• سه‌شنبه / ۹ خرداد ۱۴۰۲ / ۱۲:۴۸
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1402030906174
  • خبرنگار : 50081

استنادهای قرآنی امام رضا(ع) در خصوص اهمیت تلاوت این کتاب آسمانی

استنادهای قرآنی امام رضا(ع) در خصوص اهمیت تلاوت این کتاب آسمانی
عکس تزئینی است

ایسنا/خراسان رضوی قرآن کریم کتابی آسمانی، وحی منزل، کلام خدا و راهنمای مومنان است. این کتاب آن قدر با عظمت و ارزشمند است که آخرین پیامبر عهده‌دار تفسیر و تبیین آن شد و پس از وی اهل بیت(ع)، عهده‌دار چنین امر مهمی نیز شدند.

امام رضا(ع) یکی از همان مفسران واقعی قرآن بود که در طول زندگی پر برکت‌شان عنایت بسیار ویژه‌ای به این راهنمای بزرگ داشته و علاوه بر استفاده‌ای که در بعد شخصی و فردی از آن می‌کردند در ابعاد دیگر نیز بهره‌های فراوانی از این کتاب گرفته و به دیگران انتقال داده است.

عشق فراوان امام رضا(ع) به کتاب خدا او را بر آن داشت تا نخست در زندگی فردی‌اش از آن بهره ببرد. ابوذکوان عشق زائد الوصف امام رضا(ع) به قرآن کریم را این چنین توصیف کرده است، حضرت هر ۳ روز یک بار قرآن را ختم می‌کرد و آنگاه می‌فرمود «اگر می‌خواستم زودتر از ۳ روز آن را به پایان برسانم، می‌توانستم "اما نخواستم چنین کنم" زیرا در موقع تلاوت به هر آیه که می‌رسیدم در آن فکر و اندیشه می‌کردم که درباره چه چیزی و در چه زمانی نازل شده است. بدین جهت در هر ۳ روز یک بار قرآن را به پایان می‌رسانم».

عشق فراوان امام رضا(ع) به این کتاب آسمانی او را بر آن داشت تا علاوه بر روز، در شب نیز قرآن بخواند و حتی آیات زیادی را در آستانه خواب و در رختخواب تلاوت می‌کرد. امام رضا(ع) می‌فرماید، حضرت علی (ع) گفته است «قرائت قرآن، خوردن عسل و جویدن کندر حافظه را زیاد می‌کند و از بلغم می‌کاهد».

رجاء بن أبی الضحّاک که گزارشی از سفر امام داده نیز چنین می‌گوید «امام رضا(ع) به هنگام خواب در رختخواب خویش فراوان قرآن می‌خواند و هرگاه به آیه‌ای می‌رسید که در آن یادی از بهشت یا جهنّم آمده بود، گریه می‌کرد و از خداوند بهشت را درخواست می‌کرد و از آتش جهنم به او پناه می‌برد».

قرآن کریم در بین مسلمانان آنقدر رفیع است که هیچ کس نمی‌تواند در برابر آن بی‌اهمیت باشد چه برسد به مقام منیع امامت که خود حافظ دین و حامی کتاب خداست. امام رضا(ع) در ابعاد گوناگون از جمله بعد اجتماعی به رهنمودهای قرآن عنایت داشته‌اند، حضرت از آحاد ملت اسلامی خواسته تا اهمیت بیشتری به قرآن کریم بدهند.

از امام رضا(ع) روایت شده که حضرت رسول(ص) فرمود «برای خانه‌های خود، سهمی از تلاوت قرآن قرار دهید، زیرا هرکس در خانه خود قرآن تلاوت کند، کارهای اهل آن خانه آسان و خیر و برکت زیاد می‌شود و هر خانه‌ای که در آن قرآن تلاوت نکنند، کارها بر اهل آن سخت و خیر و برکت در آن خانه کم و ساکنان آن، بی برکت و در نقصان است».

قرآن زیبا است و هرچه به زیبایی‌اش کمک کند، بسیار پسندیده است از جمله اینکه قرآن را باید با صدای رسا و صوت حسن قرائت کرد. امام رضا(ع) از پدرانش از رسول خدا(ص) نقل می‌کند «حسّنوا القرآن بأصواتکم، فانّ الصوت الحسن یزید القرآن حسناً؛ قرآن را با صوت نیکو زینت دهید، زیرا که صدای نیکو بر زیبایی قرآن می‌افزاید».

امام رضا(ع) در توصیه و سفارشی فراگیر و همگانی می‌فرماید «سهمی از وقت خود را در خانه، مخصوص قرآن قرار دهید و قرآن تلاوت کنید چون خانه‌ای که در آن قرآن خوانده شود برای اهل و ساکنانش محل انس و آرامش می‌شود و خیر و برکت آن خانه افزایش پیدا می‌کند، اما خانه‌ای که در آن قرآن تلاوت نشود محل وحشت و غربت ساکنان شده و خیراتش رو به کاهش نهاده و محل سکونت جن‌های کافر خواهد شد».

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha