسنا درخصوص مشکلات مدارس استثنایی موجود در چهارمحال و بختیاری اظهار کرد: موضوع کرونا نه تنها در مدارس استثنایی بلکه به صورت کلی آسیب‌های بسیاری به همراه داشت اما خوشبختانه پس از شرایط کرونا و تشکیل کلاس‌های درس پوشش تحصیلی در مدارس استثنایی استان افزایش پیدا کرد.

رئیس اداره آموزش و پرورش استثنایی چهارمحال و بختیاری افزود: در زمان شیوع بیماری کرونا پوشش تحصیلی مدارس استثنایی در استان به کمتر از ۶۰ درصد رسید درحالی که این رقم درحال حاضر بیش از ۸۸ درصد است چراکه جامعه متوجه شد معلمان درواقع نفس جامعه هستند و والدین در زمان شیوع بیماری کرونا به این نکته دست یافتند که حضور در مدارس تا چه اندازه برای دانش‌آموزان با نیازهای ویژه موثر است.

وی ادامه داد: درحال حاضر در چهارمحال و بختیاری ۱۳۰۵ دانش‌آموز در ۵۰ مدرسه با نیازهای ویژه در قالب هفت گروه دانش‌آموزی نابینا، ناشنوا، جسمی و حرکتی، کم توان ذهنی، چند معلولیتی، اختلالات رفتاری و اختلالات یادگیری در ۲۳۷ کلاس درسی تحت پوشش قرار گرفته‌اند.

داوطلب با اشاره به مهم‌ترین برنامه‌ریزی که در سال جاری برای مدارس استثنایی چهارمحال و بختیاری انجام شده، عنوان کرد: در سال جاری موضوع ایاب و ذهاب این دانش‌آموزان پیگیری شد و یک مینی‌بوس ۱۹ نفره در اختیار ناوگان حمل و نقل اداره آموزش و پرورش استثنایی استان قرار گرفت تا به این صورت ایاب و ذهاب دانش‌آموزان بدون دغدغه انجام شود.

رئیس اداره آموزش و پرورش استثنایی چهارمحال و بختیاری اضافه کرد: یکی دیگر از موضوعاتی که در سال جاری برای تسهیل در ایاب و ذهاب دانش‌آموزان استثنایی استان صورت گرفت این بود که از طریق شهرداری شهرکرد برای آن‌ها کارت‌های رایگان شهروندی صادر شد و با استفاده از این کارت‌ها دانش‌آموزان می‌توانند به صورت رایگان از ناوگان حمل و نقل شهرداری استفاده کنند.

وی تصریح کرد: تمامی ۵۰ مدرسه استثنایی موجود در چهارمحال و بختیاری متناسب با شرایط دانش‌آموزان ساخته شده‌اند برای مثال دو مدرسه سینا واقع در شهرکرد و مدرسه امید در بروجن ویژه دانش‌آموزان نابینا ساخته شده‌اند و شرایطی مانند هم‌کف بودن و مناسب‌سازی فیزیکی جهت رفت و آمد دانش‌آموزان نابینا فراهم شده است همچنین این مدارس در تمامی مناطق ۱۷ گانه آموزشی استان قرار دارند مثلا در ناحیه دو شهرکرد ۹ مدرسه و در اردل دو مدرسه وجود دارد.

داوطلب با بیان اینکه سرانه فضای آموزشی مدارس استثنایی چهارمحال و بختیاری از ۷.۸ مترمربع به ۱۰ متر مربع رسیده است، یادآور شد: درحال حاضر مراحل سفت‌کاری مدرسه تابان واقع در گندمان به اتمام رسیده و پیمانکار پروژه وارد اجرای نازک‌کاری طرح شده است و براساس قول پیمانکار پروژه تا مهر ماه سال ۱۴۰۲ به اتمام خواهد رسید و دانش‌آموزان با نیازهای ویژه منطقه گندمان می‌توانند از این مدرسه مناسب‌سازی شده استفاده کنند.

رئیس اداره آموزش و پرورش استثنایی چهارمحال و بختیاری بیان کرد: مدرسه استثنایی موجود در خانمیرزا درواقع در شیفت مخالف مدرسه عادی فعالیت دارد به همین جهت با پیگیری‌های انجام شده قطعه زمینی به مساحت ۱۵۰۰ متر تهیه شده و امیدواریم با مشارکت خیرین در این منطقه نیز مدرسه‌ای نوساز ویژه دانش‌آموزان استثنایی ساخته شود.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه برخی مدارس عادی موجود در چهارمحال و بختیاری نیز به بازسازی نیاز دارند می‌توان گفت مدارس استثنایی نیز از این موضوع مستثنی نیستند و مدارسی در استان وجود دارند که مدت زیادی از سال ساخت آن‌ها گذشته اما فعلا شرایط موجود اجازه تخریب و بازسازی وجود ندارد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha