• چهارشنبه / ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۲ / ۰۹:۰۷
  • دسته‌بندی: خراسان جنوبی
  • کد خبر: 1402022717038
  • منبع : نمایندگی خراسان جنوبی

به بهانه روز جهانی ارتباطات و روابط عمومی؛‌

خلاقیت را در این بخش سازمان نادیده نگیریم

خلاقیت را در این بخش سازمان نادیده نگیریم

ایسنا/خراسان جنوبی روابط عمومی جایگاه مغتنمی در سازمان‌های اداری است که می‌تواند با اندکی خلاقیت سازمان را به سمت پیشرفت سوق دهد.

روابط عمومی بخشی از وظایف مدیریت سازمان است. عملی ممتد، مداوم و طرح‌ریزی شده است که از طریق آن، افراد سازمان‌ها می‌کوشند تا تفاهم و پشتیبانی کسانی را که با آن‌ها سروکار دارند، به دست آورند.

به گزارش ایسنا، نخستین روابط عمومی در ایران به طور رسـمی در مرداد ماه سال ۱۳۳۲ شمسی در شرکت سابق نفت ایران آغاز به کار کرد و اولین گردانندگان آن دکتر نطقی استاد علوم ارتباطات و شاعر و نویسنده معاصر مرحوم ابوالقاسم حالت بودند که بعدا استاد ابوالفضل مرعشی نیز به این جمع پیوست.

اگرچه برخی از نظر هدف و عملکرد تبلیغات و روابط عمومی را متفاوت نمی‌بینند و یا برخی این دو موضوع را آنقدر در هم تنیده می‌دانند که به سادگی نمی‌توان آن‌ها را از هم تشخیص داد، اما هر یک مقوله‌ای جدا با اهداف خاص خود هستند و باید به این نکته مهم توجه کرد که فلسفه روابط عمومی مردم‌داری است که اگر به سمت تبلیغات  پیش روی کنیم به جای ارتباطی مشارکت‌آمیز، ارتباطی سلطه‌آمیز با مردم خواهیم داشت.

روابط عمومی از مدیریت جدا نیست

محمدرضا فروزش، ‌رییس روابط عمومی محیط زیست خراسان جنوبی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد:‌ روابط عمومی از مدیریت جدا نیست و باید در ارتباط با مردم، مدافع سازمان و در ارتباط با مدیران، نقش مدعی العموم را به خود بگیرد.

وی افزود:‌ انگیزه اعمال انسانی اغلب احساسات است نه منطق، بنابراین کارشناس روابط عمومی باید عکس العمل‌ها را به حساب آورد و بکوشد تا تفسیرهای مختلف را پیش بینی کند.
 
رییس روابط عمومی محیط زیست خراسان جنوبی بیان کرد: هدف فعالیت‌های روابط عمومی در یک سازمان باید چنان باشد که کارکنان منافع خود را با سازمان یکی بداند؛‌ به عبارت دیگر معتقد بشوند که ضرر مؤسسه ضرر آن‌ها و نفع مؤسسه منفعت آن‌هاست.
 
فروزش با بیان اینکه همیشه در پشت سر روابط عمومی کاردان و موثر، مدیریتی آگاه و مدبر وجود دارد و بدون این پشتیبان، کوشش‌های روابط عمومی به جایی نخواهد رسید،‌ ادامه داد:‌ قدرت روابط عمومی در صلاحیت و صمیمیت آن است، با کوشش خردمندانه چنین روابط عمومی‌هایی می‌توان در مردم اعتقادی بوجود آورد که همواره به اقدامات مؤسسه و مدیران آن خوشبین بوده و اعتماد کنند.
 
چالش‌هایی که باید از روابط عمومی دور شود

مهدی محمدزاده، ‌مسئول روابط عمومی اداره کل دامپزشکی خراسان جنوبی نیز به ایسنا گفت: ‌نامگذاری روزی با عنوان روابط‌عمومی در تقویم مناسبت‌ها مبین ماهیت و جایگاه ارزنده روابط عمومی است.

وی با بیان اینکه این روز فرصتی برای اندیشیدن به جایگاه روابط عمومی که قلب تپنده هر دستگاه، نهاد یا سازمانی است،‌ تصریح کرد: امروزه با توجه به توسعه تکنولوژی و بروز و ظهور ابزارهای پیشرفته در عرصه ارتباطات و اطلاع‌رسانی، زمینه‌های تعامل با مخاطب برون سازمانی فراهم‌تر شده و در این میان روابط عمومی دستگاهی موفق‌تر است که بهتر بتواند از این ظرفیت و توان برای دریافت نیازهای جامعه مخاطبین و ارائه پاسخ درست و منطقی و به موقع مدیر دستگاه به درخواست‌های عمومی بهره ببرد.

محمدزاده ادامه داد: روابط عمومی که در وظیفه ذاتی خود، حکم مشاور و رایزن مدیر دستگاه را دارد، با استفاده از این جایگاه به خوبی می‌تواند در تنویر افکار عمومی نقش ایفا کند و با انتقال اطلاعات درست از عملکرد دستگاه تابعه خود، راه را بر خطا ببندد و مانع تکثیر اخبار ناصحیح و تشویش اذهان عمومی شود؛‌ در این میان، آن چه می‌تواند به توفیق روابط عمومی یک دستگاه کمک کند، همراهی و مساعدت رسانه‌ها است.

وی تصریح کرد: در خراسان جنوبی، این مهم در حد قابل قبولی در حال رقم خوردن است و اغلب فعالان حوزه روابط عمومی، از ظرفیت رسانه‌ها به درستی بهره می‌گیرند و رسانه‌ها نیز در دریافت اطلاعات درست، روابط عمومی را در اولویت کار خود قرار می‌دهند.

محمدزاده ادامه داد:‌ عدم یا کمبود نیروی متخصص در حوزه روابط عمومی، تعدد وظایف و مسئولیت‌ها، موازی کاری، عدم امکانات و تجهیزات بروز و عدم اعتقاد مدیران به جایگاه روابط عمومی از جمله چالش‌های موجود در حوزه روابط است.

جایگاه روابط عمومی با مخاطب معنا می‌یابد

محمد طالبی، روابط عمومی ورزش و جوانان خراسان جنوبی نیز به ایسنا گفت: ‌ کلمه روابط عمومی و اطلاع رسانی با حضور دائم در مناسبت‌ها و برنامه‌های فرهنگی مختلف عجین شده است.

وی افزود:‌ در سالیان گذشته که رسانه‌های ارتباطی و اطلاع رسان کمتر بودند رسانه ذائقه و سلیقه مخاطب را شکل می‌داد اما در حال حاضر، انتخاب فقط و فقط به دست مخاطب است و در این بین جایگاه روابط عمومی حرفه‌ای گری را تعریف می‌کند که توانسته باشد پیام خویش را با ذائقه مخاطب تطبیق داده و در این آشفته بازار اطلاعات، به موقع به گوش اعضای جامعه هدف، برساند.

طالبی یادآور شد:‌ البته باز هم باید بر این نکته دقت داشت که هوشمندی روابط عمومی‌ها فقط به اطلاع رسانی خلاصه نمی‌شود بلکه تلاش در گذار صحیح و حرفه‌ای از مسائل ارتباطی سازمان در راستای رفع دغدغه مخاطب یکی از اصول هوشمندی روابط عمومی محسوب می‌شود.

ضرورت آسیب‌شناسی برای توانمندسازی

حامد عارفی‌نیا؛ مدیر روابط عمومی جهاد کشاورزی خراسان جنوبی نیز به ایسنا گفت: ‌روابط عمومی خلاق و پویا در پی ارتقای بخش‌های مختلف سازمانی، از طریق ارائه تصویر درست و واقعی از سازمان و نیز ارائه سیستم نظرسنجی و بازخوردگیری است.

وی ادامه داد:‌ از این منظر می‌توان روابط عمومی را پل ارتباطی سازمان با افکار عمومی دانست که در راستای رسالت سازنده خود در ارتقا و پیشرفت سازمان موانع پیش رو را شناسایی کرده و به عنوان مشاور امین سازمان، در جهت رفع موانع گام برمی‌دارد.

عارفی نیا تصریح کرد: ‌علاوه بر این روابط عمومی نقش مؤثری در پویایی و تحرک درون سازمانی دارد؛ در واقع روابط عمومی حلقه طلایی ارتباطات اجتماعی درون سازمانی و برون سازمانی است که به ایجاد فضای تفاهم و گفتگو میان افراد سازمان و اجتماع کمک می‌کند.

وی بیان کرد: نامگذاری یک روز به نام روز ارتباطات و روابط عمومی، فرصت مغتنمی است تا اندیشمندان و مسئولان و دست‌اندرکاران به موضوع آسیب‌شناسی این عرصه نیز توجه کنند تا با توانمندسازی هر چه بیشتر روابط عمومی‌ها، کمک به نهادینه شدن جایگاه و ساختار آن‌ها در راستای حل مشکلات گامی مؤثر در راستای رشد و توسعه سازمانی و اجتماعی بردارند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha