• چهارشنبه / ۲۴ خرداد ۱۴۰۲ / ۱۴:۳۷
  • دسته‌بندی: گلستان
  • کد خبر: 1402032415870
  • خبرنگار : 50604

دستیار استاندار گلستان در مدیریت یکپارچه آب:

علاج خلیج گرگان چندبعدی و پیچیده است/ باید از تک منبعی خارج شویم

علاج خلیج گرگان چندبعدی و پیچیده است/ باید از تک منبعی خارج شویم

ایسنا/گلستان دستیار استاندار گلستان در مدیریت یکپارچه آب با اشاره به اینکه علاج خلیج گرگان تک بعدی نیست، گفت: باید تلاش کنیم که از همه منابع آب در استان به ویژه روان‌آب‌ها نیز بهره‌مندی لازم را داشته باشیم.

سید محسن حسینی عصر امروز چهارشنبه 24 خردادماه در دیدار با معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی گلستان، سردبیر و هیئت تحریریه خبرگزاری ایسنا با اشاره به ضرورت حکمرانی اسلامی اظهار کرد: برای  دستیابی به حکمرانی متعالی باید مسئولان به شفافیت، مشارکت و قانونمداری در کار توجه ویژه‌ای داشته باشند.

وی با بیان اینکه برای علاج بخشی خلیج گرگان باید ابتدا علل به وجود آمدن مشکلات شناسایی و در مرحله بعدی برای رفع آن چاره‌اندیشی شود، گفت: برخی مشکلات علل انسانی دارد که می‌توان آن را مرتفع کرد اما برخی موارد طبیعی مانند نواسانات دریای خزر در به وجود آمدن این مشکل دخیل است که علت مشخصی هم برای آن نمی‌توان یافت.

دستیار استاندار گلستان در مدیریت یکپارچه آب میزان بارش و تبخیر آب دریای خزر را عامل کم و زیاد شدن آب دریا دانست و افزود: با توجه به اینکه تغییر محسوسی در سال‌های اخیر در این دو عامل نداشتیم این فرضیه محتمل است که میزان آب دریای خزر کم و زیاد نشده بلکه کف دریا بالا و پایین رفته و عوامل زمین‌شناسی دخیل باشد.

حسینی بیان کرد: خلیج گرگان حداکثر یک میلیارد متر مکعب ظرفیت دارد و سالانه یک میلیون و دویست مترمکعب آب از دریای خزر به خلیج گرگان تزریق می‌شود که به معنای این است دریای خزر بیشترین سهم را در وضعیت خلیج گرگان دارد.

نوسانات دریای خزر هیچ نظمی ندارد

وی با اشاره به اینکه هیچ نظمی برای نوسانات دریای خزر وجود ندارد و در یک سال اخیر چهار متر نوسان داشته است، افزود: در ۶۰ سال اخیر هیچ سد جدیدی برای رود ولگا احداث نشده و نمی‌توان مشکل خلیج گرگان را به ولگا ربط داد و با توجه به بسته بودن دریای خزر مشکل را به آب شدن یخچال‌های قطبی نیز نمی‌توان ربط داد.

دستیار استاندار گلستان در مدیریت یکپارچه آب با بیان اینکه عمق دریای خزر در عمیق‌ترین نقطه بیش از هزار متر است اما عمق خلیج گرگان تنها چهار متر است، افزود: با توجه به این شرایط میزان تبخیر در خلیج گرگان بیشتر از دریای خزر است و به همین دلیل مدام در خلیج گرگان تبخیر صورت گرفته و از آب دریا جایگزین می‌شود.

حسینی لایروبی رودخانه‌های منتهی به گرگانرود را یکی از راه‌های علاج بخشی خلیج گرگان دانست و افزود: با این روش آب شیرین بیشتری وارد خلیج گرگان شده و شرایط را برای زیست بهتر آبزیان فراهم می‌کند.

وی در خصوص ورود پساب آلوده شهرها، روستاها و کارخانه‌ها به خلیج گرگان هشدار داد و افزود: ورود پساب آلوده وضعیت خلیج گرگان را بحرانی‌تر خواهد کرد، اما اگر پساب بیش از ۱۰۰ روستا و هفت شهر حاشیه گرگانرود تصفیه و سپس به خلیج گرگان تغذیه شود، به بهبود وضعیت خلیج گرگانرود کمک خواهد کرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۲-۰۸-۲۷ ۱۹:۴۷

نمیدونم اینا کجای کارن یا اصلا گلستانی نیستن تنها رود بزرگ به خلیج گرگان رودخانه قره سو هستش که متاسفانه به خاطر لایروبی نکردن چندین ساله خشک شده در قدیم تنها آب آب شیرین از این رود به خلیج میریخت گرگانرود اصلا ربطی به خلیج نداره مستقیم میریزه خزرسمت خواجه نفس