• دوشنبه / ۱ خرداد ۱۴۰۲ / ۱۱:۳۵
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1402030100312
  • خبرنگار : 50355

/ اول خرداد، روز جهانی تنوع زیستی/

چه خطراتی تنوع زیستی پرندگان مشهد را تهدید می‌کند؟

چه خطراتی تنوع زیستی پرندگان مشهد را تهدید می‌کند؟
عکس آرشیوی است.

ایسنا/خراسان رضوی معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی اداره‌کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی با اشاره به مهمترین مخاطراتی که تنوع زیستی پرندگان شهرزی مشهد را تهدید می‌کند، گفت: انواع آلودگی‌ها از جمله آلودگی هوا، آلودگی صوتی، افزایش سموم دفع حشرات در بوستان‌ها و کاهش طعمه‌ها و منابع غذایی پرندگان، بلندمرتبه‌سازی و همچنین عدم توزیع مناسب فضای سبز شهری در تمام مناطق شهری از اساسی‌ترین تهدیدها برای زیست پرندگان به‌شمار می‌رود.

محمد عرفانی در گفت‌وگو با ایسنا عنوان کرد: گستره ایران در تلاقی سه منطقه جانوری اورینتال (OR)، پالئارکتیک غربی (WP) و آفروتروپیکال (AF) واقع شده است. از این رو کشور ما از تنوع زیستی خوبی برخوردار است که این تنوع شامل تنوع در آبزیان (آب‌های داخلی) دریای خزر، خلیج فارس و دریای عمان و همچنین تنوع پرندگان، دوزیستان، خزندگان و پستانداران می‌شود.

وی افزود: خراسان رضوی در موقعیت شمال شرقی کشور و در محدوده منطقه جانوری پالئارکتیک واقع شده است؛ بنابراین دارای تنوع سرزمینی مناسبی است و به دلیل تنوع ارتفاعی و آب و هوایی، بیابانی، کوه‌های مرتفع و مناطق کوهستانی، جنگل‌ها، درخت‌زارها و مراتع وسیعی که دارد، از بابت زندگی انواع گونه‌های پرندگان از تنوع خوبی برخوردار است.

عرفانی افزود: از ۵۵۸ گونه پرنده کشور بیش از ۲۳۰ گونه آن در خراسان رضوی شناسایی شده‌اند که از این تعداد ۲۶ گونه در لیست قرمز IUCN (اتحادیه جهانی حفاظت از طبیعت) قرار دارند.

وی درباره تنوع زیستی پرندگان شهرزی مشهد خاطرنشان کرد: به نظر می‌رسد شهر مشهد از نظر تعداد گونه و تنوع گونه‌ای از وضعیت مناسبی برخوردار باشد اما به دلیل آنکه تاکنون مطالعات علمی متقنی در این خصوص انجام نشده، بنابراین نمی‌توان به طور قطع و یقین در این خصوص اظهار نظر کرد.

وی همچنین در مورد آمار پرندگان شهر مشهد گفت: تاکنون آمار دقیقی از پرندگان و نوع گونه‌های پرنده مشهد تهیه نشده اما شواهد حاکی از آن است که احتمالا راسته گنجشک‌سانان بیشترین فراوانی را در مشهد داشته باشند.

معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی اداره‌کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی تعدد و وسعت فضای سبز شهری، تنوع کشت گیاهان، درختان و درختچه‌ها و نصب آبنماها را از مهمترین عوامل موثر در تنوع حضور پرندگان در شهر مشهد ذکر کرد.

عرفانی در ادامه با اشاره به مهمترین مخاطراتی که تنوع زیستی پرندگان شهرزی مشهد را تهدید می‌کند، تصریح کرد: انواع آلودگی‌ها از جمله آلودگی هوا، آلودگی صوتی، افزایش سموم دفع حشرات در بوستان‌ها و کاهش طعمه‌ها و منابع غذایی پرندگان، بلندمرتبه‌سازی و همچنین عدم توزیع مناسب فضای سبز شهری در تمام مناطق شهری از اساسی‌ترین تهدیدها برای زیست پرندگان به‌شمار می‌رود.

وی درباره نقش تنوع حضور پرندگان بر سلامت زندگی شهروندان نیز بیان کرد: شاید بتوان بیشترین اثر حضور پرندگان را به لحاظ زیبایی‌شناختی و اثرات مثبت روحی و روانی آن بر افراد دانست. صدای زیبای پرندگان و تماشای رنگ‌بندی‌های بی‌نظیر آن‌ها نقش مهمی در تخلیه بار روانی افراد شهرنشین دارد.

عرفانی ابراز امیدواری کرد، چنانچه مطالعات جامع و کاملی در خصوص تنوع گونه‌ای و جمعیت گونه‌های مختلف پرندگان انجام شود، همچنین عوامل تهدید و راه‌های افزایش سطح کیفیت زیستگاهی گونه‌های پرندگان شهری مورد بررسی قرار گیرد، می‌توان در حمایت و حفاظت از پرندگان شهرزی شهر مشهد کمک شایانی نمود.

گفتنی است ۲۲ ماه می مصادف با اول خرداد روز جهانی تنوع زیستی نام‌گذاری شده است.

انتهای پیام 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha