• یکشنبه / ۴ تیر ۱۴۰۲ / ۱۴:۳۴
  • دسته‌بندی: قم
  • کد خبر: 1402040402031

مدیر کل زندان‌های استان قم:

دغدغه معیشت خانواده‌های زندانیان را داریم/ صاحبان صنایع در حوزه اشتغال زندانیان ورود پیدا کنند

دغدغه معیشت خانواده‌های زندانیان را داریم/ صاحبان صنایع در حوزه اشتغال زندانیان ورود پیدا کنند

ایسنا/قم مدیر کل زندان‌های استان قم ضمن تشکر از کار آفرینان و شرکت هایی که در حوزه اشتغال زندانیان فعالیت می‌کنند، گفت: صاحبین صنایع به حوزه اشتغال زندانیان ورود پیدا کنند تا این افراد کار کنند و برخی از مشکلات خانواده‌هایشان حل شود.

علی اصغر رنجبر چهارم تیرماه در نشست خبری هفته قوه قضاییه با بیان اینکه زندان جزو لاینفک پدیده‌های اجتماعی در همه دنیا است، عنوان کرد: در گذشته مجازات حبس جایگزین سایر مجازات های بدنی بوده است اما امروزه به دنبال جایگزین حبس هستیم؛ زیرا نگاه دینی و تربیتی داریم و به دنبال اصلاح افراد هستیم.

وی ادامه داد: به عنوان متولی امور زندان‌ها اعتقاد داریم زندانی به عنوان فردی که قانون را نقص کرده فقط بخشی از آزادی اش محدود شده است و از سایر حقوق برخوردار است. دغدغه ما فرزندان و خانواده زندانیان هستند که چگونه باید امرار معاش کنند.

وی افزود: زندانی بودن دو آسیب اجتماعی به همراه دارد؛ برخی از این افراد سرپرست خانوار هستند و عدم حضور آن‌ها در خانواده اقتصاد خانواده را با مشکل مواجه می‌کند و از طرف دیگر نیز هزینه‌ای بر دوش کشور هستند.

وی با بیان اینکه زندان‌ها باید بر مبنای علمی اداره شوند، گفت: زندانی مانند یک بازیکن فوتبال است و اگر خطا کرد و کارت قرمز گرفت یک بازی کنار گذاشته می‌شود و دوباره به بازی بر می‌گردد، به همین خاطر در تلاش هستیم آمار بازگشت زندانیان به صفر برسد.

مدیر کل زندان‌های استان قم با اشاره به اینکه ۱۴ هزار متر مربع کارگاه داریم که بیش از ۳۰۰ نفر از زندانیان در آن مشغول به کار هستند، اضافه کرد: بسیاری از زندانیان تمایل ندارند که اطرافیان آن‌ها از زندانی بودن شان مطلع شوند به همین خاطر خانواده‌هایشان مشکلات متعددی را دارند.

وی ضمن تشکر از کار آفرینان و شرکت هایی که در حوزه اشتغال زندانیان فعالیت می‌کنند، اظهار کرد: صاحبین صنایع به حوزه اشتغال زندانیان ورود پیدا کنند تا این افراد کار کنند و برخی از مشکلات خانواده‌هایشان حل شود.

رنجبر بیان کرد: با توجه کارگاه‌های خیاطی که در زندان فعال است از مدارس و بیمارستان‌ها تقاضا می‌کنیم که سفارش‌های خود مانند دوخت مانتو و شلوار مدارس و گان‌های پزشکی را به زندانیان واگذار کنند تا کمکی به معیشت خانواده‌های آن‌ها شود. اگر به این خانواده‌ها کمک نشود فرزندان آن‌ها آسیب دیدگان دوم می‌شوند.

وی عنوان کرد: اولین استانی بودیم که در زمان اغتشاشات، روحانیون وارد زندان شدند و با زندانیان گفت‌وگو کردند نتیجه مثبت این کار سبب شد که سایر شهرها نیز از این طرح پیروی کنند.

مدیر کل زندان‌های استان قم با بیان اینکه آمار نسوان زندانی در قم بسیار پایین است، اظهار کرد: زندانیان در ابتدای ورود به زندان وارد قرنطینه بهداشتی می‌شوند و روانشناس نیز از آن‌ها بازدید می‌کند و سپس بر اساس نوع جرم تفکیک می‌شوند. 

وی با اشاره به اینکه زندانیانی که موفق به حفظ قرآن شوند از موارد تشویقی و امتیازاتی مانند مرخصی برخوردار می‌شوند، گفت: نوجوانانی که در کانون اصلاح و تربیت هستند و کار می‌کنند حداقل ماهی ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان درآمد دارند.

رنجبر با بیان اینکه هر چهارشنبه با حضور در جمع زندانیان با آن‌ها گفت‌وگو می‌کنیم، اظهار کرد: طرح بازدید و رسیدگی به خانواده زندانیان را هر دوشنبه در قم اجرا کردیم که مورد استقبال سایر شهرها نیز قرار گرفت.

انتهای پیام 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha