• سه‌شنبه / ۲ خرداد ۱۴۰۲ / ۱۲:۳۱
  • دسته‌بندی: زنجان
  • کد خبر: 1402030201215
  • خبرنگار : 50161

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی زنجان:

مسمومیت‌های دارویی منجر به صدمات دائمی کبد و کلیه‌ می‌شود

مسمومیت‌های دارویی منجر به صدمات دائمی کبد و کلیه‌ می‌شود

ایسنا/زنجان معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی زنجان، گفت: بروز مسمومیت توسط برخی داروها هر چند ممکن است منجر به مرگ نشود ولی مقادیر بالای این داروها می‌تواند منجر به صدمات دائمی کبد و کلیه فرد مسموم شود.

علیرضا حقیقت در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به اینکه مردم داروها را مطابق با دستور پزشک یا داروساز و نه بیشتر از آن مصرف کنند، عنوان کرد: با مصرف چند برابر مقادیر درمانی داروها به طور خودسرانه، نه تنها روند درمان سریع‌تر نمی‌شود بلکه عوارض سوء و یا مسمومیت با داروها اتفاق می‌افتد.

وی شایع‌ترین علت بروز مسمومیت در جهان را مصرف داروها بیش از مقادیر درمانی عنوان کرد و افزود: مقادیر بالای برخی داروهای به ظاهر کم‌خطر، می‌تواند برای فرد خصوصا کودکان و افراد مسن، کشنده باشد و ۷۰ درصد از مسمومیت‌های ارجاع شده به مراکز اطلاع‌رسانی داروها و سموم کشور، مسمومیت‌های دارویی است.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی زنجان، ضمن توصیه به والدین در خصوص نگهداری داروها دور از دید و دسترس کودکان، در ارتفاع بالا و داخل کمد مجهز به قفل، اظهار کرد: برای کاهش تب در کودکان، داروی استامینوفن باید بر اساس وزن و سن کودک و با مشورت پزشک و داروساز به کودک داده شود و توجه گردد که مقادیر بیش از حددرمانی استامینوفن می‌تواند ایجاد مسمومیت کند.

این مسئول با تاکید بر پرهیز از قرار دادن داروها در کیف دستی، خاطرنشان کرد: بزرگسالان نباید داروهای خود را در مقابل چشم کودکان مصرف کنند چرا که کودکان از رفتار بزرگسالان تقلید می‌کنند و ممکن است دور از چشم والدین، داروها را به دهان ببرند و هرچند ممکن است در ابتدا علامت و نشانه خاصی بروز ندهند ولی وضعیت فرد مسموم به طور ناگهانی وخیم خواهد شد.

حقیقت افزود: بهتر است داروهای بیمار افسرده و یا بیمارانی که تعادل رفتاری ندارند و یا افرادی که سابقه اقدام به خودکشی دارند، دور از دسترس ایشان قرار داده شود و مراقبت دقیقی در خصوص میزان داروی مصرفی ایشان به عمل آید.

وی نظارت بر مصرف داروی افراد مسن خانواده را ضروری دانست و گفت: سالمندان ممکن است به دلایلی چون تشابه ظاهری شکل داروها، ابتلا به فراموشی، عدم اطلاع از نام داروها، بی‌سوادی یا کم‌سوادی و یا ناخوانا بودن مقادیر مصرفی دارو مندرج روی جعبه دارویی، داروی خود را به اشتباه یا به طور تکراری مصرف کنند.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی زنجان، خاطرنشان کرد: بهترین راهکار برای پیشگیری از خوردن دوز تکراری دارو، یادداشت کردن دفعات مصرف دارو و یا قرار دادن قرص‌ها در داخل جعبه‌های مخصوص تقسیم‌بندی شده (بر حسب صبح، ظهر و شب) است.

وی با بیان اینکه در برخورد با فرد مسموم غیرهوشیاری که در کنارش بسته‌های داروی خورده شده وجود دارد، لازم است ضمن حفظ خونسردی و عدم القاء استفراغ به این افراد، بسته‌های دارویی همراه بیمار به بیمارستان برده شود، اظهار کرد: در مسمومیت‌های تعمدی با دارو بهتر است در صورت هوشیاری فرد مسموم، نام دارو یا داروهای مصرفی و تعداد هریک از آنها از وی پرسیده شود و به کادر درمانی اطلاع داده شود.

حقیقت با اشاره به اینکه اغلب مسمومیت‌های دارویی مراجعه شده به بیمارستان‌ها بر اثر مصرف داروهای بیماران اعصاب و روان مانند داروهای آرام‌بخش و ضدافسردگی بروز می‌کند، گفت: متاسفانه سالانه تعدادی از کودکان کشورمان به دلیل مصرف ناخواسته شربت متادون که در شیشه‌های دیگری نگهداری می‌شده است به کام مرگ می‌روند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha