• شنبه / ۶ خرداد ۱۴۰۲ / ۲۰:۲۷
  • دسته‌بندی: لرستان
  • کد خبر: 1402030604062
  • خبرنگار : 50310

مدیرکل میراث فرهنگی لرستان مطرح کرد:

لزوم تقویت اشتراکات فرهنگی بین اقوام ایران زمین

لزوم تقویت اشتراکات فرهنگی بین اقوام ایران زمین

ایسنا/لرستان مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان بر لزوم تقویت اشتراکات فرهنگی بین اقوام ایران زمین تاکید کرد.

عطا حسن‌پور با اشاره به سومین جشنواره سراسری «اقوام ایران‌زمین» که توسط جهاد دانشگاهی لرستان و با مشارکت دانشگاه لرستان برگزار می‌شود، در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: ایران رنگین کمانی از اقوام مختلف است که از همه اقوام در آن وجود دارد.

وی ادامه داد: علاوه بر قومیت‌های مختلفی که در ایران وجود دارد اقلیت‌های مختلف مذهبی و آیینی نیز در ایران زیاد است.

حسن‌پور تصریح کرد: این رنگین کمان اقوام زمانی معنی می‌دهد که بتوانیم به وحدت و مودتی که بین ایرانیان است برسیم و همچنان که سال‌های سال در کنار یکدیگر در این سرزمین زندگی کردیم، آن‌را ادامه بدهیم.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری لرستان بیان کرد: اگر به تاریخ برگردیم می‌بینیم در دوره‌های مختلف تاریخ مانند اشکانی، صفوی و ساسانی حتی در ایران فرهنگی گذشته که مرزهای سیاسی آن بیشتر از مرزهای امروزی بوده‌ و سرزمین‌هایی مانند ارمنستان، تاجیکستان و افغانستان همه جز ایران بودند و هرکدام از این سرزمین‌ها اقوام خاصی را در خود داشتند و دارند.

وی اضافه کرد: هرچه بتوانیم اقوام را به وسیله جشنواره‌ها، همایش‌ها و سمینارها و سفرهای اردویی، دانشجویی و گردشگری به یکدیگر نزدیک کرده و اشتراکات بین اقوام را گوشزد و اشتراکات فرهنگی بین اقوام را تقویت کنیم می‌توانیم به وحدت در ایران نزدیک‌تر شویم.

حسن‌پور تصریح کرد: در حال حاضر که برخی از اوقات می‌بینیم اختلاف‌هایی بین اقوام، قومیت‌ها و مذاهب پیش می‌آید دلیل آن نداشتن وحدت و اطلاع نداشتن از اشتراکات فرهنگی است که در سرزمین ایران ریشه دارد و سال‌های سال به فراموشی سپرده شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان افزود: هرچه بتوانیم عمق تاریخ را باز کرده و در لابلای تاریخ ایران ریشه‌های فرهنگی را بیرون بکشیم می‌توانیم ریشه ایران را قوی‌تر و ماندگارتر کرده و برای ماندگاری ریشه‌های این درخت کهن‌سال قدم‌های مثبتی برداریم.

وی تصریح کرد: در گذشته استانداران یک مشاور تحت عنوان مشاور اقوام داشتند که کارهای مهمی در این رابطه انجام می‌دادند و همچنان در حال حاضر در دفتر رئیس جمهور نیز چنین دفتری وجود دارد که تقویت و راه‌اندازی دوباره این واحد می‌تواند هم در بحث اداری مؤثر باشد و هم مردم را در این امر دخیل کردیم.

حسن‌پور افزود: در میراث فرهنگی اگر انجمن‌ها نباشند خیلی از کارها عقب می‌افتند که همان اقوامی هستند که در جای جای لرستان کمک می‌کنند و ما از این پتانسیل اقوام کمک می‌گیریم، که هرچه وارد بدنه شوند قوی‌تر می‌شوند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha