غفور اسکندری سبزی (سخندری بختیاری) احیاگر خط تعلیق، در گفتوگو با ایسنا و با بیان اینکه خط تعلیق خط ویژۀ ایرانیها است که ریشه آن به پیش از اسلام بازمیگردد و بعد از اسلام نیز به اوج شکوفایی خود رسید، بیان کرد: این خط ریشۀ خطوط شکسته و نستعلیق است که حدود ۲ قرن فراموششده بود و درواقع یکی از دلایل این فراموشی، سختخوانی و سختنوشتاریِ این خط بود. بعدها وقتیکه خطوط شکسته و نستعلیق به وجود آمد خط تعلیق کنار گذاشته شد، اما همچنان ارزش هنری و جایگاه خود را حفظ کرد.
او با بیان اینکه از ۲۰ سال پیش شروع به احیا و ترویج خط تعلیق کرده است، افزود: من توانستم خط تعلیق را در اساسنامه انجمن خوشنویسان ایران ثبت کنم؛ ضمن اینکه در پیشنهادم به منتخبان چهاردهمین دوره سراسری انجمن ایران، ثبت ۴ خط دیگر از اقلام سته یعنی رقاع و ریحان و محقق و توقیع نیز مطرح شد، اما تمرکزِ من روی خط تعلیق بود و در طول این ۲ دهه بیشترِ وقت و انرژی خودم را روی خط تعلیق گذاشتم.
این مدرس انجمن خوشنویسان ایران خاطرنشان کرد: در حال حاضر که خط تعلیق در انجمن خوشنویسان ایران ثبتشده، ما به دنبال سازوکار آن در سیستم آموزشی این انجمن هستیم و ابتدا باید این خط، سطحبندی شده و سطوح آن را تعریف کنیم که البته بهزودی سطوح آن را برای کل انجمن ایران تعریف خواهیم کرد. هماکنون دورههای شهر به شهر را آغاز کردهایم که با استقبال خوب هنرجویان مواجه شده است و بهمحض اینکه تعداد قابل قبولی هنرجو در سراسر کشور برای شرکت کردن در آزمون داشته باشیم، آزمون آن را نیز برگزار میکنیم.
اسکندری اضافه کرد: در طول این مدت کتابهایی در این خصوص نگارش و همایشها و نمایشگاهها و چندین ورکشاپ و کنگره و نمایشگاههای ملی بهصورت گروهی و انفرادی برگزارشده است و خط تعلیق نیز مانند سایر خطوط و حتی با جدیت بیشتری دنبال میشود. هماکنون نیز عزیزانی در نقاط مختلف کشور مشغول به فعالیت و کار در زمینه خط تعلیق هستند که علاوه بر اینکه در عیاری بالا خط مینویسند، در حوزه تعلیم و تدریس نیز فعال هستند.
این هنرمند خوشنویس با اشاره به اینکه خطوط ریحان و رقاع و توقیع و محقق نیز خواهان زیادی پیداکرده است، ادامه داد: یک نهضت و عزم جدی و ملیتری لازم است که این خطوط نیز رونق بگیرند.
احیاگر خط تعلیق گفت: سیستم بهصورت تکبعدی در حال پیشروی بود و بیشتر خط نستعلیق مورد توجه قرارگرفته بود و خطوط دیگر در حال فراموشی بود، اما با ثبت خط تعلیق و ۴ خطی که از اقلام سته هستند، کاری کردیم که خط نسخ و ثلث و شکسته نیز به قوت خود باقی بمانند که در حال حاضر به لطف خدا با جدیت بیشتر و نگاه بهتر و اقبال عمومیتری، موردتوجه قرار میگیرند. امیدوارم اقلام سته که همگی هم ایرانی هستند به اوج عظمت گذشتۀ خود بازگشته و خوشنویسان ما به این خودباوری برسند که خطوط تمامعیار ایرانی ما را به اسم نقاط دیگر بیان نکنند.
انتهای پیام
نظرات