• پنجشنبه / ۲۵ خرداد ۱۴۰۲ / ۰۹:۱۷
  • دسته‌بندی: مازندران
  • کد خبر: 1402032516224
  • منبع : نمایندگی مازندران

در کالیکلای لفور سوادکوه شمالی برگزار شد

جشنواره‌ای به لطافت ابریشم

جشنواره‌ای به لطافت ابریشم
عکس از حسین سمیعی

ایسنا/مازندران پایان خرداد برای اهالی روستاهای سوادکوه شمالی، روزهای خاصی است. برداشت پیله های کرم ابریشم و بهبود اوضاع اقتصادی که به واسطه این محصول زیبا برای خانواده های روستایی ایجاد و زمینه ساز جشنی است که همه ساله در همین ایام به میزبانی یکی از روستاهای لفور برگزار می شود.

نوغانداری که از سابقه ای ۴۵۰۰ ساله در تاریخ برخوردار است، در مازندران یک شغل جانبی و مکمل محسوب می شود که در اقتصاد خانوارهای روستایی نقش‌آفرینی می‌کند.

پرورش کرم ابریشم را می‌توان به عنوان یکی از بهترین شغل‌هایی نام برد که با کمترین زمان و امکانات مختصر انجام می‌شود.

منطقه لفور سوادکوه شمالی از سالیان دور یکی از مراکز مهم   پرورش کرم ابریشم است و همه ساله چند تن « پیله کرم ابریشم تر » در  روستاهای منطقه به دست می آید و خانواده های زیادی از این محصول برای بهبود وضعیت اقتصادی خانوار، استفاده می‌کنند.

جشنواره‌ای به لطافت ابریشم

غرفه های صنایع دستی، ابزار آلات سنتی نخ ریسی، پیله هایی که مانند برف سفید هستند و رنگ و بویی ابریشمی که در هوا می‌پیچد، خبر از پایان دوره دوماهه پرورش کرم ابریشم دارد و زمان آن رسیده است تا با برداشت این محصول تاریخی، سفره‌ی روستائیان، ابریشمی شود.

نوری نژاد رییس جهاد کشاورزی شهرستان سوادکوه شمالی در حاشیه این جشنواره گفت: استان مازندران معمولا یکی از پایلوت‌های تولید نخ ابریشم در سطح کشور است و بین شهرستان های مازندران، سوادکوه و سوادکوه شمالی در این حوزه پیشرو بوده اند.

نوری نژاد افزود: در سال‌های اخیر با برنامه ریزی های به عمل آمده، شاهد تحرک خوبی در زنده کردن این سنت دیرین در روستاهای سوادکوه بوده ایم و این موضوع سبب شد تا در  بحث اشتغال و افزایش درآمد اتفاقات خوبی بیفتد. تلاش می‌کنیم این صنعت و هنر دیرین زنده‌تر و پویاتر شود.

جشنواره‌ای به لطافت ابریشم

رئیس جهاد کشاورزی شهرستان سوادکوه شمالی خاطرنشان کرد: امسال در کشت بهاره توانستیم بیش از ۱۲ تن پیله ابریشم تر برداشت شد و اگر به طور متوسط قیمت این محصول را به طور میانگین کیلویی ۲۵۰ هزار تومان حساب کنیم، در کمتر از ۴۰ روز بیش از سه میلیارد تومان به اقتصاد روستایی کمک شده است.

نوری نژاد گفت: به منظور قدردانی از بهره برداران و ترویج این هنر، جشنی را به عنوان جشن پیله ابریشم در منطقه ی لفور روستای کالیکلا برگزار کردیم تا یادآور ظرفیت و پتانسیل منطقه در این حوزه باشد. پرورش کرم ابریشم می‌تواند در اقتصاد خانوار روستایی نقش اساسی و مهمی ایفا کند.

جشنواره‌ای به لطافت ابریشم

وی افزود: با توجه به اینکه این فعالیت را می‌توان دو بار در سال ( دوره بهاره و پائیزه)  انجام داد، به عنوان یک صنعت و هنر جانبی برای خانم ها به خصوص خانم های روستایی بسیار مناسب است و به خاطر وجود طبیعت پر برکت منطقه، کمک شایانی در بخش اقتصاد روستایی خواهد داشت.

خانم رحیمی دبیر جشنواره پیله کرم ابریشم روستای کالیکلای لفور که نقشی مهم در برگزاری جشنواره و معرفی این محصول به مخاطبان و بازدیدکنندگان داشت، در خصوص پرورش کرم ابریشم در لفور می گوید: شهرستان سوادکوه شمالی در بحث تولید کرم ابریشم قدمت دیرینه ای دارد، همه ساله با آغاز فصل بهار و رویش مجدد برگ‌های توت، نوغان داران این منطقه پرورش کرم ابریشم و تولید پیله را آغاز می‌کنند.

جشنواره‌ای به لطافت ابریشم

رحیمی افزود: امسال هم با توجه به حمایت های سازمان جهاد کشاورزی، اداره‌ی توسعه‌ی نوغان داری، فعالیت ترویجی و آموزشی کارشناسان، هم در بحث تعداد جعبه‌ی نوغان و هم پرورش دهندگان  شاهد آمار افزایشی بودیم.

دبیر جشنواره پیله کرم ابریشم کالیکلای لفور اظهار کرد: در دوره بهاره پرورش کرم ابریشم، با توجه به تلاش و پیگیری بسیار خوب نوغان داران شاهد عملکرد ۱۲ تن پیله در کل شهرستان بودیم که از هر جعبه بیش از۴۰ کیلو برداشت شد. امسال حدودا  ۳۰۰ جعبه بین نوغان داران توزیع شد و تعداد نوغان داران هم نسبت به سال گذشته با افزایش ۲۸ درصدی به ۲۰۵ نفر رسید.

جشنواره‌ای به لطافت ابریشم

وی در خصوص غذای کرم ابریشم و تامین آن گفت: کرم ابریشم فقط از برگ درخت توت تغذیه می‌کند. چه در دوره‌ی اول پرورش در فصل بهار و چه دوره‌ی دوم که در نیمه‌ی دوم تابستان (مرداد و شهریور ) انجام می‌شود، درختان توت منطقه جوانه می‌زنند و مواد غذایی کرم ها را تامین می‌کند. به همین خاطر برای غذا مشکلی وجود ندارد.

جشنواره‌ای به لطافت ابریشم

رحیمی درباره برگزاری جشنواره خاطرنشان کرد: به شکرانه برداشت پیله و عملکرد خوبی که داشتیم و همچنین برای ایجاد انگیزه نوغان داران این جشن برداشت را برگزار کردیم و انشاالله بتوانیم گام‌های موثری در جهت ترویج این هنر، صنعت و در نهایت توسعه شهرستان برداریم .

جشنواره‌ای به لطافت ابریشم

دبیر جشنواره پیله کرم ابریشم لفور با اشاره به اشتغال زایی این صنعت گفت: پرورش کرم ابریشم می تواند به عنوان شغل جانبی برای افزایش درآمد خانوار و اشتغال زایی در روستاها محسوب شود. این بخاطر کوتاهی دوره فعالیت و درآمد قابل توجه آن است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha