• چهارشنبه / ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۲ / ۱۶:۴۴
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1402022717606
  • خبرنگار : 50619

معاون وزیر علوم:

نیشابور نقش مهمی در شکل‌گیری فرهنگ و تمدن ایرانی‌اسلامی دارد

نیشابور نقش مهمی در شکل‌گیری فرهنگ و تمدن ایرانی‌اسلامی دارد

ایسنا/خراسان رضوی معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: نیشابور نقشی عظیم و بی‌بدیل در شکل‌گیری فرهنگ و تمدن ایرانی‌اسلامی داشته است.

عبدالحسین کلانتری چهارشنبه، ۲۷ اردیبهشت‌ ماه، در دومین جشنواره ملی خیام نیشابوری که در سالن همایش‌های دانشگاه نیشابور برگزار شد، با اشاره به عناصر هویتی ستایش‌برانگیز فرهنگ و تمدن ایرانی‌اسلامی بیان کرد: اهالی دانشگاه باید نسبت خود را با تاریخ و تمدن ایرانی‌اسلامی شناسایی کنند و تلاش کنند دریابند خیام چه نسبتی با دانشگاه و ما دارد و رد پای خیام و دیگر مشاهیر در دانشگاه‌های‌مان کجاست؟

معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به این روایت غرب که می‌گوید دانشگاه به مثابه نظام آموزشی جدید بر خاکروبه‌های سنت بنا شده، ادامه داد: باید توجه داشت که یک نسبتی بین دانشگاه و نهاد کهن علم وجود دارد و هنوز متفکران غرب در دیالوگ با متفکران قرون وسطی و پیش از آن قرار گرفته‌اند.

کلانتری تاکید کرد: اگر گسستی هم در غرب صورت گرفت، مبتنی بر گفت‌وگو بود اما نگاه ما به گذشته و نهاد علم، نگاه نوستالژیک و محدود به عکس گرفتن با آرامگاه مشاهیر شده است.

وی با بیان اینکه هرچند نظام آکادمیک ما علامه پرور بود اما امروز «دانشگاه‌زده» شده، گفت: مواجهه نابهنگام ما با مدرنیته موجب شکل‌گیری یک تشتت و دوگانگی شد؛ هرچند برای رفع آن پیشنهاد وحدت حوزه و دانشگاه ارائه شد اما دانشگاه که یک میهمان ناخوانده وارداتی بود  چه‌بسا نسبتی با ما نداشت و بسیاری از نظام‌های سنتی ما را سرنگون کرد. دقیقا در حالی که در غرب بازگشت به دانش سنتی صورت گرفت، در ایران این دوگانگی مانع از بهره‌وری صحیح از ۲ نهاد حوزه و دانشگاه شد.

کلانتری گفت: اگر دنبال بنای دانشگاه حکمت‌بنیان هستیم، باید گفت‌وگوی میان حوزه و دانشگاه را به صورت جدی دنبال کنیم.

وی با بیان اینکه در چنین نگاهی ایران ما قدرتمند می‌شود وگرنه در ریل‌گذاری غرب، ما به دستاوردی نخواهیم رسید، اضافه کرد: نیشابور ظرفیت ایجاد این پل ارتباطی و زمینه‌سازی جهت پیوند حوزه و دانشگاه را دارد.

باید شخصیت‌هایی همانند خیام پرورش دهیم

رئیس دانشگاه نیشابور نیز در این جشنواره ملی که با محوریت خیام‌شناسی برگزار شد، تصریح کرد : باید تلاش کنیم در جامعه امروز شخصیت‌هایی همانند حکیم عمر خیام پرورش دهیم.

محمدحسین رحمانی‌دوست اظهار کرد: با توجه به اینکه یکی از رشته‌های علمی فعالیت خیام نیشابوری نجوم و تهیه تقویم جلالی بود، در دانشگاه نیشابور برنامه‌ریزی کرده‌ایم تا در سال‌های آینده مجموعه‌ای از فعالیت‌های خیام مانند ریاضیات، شعر و عرفان را بررسی کنیم.

وی عنوان کرد: این دوره ۱۲ مقاله توسط اساتید به دبیرخانه جشنواره ارسال و در نهایت ۹ مقاله برای ارائه پذیرفته شد.  

در حاشیه جشنواره با حضور معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری از سردیس حکیم عمر خیام نیشابوری که با دستان استاد جعفر نجیبی، از اعضاء هیات‌ علمی دانشگاه نیشابور، تهیه شده بود، رونمایی شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha