• دوشنبه / ۱ خرداد ۱۴۰۲ / ۱۴:۴۶
  • دسته‌بندی: مازندران
  • کد خبر: 1402030100551
  • منبع : نمایندگی مازندران

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران- ساری مطرح کرد

ذخیره آب جنگلهای هیرکانی برابر با ظرفیت یکی از بزرگترین سدهای کشور

ذخیره آب جنگلهای هیرکانی برابر با ظرفیت یکی از بزرگترین سدهای کشور

ایسنا/مازندران مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران- ساری با اشاره به اینکه از ۱۶۴ میلیون هکتار مساحت کشور، ۱۳۷ میلیون هکتار در اختیار مدیریت سازمان منابع طبیعی است، افزود: ما باید به بهترین روش، وظیفه حاکمیتی خود را برای ارتقای وضعیت زیستی کشور انجام دهیم که کاشت یک میلیارد درخت بخشی از این رسالت است.

سید علی علوی با اشاره به اینکه هر توسعه‌ای در بستر منابع طبیعی انجام می‌شود و امنیت زیستی، حلقه اتصال امنیت غذایی و ملی است، ادامه داد: دنیا به واسطه تغییرات اقلیمی و اهمیت موضوع "ترسیب کربن" به سمت کاشت نهال رفته و قرار است که تا سال ۲۰۳۰ یک تریلیون درخت با همکاری کشورهای مختلف در جهان کاشته شود.

وی با اشاره به اینکه نهضت مردمی کاشت یک میلیارد درخت از سال گذشته کلید خورد و هرسال قرار است ۲۵۰ میلیون نهال کاشته شود و بعد از ۴ سال به یک میلیارد برسد، افزود: بنا به فرمایش رهبری، اگر هر ایرانی ۳ نهال بکارد، این هدف به راحتی قابل دسترس است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران- ساری با اظهار اینکه ایران جزء ۱۰ کشور اول تولیدکننده کربن و از نظر ترسیب کربن نیز در رتبه ۴۲ جهان قرار دارد، اظهار کرد: باید این اختلاف میان تولید و ترسیب کربن را جبران کنیم که این کار باید با کاشت نهال کم شود.

این مسئول به نقش موثر درختان در ذخیره آب، گفت: در جنگل‌های هیرکانی هر هکتار جنگل به طور متوسط ۱۵۰۰ مترمکعب و در جنگل‌های زاگرس ۱۰۰۰ مترمکعب آب را در خود ذخیره می‌کند. ما در کشور ۲.۴ میلیون هکتار جنگل هیرکانی و ۶ میلیون هکتار نیز جنگل‌های زاگرس داریم که برای مثال در هیرکانی این رقم معادل ۳.۶ میلیارد مترمکعب آب را در خود ذخیره می‌کند که برابر با ظرفیت یکی از بزرگترین سدهای کشور است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران-ساری با اشاره به اینکه این اداره کل دارای ۷ نهالستان با سطح ۱۶۴ هکتار است، خاطرنشان کرد: اداره کل منابع طبیعی منطقه ساری تولید ۴۰ میلیون اصله نهال در مدت چهار سال را متعهد شده است.

قابل ذکر است، در اجرای طرح نهال کاری برای کاهش انتشار کربن، کشور چین کاشت ۷۰ میلیارد درخت، عربستان ۵۰ میلیارد درخت، اتیوپی ۱۰ میلیارد، ترکیه ۷ میلیارد و افغانستان نیز کاشت یک میلیارد درخت را مدنظر دارد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha