• یکشنبه / ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۲ / ۱۱:۰۲
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1402022415320
  • خبرنگار : 50107

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی:

فردوسی ایرانی بودن را هم‌سنگ انسانیت قرار داد

فردوسی ایرانی بودن را هم‌سنگ انسانیت قرار داد
عکس از آرشیو

ایسنا/خراسان رضوی مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی گفت: فردوسی با شاهنامه سنت‌ها و آداب ایرانی را زنده نگاه داشت و باید گفت که هنر بزرگ فردوسی این است که ایرانی بودن را در کنار انسانیت قرار داد.

محمد حسین‌زاده، امروز، ۲۴ اردیبهشت ماه، در همایش بازشناسی نقش شاهنامه فردوسی در هویت ملی که در دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد، اظهار کرد: فردوسی تنها داستان نگفته و حماسه‌سرایی نکرده بلکه جای‌جای دیوان وی پر از حکمت و اندرز است. اینکه ادبا و دانشمندان قدیم ما قبل از نامشان عنوان حکیم می‌آمد، به همین دلیل بوده است.

وی افزود: ما در خراسان بزرگ مفتخریم که مرزهای خراسان، مرزهای فعلی نیست چون مرزهای کنونی به واسطه اتفاقات ۲۰۰ سال گذشته به این محدودیت‌ها رسیده است. مرزهای خراسان فراتر از مرزهای جغرافیایی بوده و سرحداتی که فردوسی گسترده فراتر از این‌هاست. فردوسی میراث عظیمی برای ما به جا گذاشته است.

حسین‌زاده بیان کرد: امسال از این زاویه می‌خواهیم به شاهنامه بپردازیم که فردوسی برای هویت ایرانیان در طول این ۱۰۰۰ سال چه معجزه‌ای را رقم زده چون اگر فردوسی نبود، بسیاری از لغات در طول تاریخ از بین می‌رفت. باید توجه داشت زبان یکی از شاخه‌های هویت ملی است. اگر فردوسی نبود، روحیه دلاوری و حماسی سربازان و سرداران این کشور دچار خدشه و مرزها از آنچه امروز به عنوان ایران می‌شناسیم، کوچک‌تر می‌شد و کشوری تکه‌پاره‌تر به ما می‌رسید.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی گفت: توجه فردوسی به سنت‌ها و آداب ایرانی در اثر خود موجب شد تعصب و عشق با این خاک رقم بخورد. حکیم توس آنچنان اثر گران‌سنگی به جا گذاشت که هنرمدان مختلف از او الهام گرفتند و شاخه‌های هنری را پربار کردند.

امسال همایش فردوسی جنبه‌های فرهنگی، هنری و اجتماعی را نیز در بر می‌گیرد

فرزاد قائمی، دبیر علمی همایش، در ادامه عنوان کرد: طراحی و ایجاد ساختار همایش فردوسی از آذر ماه سال ۱۴۰۱ آغاز شد. دانشگاه فردوسی مشهد در ۲۵ سال‌ گذشته در این روز میزبان نشست‌هایی با محوریت بزرگداشت فردوسی بود اما در تمام این سال‌ها ساختاری این چنین شکل نگرفته است. نقش استاد یاحقی در این همایش‌ها غیر قابل انکار است.

وی ادامه داد: با توجه به چنین نیازی امسال چنین ساختاری ایجاد کردیم تا همایش فردوسی صرفا علمی نباشد بلکه جنبه‌های فرهنگی، هنری و اجتماعی آن را نیز در بر گیرد. با توجه به اهمیت شاهنامه در تکوین هویت ملی ایران و ضرورت بازنگری آن در عصر حاضر، امسال همایش بر بازشناسی نقش شاهنامه در هویت ملی متمرکز شد. این همایش با پیشینه بیش از ۲ دهه و سابقه ۲۵ سال برگزاری تا امروز صاحب هویتی در شناسنامه علمی شده است. چنین پیشینه‌ای ساختار متمرکزی طلب می‌کرد که امسال شکل گرفته است.

قائمی خاطرنشان کرد: کمیته علمی همایش تصمیم گرفت دریافت مقالات را پس از برگزاری همایش تا ۱۰ مرداد ماه تمدید کند. در فاصله کمتر از ۲ ماه ۱۱۰ مقاله و چکیده مقاله دریافت شد که نسبت به سال‌های گذشته رشد زیادی داشته است. از این ۱۱۰ مقاله، ۹۰ مقاله شامل متن کامل بود. جلسات علمی در روزهای ۲۵ و ۲۶ اردیبهشت سال جاری برگزار و ۴۰ سخنرانی علمی در این ۲ روز ارائه می‌شود. اصلی‌ترین خروجی همایش مقالات همایش بوده که در سه جلد، جلد نخست در ۱۵ تیر ماه و جلدهای دوم و سوم ۲۷ شهریور ماه منتشر خواهد شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha