• چهارشنبه / ۲۴ خرداد ۱۴۰۲ / ۲۳:۴۸
  • دسته‌بندی: اردبیل
  • کد خبر: 1402032416151
  • منبع : نمایندگی اردبیل

دادستان انتظامی امور مالیاتی کشور:

سود فروش مناطق جغرافیایی در اخذ مالیات باید متفاوت در نظر گرفته شود

سود فروش مناطق جغرافیایی در اخذ مالیات باید متفاوت در نظر گرفته شود

ایسنا/اردبیل دادستان انتظامی مالیاتی سازمان امور مالیاتی کشور گفت: سود فروش در تهران و اردبیل نباید یکی لحاظ شود و مناطق جغرافیایی باید متفاوت در نظر گرفته شود.

محسن خوانساریان، دادستان انتظامی مالیاتی سازمان امور مالیاتی کشور ۲۴ خرداد در نشست هم‌اندیشی و مطالبه‌گری روسای اتحادیه‌های صنفی و هیئت رئیسه اتاق اصناف اردبیل اظهار کرد: باید از نقطه نظرات مودیان اصناف و کسبه استفاده کنیم.

وی بیان کرد: حتما در مراجعه به سازمان مرکزی موارد مطرح شده در جلسه را انتقال خواهم داد.

خوانساریان گفت: برخورد شایسته توسط کارکنان امور مالیاتی با اصناف و کسبه باید لحاظ شود.

وی اظهار کرد: کارکنان امور مالیاتی با چالش چگونگی بهره برداری از اطلاعات مالیاتی مواجه هستند

خوانساریان با اشاره به اینکه مالیات ستانی بر اساس داده ها و اطلاعات مودیان انجام می‌شود گفت: شرایط فعالین اقتصادی با همدیگر متفاوت می باشد و نحوه اجرای تبصره ماده صد برای کاهش حجم رسیدگی های مالیاتی است و پرونده های مهم را با دقت بیشتری رسیدگی می کنیم.

دادستان انتظامی مالیاتی سازمان امور مالیاتی کشور ضمن اشاره به اینکه تشخیص مالیات مودیان بر اساس اطلاعات و داده ها و اسناد و مدارک خودشان می باشد بیان کرد: گذر از مالیات ستانی سنتی به مالیات ستانی مبتنی بر اطلاعات را در دستور کار سازمان امور مالیاتی کشور داریم.

خوانساریان تصریح کرد: فعالیت دستگاه پز پیش بینی ما برای اخذ مالیات و محاسبه سود واحدهای تجاری است اما واریزی دستگاه پز بنگاه اقتصادی دلیل بر درآمد نیست.

دادستان انتظامی مالیاتی سازمان امور مالیاتی کشور ضمن اشاره به اینکه در گردش مالی دستگاه پز سود اقلام در فروش لحاظ نشده است گفت: سود فروش در تهران و اردبیل نباید یکی لحاظ شود و مناطق جغرافیایی باید متفاوت در نظر گرفته شود.

وی افزود: اطلاعات صِرف مبنای مالیات نیست و باید پردازش لازم انجام شود و کار سیستم در پردازش اطلاعات با حضور عوامل انسانی است.

دادستان انتظامی مالیاتی سازمان امور مالیاتی کشور گفت: برخی در ثبت نام‌ها دقت نداشته اند و با نارسایی مواجه هستیم و باید راستی آزمایی‌های لازم انجام شود.

خوانساریان اظهار کرد: تا نقطه مطلوب محاسبه مالیات و عدالت مالیاتی فاصله داریم و اختیارات به مدیران کل امور مالیاتی استانها نیز داده شده است.

داریوش سرخانی مقدم، مدیرکل امور مالیاتی استان اردبیل نیز در این جلسه اظهار کرد: اداره کل امورمالیاتی همکاری تنگاتنگ با اتحادیه های اصناف داشته و کمترین تنش در این موضوع وجود داشته است.

سرخانی‌مقدم تصریح کرد: ۷۸ هزار اظهارنامه در استان اردبیل وصول شده که ۱۲ هزار اظهارنامه تاکنون مورد رسیدگی و ۱۲ درصد مورد حسابرسی قرار گرفته است.

مدیرکل امور مالیاتی استان اردبیل بیان کرد: بیش از ۵۰ درصد اظهارنامه مالیاتی و فرم تبصره صد را با مشارکت اصناف و مردم داشته‌ایم.

وی گفت: نارضایتی در بازار وجود دارد و حمایت از مودیان بازاری نیازمند تدابیر ویژه است.

سرخانی‌مقدم افزود: رضایت کسبه برای ما مهم است و جلسه حاضر در جهت حل و فصل کردن مشکلات مالیاتی اصناف اردبیل می باشد.

عسگر ارغوانی، رییس اتاق اصناف اردبیل نیز در این جلسه رشد بیش از ۳ برابری مالیات کسبه را دلسرد کرده است.

وی گفت: رکود اقتصادی در سالهای کرونا کسبه را زمین‌گیر کرد و تغییر مالیاتی مشکل اصناف را دو چندان کرده است.

ارغوانی بیان کرد: مالیات باید درصدی از سود فروشنده را شامل شود و براساس فروش دریافت شود، در حالیکه تورم مبنای دریافت مالیات از کسبه و اصناف شده است.

رئیس اتاق اصناف اردبیل اظهار کرد: نارضایتی اصناف و کسبه اردبیل از نحوه محاسبه مالیات سبب مختل شدن فعالیت بازار شده است.

وی افزود: انتطار داریم تدابیر لازم در نحوه محاسبه مالیات فعالین بازار اندیشیده شود.

ارغوانی در رابطه با مشکلات بازاریان بیان کرد: هزینه های اجاره، تولید، تورم، نسیه، افت ارزش ریال و نبود سرمایه در گردش از جمله مشکلات کسبه و اصناف اردبیل می باشد.

وی تاکید کرد: کسبه همیشه در پرداخت مالیات پیشقدم بوده است.

سید مجید هادیفر، رییس سازمان نظام صنفی رایانه ای استان اردبیل در این جلسه گفت: معافیت های مالیاتی ۳۹ میلیون تومانی در بازار امروز رقم پایینی است و با تورم افزایش پیدا نکرده است.

وی افزود: سقف معاملات صنفی بخاطر گرانی کالا و نه گرانفروشی بالا رفته، ولی بازاریان شریف بخاطر کاهش قدرت خرید مردم، با حداقل سود ممکن کالا را میفروشند.

هادیفر بیان کرد: سود و درآمد نسبت به فروش بالا نرفته است و در عوض هزینه ها مثل اجاره، آب،برق و... افزایش پیداکرده است و همچنین سقف تبصره صد 6 میلیارد و 720 میلیون تومان باتوجه به تورم عادلانه نیست و باید حداقل ده میلیارد تومان برای ۱۴۰۱ در نظر گرفته شود.

رییس سازمان نظام صنفی رایانه ای استان اردبیل  اظهار کرد: در مورد رسته کافی نت ها پرداخت و خریدهای اینترنتی برای مشتری جز درآمد واقعی این رسته نیست و محاسبه مالیات آنها از روی گردش دستگاه کارت‌خوان و حساب بانکی عادلانه نمی باشد.

وی تصریح کرد: در مورد رسته های خدماتی و تعمیرات باتوجه به اینکه در تعمیر قطعه نیز تعویض می شود، کل دریافتی سود نیست و دستمزد درصد کمی از دریافتی را تشکیل میدهد، ولی در محاسبه مالیات کل آن درآمد در نظر گرفته می شود و این عادلانه نیست.

هادیفر ادامه داد: با توجه به اعطای وام بانکها به گردش حساب و دستگاه کارت‌خوان و همچنین قرض گرفتن اصناف بخاطر کمبود نقدینگی، کل دریافتی دستگاه کارت‌خوان و حساب بانکی منشاء درآمدی ندارد و فقط درصدی از گردش دستگاه کارت‌خوان و حساب بابت فروش می باشد و محاسبه مالیات اصناف بر اساس کل گردش حساب عادلانه  نیست.

وی ضمن اشاره به اینکه بخاطر تورم کل اختلاف خرید و فروش کالا سود نیست و گرفتن مالیات از تورم، عادلانه نیست گفت: با توجه به نارضایتی اصناف اردبیل از نحوه محاسبه مالیات و با توجه به محروم بودن این استان درخواست تخفیف ۳۰ تا ۵۰ درصدی برای کدهای رسته های اصناف این استان و باتوجه به فرصت کم برای اعمال این تخفیف‌ها و محاسبه جدید، درخواست تمدید مهلت ارائه اظهارنامه صنفی تا آخر تیر و یا حداقل ۱۵ تیر ماه خواستاریم.

هادیفر گفت: خواستار تعویق طرح سامانه مودیان برای شرکت‌ها هستیم چون باتوجه به جدید بودن و عدم زیرساختهای لازم دارای مشکلاتی است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha