• دوشنبه / ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۲ / ۱۰:۴۰
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1402022516034
  • خبرنگار : 50081

دبیر انجمن علمی مهندسی مکانیک دانشگاه فردوسی تشریح کرد

استارتینو؛ پلی از دانشگاه به صنعت

استارتینو؛ پلی از دانشگاه به صنعت

ایسنا/خراسان رضوی دبیر انجمن علمی مهندسی مکانیک دانشگاه فردوسی گفت: رویداد «استارتینو» این‌گونه است که با شرکت یا ارگان صنعتی ارتباط برقرار ‌کنیم و این امر باعث می‌شود حضور دانشجویان در شرکت‌های صنعتی هموار شود.

سید عماد هاشمی در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص فعالیت‌های انجمن علمی مهندسی مکانیک دانشگاه فردوسی مشهد، اظهار کرد: چندین سال است که انجمن علمی در حوزه‌های مختلف آموزش، ارتباط با صنعت، مسابقات و همچنین برگزاری همایش‌ها فعالیت می‌کند. فعالیت‌هایی که به صورت ویژه در بخش ارتباط با صنعت طراحی و پیگیری کردیم، رویدادی است تحت عنوان "استارتینو" با شعار «از دانشگاه تا صنعت در ۶ گام». استارتینو شروعی نو در ارتباط با صنعت است.

وی بیان کرد: رویداد استارتینو با اهداف مختلفی مانند معرفی دانشجویان مستعد و حل چالش نیروی انسانی شرکت‌ها کار را در پیش گرفته است. این رویداد باعث می‌شود که شرکت‌ها با تیم‌های دانشجویان پژوهشی دانشکده مهندسی آشنا شوند و با یکدیگر همکاری‌هایی را داشته باشند. در واقع رویداد استارتینو این ‌گونه است که با شرکت یا ارگان صنعتی ارتباط برقرار و سپس در ۶ مرحله برنامه‌های مختلف را اجرا می‌کنیم.

دبیر انجمن علمی مهندسی مکانیک دانشگاه فردوسی مشهد ادامه داد: گام اول نشست معرفی کارخانه است که در دانشگاه سمیناری برگزار می‌شود و شرکت خود را معرفی می‌کند. گام دوم بازدید از کارخانه است که دانشجویان از خط تولید شرکت‌ها بازدید می‌کنند. گام سوم محک دانشجو است که لیست پروژه‌ها از دانشگاه دریافت و توسط انجمن اطلاع‌رسانی می‌شود و دانشجویان برحسب علاقه و توانمندی خود پروژه‌ها را انتخاب و برای همکاری اعلام آمادگی می‌کنند.

هاشمی اضافه کرد: گام چهارم نشست صنعت و دانشگاه است که جلسه‌ای میان اساتید و مسئولان دانشگاهی با مسئولین و عوامل کارخانه برگزار می‌شود تا بتوانیم برای حل چالش‌ها و ریشه‌یابی مشکل بزرگ عدم وجود ارتباط قوی میان صنعت و دانشگاه، همفکری کنیم و در صورت حصول نتیجه، تفاهم‌نامه‌ای در این خصوص منعقد می‌شود. گام پنجم کارآموزی برای دانشجویان است و دانشجویانی که با شرکت آشنا شدند، می‌توانند با دید بهتر اعلام آمادگی کنند و کارآموزی خود را در آن بگذرانند. گام ششم هم جذب و استخدام دانشجویان در شرکت‌ها است.

وی با بیان اینکه به طور کلی «استارتینو» حوزه ارتباط با صنعت را پوشش می‌دهد، گفت: شرکت‌های دانش‌بنیان بزرگ صنعتی به سطحی رسیده‌اند که خودشان از دانشی برخوردار هستند اما نیروی انسانی ندارند و نمی‌توانند آن دانش را با همکاری دانشجویان مستعد و توانمند توسعه دهند. بنابراین این رویداد می‌تواند در سطح کلان اقداماتی را انجام دهد تا جنبه صنعتی و تولیدی داشته باشد.

دبیر انجمن علمی مهندسی مکانیک دانشگاه فردوسی مشهد همچنین در مورد مسابقاتی که تا کنون از سمت این انجمن برگزار شده است، بیان کرد: شاخص‌ترین مسابقه ما ساخت ستون ماکارونی است که تاکنون ۴ دوره برگزار شده است. در مسابقات ستون ماکارونی دانشجویانی از کرمانشاه، تبریز و شهرستان‌های اطراف مشهد مانند قوچان و همچنین دانشگاه‌های شریف و باهنر کرمان شرکت کرده بودند.

هاشمی خاطرنشان کرد: ما هر ساله در بخش آموزشی، دوره‌هایی را برای یادگیری نرم‌افزارها و همچنین کارگاه‌های مهارتی و عملی برگزار می‌کنیم و به این نتیجه رسیده‌ایم که حتی می‌توانیم این برنامه‌ها را هدفمندتر اجرا کنیم. به همین دلیل با مشاوران و اساتید نشست‌هایی را برگزار کردیم که خروجی آن کمپ‌های آموزشی شد تا گرایش‌های مختلف شرکت کنند و آموزش‌های لازم را متناسب با رشته خود ببینند تا بتوانند با یادگیری مهارت‌ها به اهداف خود دست پیدا کنند و راحت‌تر وارد صنعت شوند. 

دبیر انجمن علمی مهندسی مکانیک دانشگاه فردوسی مشهد با اشاره به مشکلات انجام کارهای دانشجویی داوطلبانه، اظهار کرد: انجمن‌ها، تشکل‌های دانشجویی هستند و دانشجویان با تمام دغدغه‌ها و مشکلاتی که دارند به صورت داوطلبانه دور هم جمع می‌شوند و زمان خود را صرف می‌کنند تا دغدغه و مشکلی را از این مملکت حل و مسیر پیشرفت دانشجویان را هموار کنند. مسئولان مربوطه باید ما را درک کنند و دغدغه‌های دانشجویان را افزایش ندهند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha